Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
Advertisements

Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
4. Biologia tieteenalana ja oppiaineena
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140 Syksy 2007, 2. periodi Luennot ja kurssin suorittaminen Anu Airola Yleisen kielitieteen laitos.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Rahoitusmarkkinat ja sijoitustoiminta
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Tytöt teknologian taitajiksi
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ohjelmistotuotanto - kurssin yleiset asiat Kevät 2004 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Johdatus kaupunkitutkimukseen (5 op=24 h + harjoitustyö + lopputentti)
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 8. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
K1292LI MARKKINOINTIVIESTINNÄN SUUNNITTELU 3 OP Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Kevät 2014.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 6. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Säteilysuojelu-kurssi 0,5 op
Ohjelmistojen mallintaminen
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
painotuslinjan esittely
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
Johdantoseminaari.
Johdatus kaupunkitutkimukseen (5 op=24 h + harjoitustyö + lopputentti)
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
4. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Johdatus kaupunkitutkimukseen (5 op=24 h + harjoitustyö + lopputentti)
Pedagogiset aineopinnot lv
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Liikesaksan perusteet I
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Luennot : Esa Muurinen Harjoitukset : Tiina Pääkkönen ja Ari Vuokila
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Kevät 2018 Dosentti, FT, yliopistonlehtori Eira Suhonen
Vuosikurssi-info vaka
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
   S2-opetuksen ja reaaliaineiden opetuksen yhdistäminen sekä Kartta-pedagogiikka Leo Jäppinen
Esityksen transkriptio:

Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op Anu Hartikainen-Ahia (anu.hartikainen@uef.fi) Sirpa Kärkkäinen (sirpa.a.karkkainen@uef.fi)

Osaamistavoitteet Opiskelija osaa kuvata biologia ja maantieto oppiaineiden taustalla olevien tieteenalojen toimintaa ja tiedon luonnetta nimetä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mainitut oppiaineiden keskeiset tavoitteet, oppisisällöt ja arviointikriteerit. Opiskelija osaa käyttää oppiaineille tyypillisiä opetuksellisia lähestymistapoja ja oppimateriaaleja sekä soveltaa teknologiaa biologian ja maantiedon opetuksessa.  

Lisäksi opiskelija osaa ottaa huomioon kestävän kehityksen sekä monikulttuurisuus- ja terveyskasvatuksen tavoitteita ja sisältöjä biologian ja maantiedon opetuksessa sekä tunnistaa ja määritellä elottoman ja elollisen luonnon ilmiöitä, rakenteita, toimintaa, prosesseja, ihmisen ja ympäristön välistä suhdetta sekä ihmisen toimintatapoja globaalistuvassa maailmassa.

Sisältö Opintojaksolla perehdytään biologisen ja maantieteellisen toiminnan ja tiedon luonteeseen, peruskoulun opetussuunnitelman perusteisiin, biologian ja maantieteen keskeisempiin sisältöalueisiin sekä oppiaineille ominaisiin opetuksellisiin lähestymistapoihin (kuten kenttä- ja maasto-opetukseen, kokeelliseen työskentelyyn, preparointiin ja karttaopetukseen) sekä opetusmateriaaleihin.

Oppisisältöjä tarkastellaan kestävän kehityksen sekä teknologia-, monikulttuurisuus- ja terveyskasvatuksen näkökulmasta. Lisäksi perehdytään luokka-asteiden 1-6 biologian ja maantiedon opetuksen suunnitteluun. 

Opintojen rakenne Osa 1, 2 op: luennot 10 t, harjoitukset 26 t, itsenäinen työskentely 18 t, tentti 2t / kevät 2012 Osa 2, 2 op: luento 2 t, maastotyöskentely ja harjoitustehtävät 20 t, itsenäinen työskentely 32 t (maastotyöskentelyn raportointi ja tenttiin valmistautuminen tai lajikokoelman laatiminen) ja tentti 2t. (elokuu 2012 / vko 33, 34 tai 35) Osa 3, 1 op: luentoja 2 t ja harjoituksia 8 t. Itsenäistä työskentelyä 17 (tutkivan oppimisen tehtävän tekeminen ja raportointi). (syys- ja lokakuu 2012)

Kirjallisuus 1. Cantell, H., Rikkinen, H. & Tani, S. 2007. Maailma minussa - minä maailmassa. Maantieteen opettajan käsikirja. 2. Eloranta, V., Jeronen. E. & Palmberg, I. (toim) 2005. Biologia eläväksi. Biologian didaktiikka. 3. Lappalainen, A. 2004. Biologian oppiminen 2000-luvulla. Määritysopas. 

Osan 1 suorittaminen Osa 1, 2 op (kevät 2012) Luennot 10t Harjoitukset 26t Aktiivinen osallistuminen luentoihin ja harjoituksiin, harjoitustehtävien suorittaminen sekä luentojen ja harjoitusten tenttiminen Arvostelu 0-5 Tentti: pe 11.5. klo 12-14 E100 ja uusina pe 1.6. klo 10-12 E200

Yleistä opiskelusta Luennot WordPressissä Harjoitukset Wikissä Harjoitukset suoritetaan oman ryhmän mukana, mahdollisista ryhmävaihdoksista sovitaan aina ryhmän vetäjän kanssa Poissaoloissa noudatetaan tiedekunnan ohjeita (90% läsnäolo) Tentissä kysytään sekä luennoilla että harjoituksissa käytyjä asioita