Apurahapäätösten vertailuperusteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 REKISTERINUMERO MERKITTY REKISTERIIN
Advertisements

MYR:N TEHTÄVÄT 1.YHTEENSOVITTAA EU:n ja valtion rahoituksen kohdentuminen ohjelmaa rahoittaville viranomaisille (MYAK) MYAK:n tarkistus budjetin hyväksymisen.
Järjestö- ja nuorisotiimi Vapaaehtoisen rooli Punaisessa Ristissä.
Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
Terveyden edistämisen määrärahat 2009
Elävä kaupunkikeskusta ry:n strategia 2010 – 2015 (viimeistely) Esitys hallituksen kokoukselle Strategiaryhmän valmisteluun perustuva toiminnanjohtaja.
OPETUSMINISTERIÖN VALTIONAVUSTUKSET Avustukset
Koulutus, kulttuuri, taide ja valtion kotouttamisohjelma Marjo Mäenpää Opetus- ja kulttuuriministeriö FARO ry. seminaari
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Taiken asiantuntija- ja verkostoitumispäivä Valkoinen Sali Valtionhallinnon vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelma (VATU) Ylijohtaja Riitta Kaivosoja.
Uusi seurakuntayhtymä 2015 Lakivaliokunta työstää (lausuntoja mm. piispainkokoukselta ja hallintovaliokunnalta) Kirkolliskokous päättää keväällä.
Teemaryhmä Opintoasiainpäivät Sihteeri Tuula Kivistö
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Tietohallintojohtaja – Dataförvaltningschef Irma Nieminen
Tietohallintostrategia
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Taidetoimikunnat Taiken asiantuntijoina ja vaikuttajina Esa Rantanen
Paikallisesti paras Lähidemokratian malleja tänään Kongressikeskus Fellmanni Hollolan uusi lähidemokratiamalli eli lähipalvelualueneuvostot.
TAITEILIJAN ASEMA 2010 –TUTKIMUS infotilaisuus Tutkija Kaija Rensujeff Taiteen keskustoimikunta/tutkimusyksikkö.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Mikä on arvioinnin rooli ohjelmatyössä Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Eero Pehkonen.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Organisaatio ja toiminta Esa Rantanen Säätytalo, Helsinki Taiteen edistämiskeskus ja taidetoimikunnat.
Uusien taidetoimikuntien ja jaostojen perehdytyspäivä Säätytalo Ylijohtaja Riitta Kaivosoja.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö1 Kehittämisyksiköt : mitä pysyvä kehittämisrakenne.
ENPI CBC –ohjelmat Kuopio Petri Haapalainen.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Seinäjoen maakuntakirjastokokous
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Itä-Suomen lääninhallitus Hankkeiden valintamenettely, välttämättömät ja hankevalintaa ohjaavat kriteerit sekä päätöksenteko EU-projektipäällikkö Timo.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
Kestävää kasvua ja työtä
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Keski-Pohjanmaa vuonna seminaari Alueellisen ennakointiraportin esittelyä Ilkka Rintala.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Laatumittauksen 2011 tuloksia. Tiedättekö Kuinka hyviä olette? Miten pärjäätte suhteessa parhaaseen? Missä laadun vaihtelu on suurta? Mihin suuntaan laatunne.
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
Apurahakysely kuvataiteilijoille. Kyselyn tarkoitus: Suomen Taiteilijaseura selvitti lokakuussa, millaisia toiveita ja näkemyksiä ammattikuvataiteilijoilla.
EAKR-rahoitteisten yritysten toimintaympäristöhankkeiden arviointi Business Arena Oy Satakunnan ELY-keskus Maija Saari.
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
Rakennetun ympäristön neuvottelupäivä Rådplägningsdag för byggda miljöer Aulis Rantala Johtaja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Taide- ja kulttuuriavustukset
LASTEN- JA NUORTENKULTTUURIN KEHITTÄMISOHJELMA
Menestyvä johtamisjärjestelmä valtioneuvostossa - periaatteet
Miten kirjoittaa hyvä apurahahakemus
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Tieteellinen tutkimus
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Nuorisotyön laadun ja menetelmien kehittäminen Osaamiskeskus Kanuunan TOIMINTAPERIAATTEET Kanuuna-seminaari Jyväskylä
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Museolain ja museoiden rahoituksen uudistus
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Esityksen transkriptio:

