Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila 2008. Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

Näkövammaiset ja verkkosivustot Virpi Jylhä
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
SMART Board Interaktiivinen esitystaulu -> yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri! Laura Viljamaa 2011.
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
SUULLINEN HARJOITTELU
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Ompelutyö vanhan mallin mukainen käsityö
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Kivimäen koulu 1. luokkien vanhempainilta
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Käsityön projektit Samansisältöinen käsityö Jyväskylän normaalikoulun opetussuunnitelmassa ©Riitta Huovila 2008 © Riitta Huovila 2008.
Työn suunnittelu. 1 VAIHE: Hahmotus / mietintä. Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista (ope ja lopuksi oppilas) Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
YVI – oppimisympäristö YVI-oppimisympäristön viestintä yhteistyökumppaneille.
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Käsityön opetustuokio
Erilaiset käsityön tekijät Oppilaskohtaisen ohjauksen suunnittelu ©Riitta Huovila 2008.
Mitä asenne tarkoittaa?
Tytöt teknologian taitajiksi
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Käsityön sisältöalueet
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
MATIKKALUOKKIEN ARKIPÄIVÄÄ...
Venäjän alkeiden opetus
Nastolan kunnan oppilaiden ajatuksia tulevaisuuden koulusta.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
TN Esityksen havainnollistaminen ”If you can’t use your head, use overhead.” ”If you can’t use your head, use overhead.” Vauhdikkaat multimediashow’t.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Ainetyöryhmien työn aloitus
OTSIKOISTA TEKSTIKSI + tekstiviitteiden merkitseminen
Urkund - plagiaatintunnistusjärjestelmä Jyväskylän yliopistossa
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Opeka-kyselyn tulokset
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Tietoa välittävä puheenvuoro
Käytännön harjoitus 1.2. Suunnanotto ja kartan suuntaaminen
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
MS Visio Prosessikaavion mallintaminen sanallisesta kuvauksesta
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila 2008

Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean aistin kautta  materiaali auttaa oppilasta ymmärtämään koko käsityöprosessin loogisen etenemisen ja sen eri vaiheiden merkityksen työn valmistumiselle  materiaali mahdollistaa oppilaan ongelmanratkaisun ja itsenäisen työskentelyn, opettajan aikaa jää henkilökohtaiseen ohjaamiseen

© Riitta Huovila 2008 Oppimateriaalin valmistaminen  varmista materiaalin virheettömyys – mieti, kuinka yhdistät havainnollisuuden ja virheettömyyden  anna tilaa myös ’sormien lukea’  tarkista, että oppimateriaalisi on siinä vaiheessa, jota aiot opettaa – saatat tarvita ohjesarjan Kun valmistat oppimateriaalia, Oppilaan työ ei ole havaintomateriaalia

© Riitta Huovila 2008 Ongelmanratkaisua tukeva oppimateriaali  ohjeen ei tarvitse kertoa kaikkea - jätä tilaa ongelmanratkaisulle ja oppilaan ajattelulle  hyvä ohje ei ole työkohtaista, vaan niin yleispätevää, että sitä voi käyttää useiden töiden ohjauksessa eri luokka- asteilla

© Riitta Huovila 2008 Tavoitteena tutkiva työskentely  ohjaa oppilasta työskentelytilanteessa oppimateriaalin käyttöön. Älä anna valmista vastausta, vaan auta tulkitsemaan ohjeita, sillä tavoitteena on oppilaan itsenäinen tiedonhankinta.

© Riitta Huovila 2008 Piirroskuva apuna  aluksi piirroksin, tunnuksin ja lyhyin tekstein, myöhemmin työpiirroksin  piirrä kuviin koko ajan oikeat mittasuhteet ja työsuunnat  sanallinen ohje on lyhyt ja virheetön, tarkista terminologia

© Riitta Huovila 2008 Kirjallinen materiaali  edellyttää kykyä lukea tasokuvia ja ymmärtää sanallisia ohjeita  auttaa eriyttämisessä  vakiinnuttaa terminologiaa  harjoittaa ohjeen lukemista ja tukee siten myös itsenäistä käsityöharrastusta  oppilaan työmoniste auttaa hahmottamaan prosessia ja suuntaa arviointia *4 krs oikein, 4 krs nurin* toista 4 kertaa. Neulo *2 o, 1 n* 12 krs,

© Riitta Huovila 2008 Tekniset apuvälineet Siirtoheitin  auttaa pienten tekniikoiden havainnollistamisessa oikeilla materiaaleilla  mahdollista näyttää oppilaille liikeradat (esim. neulonta) oikeasta suunnasta, opettaja voi työskennellä oppilaisiin päin  edellyttää hitaita liikkeitä  tarkista materiaalin värin näkyminen

© Riitta Huovila 2008 Tietotekniset apuvälineet Internet, esim. CD-rom, esim. Garderobe - Tekstiilit pintaa syvemmältä  yksittäisen oppilaan tai pienen ryhmän ohjaamiseen, opetuksen eriyttämiseen ja vanhan kertaamiseen  mahdollistaa itsenäisen opiskelun, sillä uuden asian voi kuunnella useaan kertaan  edellyttää kykyä ymmärtää kuvallisia ja sanallisia ohjeita