TOP-LAAJA 2012-2013 Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Advertisements

Vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa ammatillista koulutusta
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
Erilaisia kauppapolkuja…. TILDAN POLKU  Tilda asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija valmistuu kahdessa vuodessa  ensimmäinen lukuvuosi 4 jaksoa.
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
”Opiskelijoiden henkilökohtaiset polut ammattiin”-pajan tuotokset
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke
Prosessiteollisuuden perustutkinto ja sen toimeenpano
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Coulutuscoctail
Laajennettu työssäoppiminen:
KOKKI Raahen Ammattiopisto, kokki.
KOKKI TARJOILIJA Raahen Ammattiopisto, kokki ja tarjoilija.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Hämeen ammattikorkeakoulu AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
TOPLaaja 5 Pedagogisen kehittämistyön keskeiset tavoitteet ja odotettavissa olevat tuotokset Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeiden 2013.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
1 Opinto-ohjaus Kurssi 1 Kotkan Aikuislukio. Kotkan aikuislukio Kirkkokatu Kotka.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Lapin matkailuopisto, Levi-Instituutti Yksilölliset ja joustavat opintopolut Anne Grön-Keskiniva, Susanna Koskenniska, Taina Koskinen ja Sanna Pensonen.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Kotkan aikuislukio Opetus: Kotkankatu Kotka
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Kahden tutkinnon polku
Yhteiset tutkinnon osat
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Kaksoistutkinto.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
KOKKI Raahen Ammattiopisto, kokki.
Lukiolaisen jatko-opinnot
Esityksen transkriptio:

TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.

Horaca: Opetusta annetaan Imatralla ja Lappeenrannassa koulutusohjelmat, kokki tarjoilija ja vastaanottovirkailija Imatra: kokki, tarjoilija vastaanottovirkailija opiskelijoita n. 195 Lappeenranta: kokki ja tarjoilija, opiskelijoita n. 190  Painopiste 1 yksilölliset oppimispolut  Vapaasti valittavien tutkinnon osien suorittaminen kokonaan topissa  Yksilölliset työvaltaiset polut: nopeutetut polut (yo/toisen tutkinnon suorittaneet), hitaampaan tahtiin etenevät, (erityisesti tuetut polut), aiemmin keskeyttäneet opiskelijat eli opiskeluihin palaajat, kahden perustutkinnon /koulutusohjelman suorittajat 2www.ekamo.fi

Horaca; Työskentelytapa aluksi: tutkinnon osien suorittamis vaihtoehtojen /osaamisen tunnustamisen analysointia  Pyrimme suunnittelemaan/”tuotteistamaan” aiemmin esitetyt polut toplaaja.purot.net sivustoja hyödyntäen  Tutkinnon osiin työstämme verkko-opetus materiaaleja Moodleen yhteistyössä osastojen opettajien kanssa  Horaca-tutkinnon koulukohtaisen opetussuunnitelman/lukusuunnitelman tarkastelu, laajennettu toppi otettu huomioon jo suunnittelussa aiemmin 3www.ekamo.fi

Prosessi pt. Opetusta annetaan sekä Imatralla että Lappeenrannassa Linjat: Kemianteollisuuden koulutusohjelma (Lpr) Paperiteollisuuden koulutusohjelma (Im) Sahateollisuuden koulutusohjelma (Lpr)  Yksilölliset oppimispolut jossa huomioidaan oppilaan aikaisempi tutkinto (yo/muu toisen alan tutkinto ) sekä menestyminen opinnoissa TOPLAAJA aikana suoritettavat opinnot  Vapaasti valittavien tutkinnonosia  Yhteisten aineiden osia  Ammatillisia aineita 4www.ekamo.fi

Työskentelytapa: Oppilaan opiskelumenestyksen seuraaminen, henkilökohtainen opastaminen ja työpaikkayhteistyö TOPLAAJA jakson suunnittelussa.  Pyritään malliin eli viimeinen vuosi olisi lähes kokonaan työssäoppimista.  TOPLAAJA oppilaat erotetaan muusta luokasta yhdeksi 10 vk jaksoksi  Viimeisen vuoden jaksotus TOPLAAJA oppilailla:  8 vk koulussa (teoria- ja työopintoja)  30 vk työssäoppimisessa (teoriaopintoja moodlen kautta)  Viimeisen vuoden jaksotus muulla luokalla:  8 vk koulussa (teoria- ja työopintoja)  10 vk työssäoppimista  10 vk koulussa (teoria- ja työopintoja)  10 vk työssäoppimista 5www.ekamo.fi