Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkinto järjestetään jokaisen aluekeskuksen alueella, jolle ilmoittautuu ryhmiin tarvittava määrä oppilaita AY-TUTKINNON 2014 ILMOITTAUTUMISET ON KÄYNNISSÄ.
Advertisements

Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Opintojakson esittely, syksy 2008.
Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
Harvialan koulu ja päiväkoti
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Oulun aikuislukio 2014.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
GRADUINFO.
Yhteishaku keväällä 2015.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
MUM8TM D-jatko Heikki Hietala. Kurssin rakenne 8 x 2 x 3 h lähiopetusta = 48 h Omaa työskentelyä 33 h Yhteensä 81 h = 3 op. Kurssi koostuu 3DS Maxin.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Seminaarityön rakenteesta
MONIKULTTUURISUUS SUOMESSA 6 op
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
ELEKTRONIIKAN OPINTOSUUNTA
Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Digitaaliset kollaboraatiotyökalut lukiossa Antti Knutas Nuorempi tutkija, LUT.
Johtamisen perusteet Verkkokurssi Aalto-yliopisto Avoin yliopisto A21A op Kevät 2016 Juhani Kauhanen Copyright Juhani Kauhanen.
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2011.
Opettajan pedagogiset opinnot Kielten opettajien koulutukseen valitut 2016.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Opinnäytetyöprosessi ja valmistumisen aikataulu
painotuslinjan esittely
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja
Sähköiset yo-kirjotukset
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi
Tervetuloa opiskelemaan avoimeen ammattikorkeakouluun
Pro gradu - SEMINAARI INFO
Esityksen transkriptio:

Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2012

Kurssi Opettajankoulutuksen kasvatustieteen syventävät opinnot / Valinnainen osio (408014S) 3 op Kasvatustieteiden koulutuksen kasvatustieteen syventävät opinnot / Loppukuulustelu (413027S) 4 op Kaikki ohjelmat: vapaasti valittavat opinnot 3 op Kurssin opintopistemäärä on muuttunut! Kurssin vastuuhenkilö: Minna Uitto Kirjapakettien vetäjinä tiedekunnan tutkimusryhmien tutkijoita

Kurssikuvaus Tutkijavetoinen kurssi, jonka tavoitteena auttaa opiskelijoita gradun sisällön tuottamisessa, kuten metodologiaa opettavat kurssit auttavat menetelmän suunnittelussa Kurssi antaa mahdollisuuden syventää kandidaatintutkielman tai pro gradu-työn aihepiirejä sekä lisää pedagogisia valmiuksia vastata ajankohtaisten teemojen tarjoamiin haasteisiin. Kurssi tutustuttaa opiskelijat tiedekunnassamme tehtävään tutkimukseen

Kurssin osaamistavoitteet Opiskelija tutustuu Kasvatustieteiden tiedekunnan eri tutkimusryhmissä tehtävään tutkimukseen sekä tieteenalan ajankohtaiseen kirjallisuuteen. Opiskelija pystyy syventämään kandidaatintutkielmansa tai pro gradu-työnsä aihepiirejä. Opiskelija lisää pedagogisia valmiuksiaan vastata ajankohtaisten teemojen tarjoamiin haasteisiin.

Kurssin toteutus Infotilaisuus Opiskelija valitsee yhden tarjolla olevista kirjapaketeista ja ilmoittautuu siihen Weboodissa 2-3 pienryhmätapaamista (aloitus keväällä ja lopetus syksyllä, lisäksi välitapaaminen / sähköpostiohjaus) Itsenäinen työskentely – essee (1 op ~ 27 h) Arviointi: 0-5 Urkund käytössä

Kurssin toteutus Kurssin suorittaminen kesäopintoina mahdollista, elokuussa vielä aikaa opiskella Lukupiirit – opiskelijat järjestävät itsenäisesti Oma ajankäyttö ja opiskelu on suunniteltava itse Kurssin kirjallisuus on laaja  älä jätä lukemista ja esseen kirjoittamista viime tippaan

Kurssin aikataulu Helmikuu: –Infotilaisuus –Ilmoittautuminen kirjapaketteihin Weboodissa Maaliskuu-toukokuu –Aloitustapaaminen pienryhmässä –Itsenäistä opiskelua ja lukupiirit –Välitapaaminen / sähköpostiohjaus (sovitaan ryhmissä) –Varapalautuspäivä valmistuville toukokuussa (sovittava kirjapaketin vetäjän kanssa) Kesä-elokuu –Itsenäistä opiskelua – esseen varsinainen palautuspäivä Syyskuu –Lopputapaaminen, ”esitarkastus” ja palautteenanto kurssista