Apurahapäätösten vertailuperusteet Taike, Säätytalo 12.1.2015 Esa Rantanen

Taidetoimikunnan tehtävä vertaisarviointiin perustuva apurahojen ja palkintojen jakaminen lausuntojen antaminen ( mm. yhteisöjen valtionavustukset) Millaista asiantuntemusta edellytetään? jäsenellä tulee olla hyvä taiteellinen asiantuntemus tehtävänä vertaisarviointi - > arvioinnin ja päätöksen tekijöinä ”vertaiset” eli taiteilijat ja taiteen kentän toimijat TAITEEN EDISTÄMISKESKUS · CENTRET FÖR KONSTFRÄMJANDE · ARTS PROMOTION CENTRE FINLAND

Asiantuntijuus ja julkisen hallinnon haasteet päätökset tehdään osana valtionhallintoa lainsäädäntö, valtion budjetti, valtionhallinnon ja ministeriön tulosohjaus, hyvän hallinnon periaatteet, julkisuus, päätösten perusteleminen taiteellinen asiantuntemus toimikuntien jäseniltä hallinnon asiantuntemus (valmistelu, esittely, toimeenpano, seuranta) -> esittelijät, virasto TAITEEN EDISTÄMISKESKUS · CENTRET FÖR KONSTFRÄMJANDE · ARTS PROMOTION CENTRE FINLAND

Päätöksenteon vertailuperusteet Mihin päätökset perustuvat? päätökset perustuvat hakemusten taiteellisen laadun arviointiin vertaisarviointiin jäsenten vaihtuvuus ja alueellinen kattavuus lisäävät päätöksenteon luotettavuutta lähtökohtana aina kunkin tukimuodon lainsäädännössä todetut perusteet, joista ei voi poiketa (esim. taiteilija-apurahalaki, laki eräistä kirjailijoille ja kääntäjille suoritettavista apurahoista, jne.) harkinnanvaraiset apurahat ja avustukset: arviointiperusteet yhtenäistetty TKT:n aikana; laatu, laajuus, vaikuttavuus hakuilmoituksissa ilmoitetut perusteet sitovat päätöksentekoa TAITEEN EDISTÄMISKESKUS · CENTRET FÖR KONSTFRÄMJANDE · ARTS PROMOTION CENTRE FINLAND

Taiteilija-/työskentelyapurahan vertailuperusteet Taiteellisen toiminnan laatu: • Kuinka vakuuttava hakija on taiteenalansa kentässä? • Käyvätkö hakijan taiteelliset lähtökohdat ilmi työsuunnitelmasta? • Onko hakija ammattilainen? • Kuinka vahvasti taiteellinen tinkimättömyys näkyy hakijan työssä? • Kuinka selkeä ja vahva on työsuunnitelman taiteellinen idea? • Millaista taiteellista haastetta tai ammatillista kehitystä taiteelliseen toimintaan sisältyy? • Pitääkö suunnitelma sisällään uusia ideoita, toimintatapoja ja riskinottoa? Taiteellisen työskentelyn laajuus ja vaikuttavuus: • Onko taiteellinen työskentely paikallisesti, alueellisesti, valtakunnallisesti tai kansainvälisesti merkittävää? • Rohkaiseeko työskentely laajempaan taiteen ymmärtämiseen tai keskusteluun taiteesta? • Onko työskentely hyvin suunniteltua ja toteutettavissa olevaa? TAITEEN EDISTÄMISKESKUS · CENTRET FÖR KONSTFRÄMJANDE · ARTS PROMOTION CENTRE FINLAND

Pohdittavaa Mihin apurahapäätösten tulisi perustua? Miten arvioidaan taiteellisen toiminnan a) laatua? b) laajuutta/ vaikuttavuutta? Voitaisiinko arvioinnin tukena käyttää pisteytystä ja/tai sanallista laadun arviointia? Tulisiko hakijan saada arvioivaa palautetta hakemuksestaan, ja jos niin miten? Tulisiko apurahan hakijan taloudellisella asemalla olla merkitystä päätöksenteossa? Miten eri taiteenlajit, niiden alalajit ja monialaisuus/ poikkitaiteellisuus voidaan ottaa paremmin huomioon -> taiteenalojen/ toimikuntien yhteistyö? verkottuminen? Muita huomioita päätöksenteon perusteiden kehittämisestä? TAITEEN EDISTÄMISKESKUS · CENTRET FÖR KONSTFRÄMJANDE · ARTS PROMOTION CENTRE FINLAND