Ilmoittautuminen Ilmoittautuminen Weboodissa –Kun ilmoittaudut, löydät kurssin koodilla S (vaikka suorittaisitkin Loppukuulustelu-kurssin) Max.10 opiskelijaa / kirjapaketti –Sitovat ilmoittautumiset –Jos ilmoittaudut ”varmuuden vuoksi”, toinen voi menettää paikkansa kirjapakettiin –Mieti siis tarkkaan, minkä kirjapaketin haluat tehdä Jos kirjapakettiin tulee muutama opiskelija – katsotaan tilannekohtaisesti

Kirjapaketeista Kurssilla yhteinen runko Kaikissa paketeissa englanninkielistä kirjallisuutta Yhteiset puitteet luettavan kirjallisuuden määrän suhteen Tarkemmat tiedot kirjapaketin kirjallisuudesta ja suoritusohjeet aloitustapaamisessa. Alustavat kirjallisuuslistat tiedekunnan nettisivuilla –Lukujärjestykset, luokanopettajankoulutus, kevät 2012, Valinnainen osio Palautteenanto kurssista kurssin lopussa

Loppukuulustelu 4 op Kirjapakettikurssi mahdollisuus suorittaa Loppukuulustelu-kurssi (kasvatustieteiden koulutus) Kyseinen kurssi on 4 op:n suuruinen –Huomioidaan kirjallisuuden määrässä ja esseen laajuudessa

Kirjallisuuden määrä 3 op = 300 pistettä / 4 op = 400 pistettä 1 suomenkielinen kirja = 80 pistettä 1 englanninkielinen kirja = 200 pistettä 1 suomenkielinen artikkeli = 33 pistettä 1 englanninkielinen artikkeli = 66 pistettä

Esseestä Esseen näkökulma valitaan ja rajataan luetun kirjallisuuden pohjalta. Esseessä esitetyt näkemykset, kannanotot ja väitteet perustellaan tieteellisen käytännön mukaisesti (lähdeviittaukset!) ”Hyvä esseen kirjoittaja ei voi pelkästään referoida lähdeaineistoaan, vaan hänen on kyettävä tarkastelemaan sitä omasta näkökulmastaan, näkemyksiinsä ja sitä puoltaviin väittämiin tukeutuen ja kyettävä esittämään se omalla persoonallisella tyylillään lukijaa vakuuttaen. Ei voida puhua esseestä, ellei kirjoittajalla ole mitään omakohtaista sanottavaa.” ”Olennaista tieteellisessä esseessä on kaiken tieteellisen kirjoittamisen tavoin aiheen ongelmakeskeinen lähestyminen, kysymysten asettelu, niihin vastaaminen ja vastausten perusteleminen.” ” Essee vaatii siten kirjoittajan omakohtaista ajattelua ja aihealueen hyvää tuntemusta.” Kirjoittamisen persoonallinen ote yhdistettynä tieteellisen kirjoittamisen käytänteisiin T. Latomaa & T. Kemppainen Ensi askelia tieteen tiellä. (s )

Kirjapaketit ”Asioita, esineitä ja olioita” eli kasvu ympäristössään (vastuuhenkilö: Pauliina Rautio) Kasvatuksen eettiset kysymykset ja monikulttuurisuus (vastuuhenkilö: Mervi Kaukko) Kouluväkivallan ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen (vastuuhenkilö: Sari Manninen) Lapsen ääni ja paikka (vastuuhenkilöt: Elina Viljamaa ja Susanna Kinnunen) Opettajan työ suhteissa olemisena (vastuuhenkilö: Minna Uitto) Oppiminen ja sen tukeminen (vastuuhenkilö: Jonna Malmberg) Refleksiivinen opettaja (vastuuhenkilö: Maija Lanas)

Redesigning school spaces Estetiikka ja esineympäristö Being confined within? Spatial literacies Where do children play? Tilateoreettisen lapsuuden- tutkimuksen mahdollisuus Hengailun maantiede Children’s perceptions of the use of public space The view of the child? Oikeus oleskella? ”Asioita, esineitä ja olioita” eli kasvu ympäristössään Pauliina Rautio elävä kertomus / maantiede ja ympäristökasvatus 8-12 (3 op) tai (4 op) sivun essee

Kasvatuksen eettiset kysymykset ja monikulttuurisuus Ethics in Education, Intercultural and International Education Teemat: Kansainvälisyys- ja monikulttuurisuuskasvatus Kasvatuksen etiikka ja ammattietiikka Kehityskasvatus ja kehitysyhteistyö  Education, Diversity, Globalisation and Ethics (EDGE) - tutkimusryhmä  Esseessä opiskelija syventyy yhden aihealueen kirjallisuuteen itse rajatun teeman/kysymyksen pohjalta.  Vastuuhenkilö: Mervi Kaukko Mervi Kaukko/ KTK15

Kouluväkivallan ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen Tutkimusryhmä: From violence to caring Teemat: Kouluväkivalta ilmiönä, sukupuoli ja väkivalta, ratkaisumallit, ennaltaehkäisy Kuvaus: Kurssilla tarkastellaan kouluväkivallan näkyviä ja piiloisia ilmenemismuotoja sekä sitä, kuinka väkivalta on läsnä maskuliinisuuksien ja feminiinisyyksien rakentumisessa ja statustyössä koulussa. Lisäksi kirjapaketti tarjoaa kasvattajille tarpeellisia väkivaltaan tai kiusaamiseen puuttumisen ja ennaltaehkäisyn keinoja. Vetäjä: Sari Manninen Suoritustapa: 3 op: 8-12 (valinnainen), 4 op: (loppukuulustelu) sivun mittainen essee opiskelijan perustellusti valitsemasta näkökulmasta kirjallisuuteen pohjautuen. Alkutapaaminen pe klo Välitapaaminen/ohjaus toukokuussa, palautus , esitarkastusseminaari syyskuun alussa. Lopullinen versio mennessä Arviointi: 0-5.

LAPSEN ÄÄNI JA PAIKKA Pohditaan lapsen paikkaa tutkimuksessa ns. uuden lapsitutkimuksen valossa Lapset, lapsuudet, lapsen paikka tutkimuksessa, lasten asiantuntijuus, lapsinäkökulmaisuus, metodologiset kysymykset, eettiset kysymykset Suoritustapa: Essee Kurssin vastuuhenkilöt: Susanna Kinnunen ja Elina Viljamaa Tutkimusryhmät: Elävä kertomus, TelLis

Opettajan työ suhteissa olemisena Tutkimusryhmä: Elävä kertomus Kuvaus: Kirjapaketissa opettajan työtä tarkastellaan suhteissa olemisena, etenkin opettaja-oppilas ja opettaja-vanhemmat suhteiden kautta. Tavoitteena on tarkastella omaa opettajuutta ja siinä kasvua suhteissa olemisen näkökulmasta. Vetäjä: Minna Uitto Suoritustapa: Pienryhmätapaamiset. Kirjallisuuteen pohjautuva essee tieteellisiä kirjoituskäytäntöjä noudattaen (8-12 tai sivua)

OPPIMINEN ja SEN TUKEMINEN Supporting learning for understanding Vetäjä: Jonna Malmberg Tutkimusryhmä: Oppimisen ja Koulutusteknologian Tutkimusyksikkö (LET) Kirjapaketit: A.Taito ja tahto oppimisessa - Oppimisen motivationaalinen ja strateginen perusta B.Teknologiatuettu yhteisöllinen oppiminen - Oppiminen sosiaalisena toimintana Suoritustapa: sivun essee opiskelijan valitsemasta teemasta - Aihe/otsikko hyväksytään ensin ohjaajalla - Työn esittely LET tutkii… (1)Conceptual analysis of motivation and self-regulation in learning. (2)Empirical studies integrated to the individual, social, shared and interactive processes of learning with and without technology. (3)Development and validation of theory-based process oriented methods and analyses.

Refleksiivinen opettaja Maija Lanas Suomalaisen peruskoulun opettajien toimintaa ei kontrolloida ulkopuolelta esim. testeillä, tarkastuksilla.  Ainoa opettajan väline on opettajan oma kyky tarkastella omaa toimintaansa refleksiivisesti ja kehittyä aikojen mukana. Kirjapakettikurssi antaa kirjallista materiaalia tämän kyvyn kehittämiseksi Edellyttää omatoimisuutta ja itseohjautuvuutta Annettu kirjallisuus pääosin englanniksi, mutta kirjallisuuslistan ulkopuolelta saa valita myös.