V AIKUTTAMISEN KIELIOPPIA Oppikirja: s. 148 - 154.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaympäristön analyysi
Advertisements

Pidä turvallisuusväli
Suomen kielioppia edistyneille Lauseenjäsenet
Lauseenjäsennys.
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Preppaus ENA 4.
Oman sivuston perustaminen Opasnetiin Kuopio,
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Graffiti ja katutaide vaikuttamisen välineinä Tuhti-seminaari
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
Vaillinaiset apuverbit: must
Pellervon Pirkanmaan seminaari Pellervo-Seuran valtuuskunnan puheenjohtaja Erkki Vähämaa.
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
- vastaajina lehden tilaajatalouksien lukijoita - nettikysely, Digium Enterprise - vastaajia n. 200/tutkimuskierros - taustaryhminä mm. sukupuoli ja ikä.
ETIIKKA.
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 1 II Uusien sukupolvien vastaanotto; ja yhteisyyssuhteet Loving I Elannon.
Kirjoitettua ja puhuttua kieltä. Lue oppikirjasta s  Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Pilkku.
Me ja muut: ryhmäilmiöistä
Kongruenssi OK s. 318 kohta 9. = predikaatti mukautuu subjektin persoonaan ja lukuun.
Tapa puhua, tapa ajatella Oppikirja: s
PREDIKAATITTOMIEN ALLATIIVI- JA ABLATIIVIALKUISTEN OTSIKOIDEN SEMANTIIKKAA Katja Västi Oulun yliopisto suomen kieli.
PILKKU.
Tapa puhua, tapa ajatella Oppikirja: s
YLEISPREESENS.
Ihmisen kolme olemusta
Runo tekstitaidon kokeessa
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
KIELENTUNTEMUS Kielioppi Metakieli Kielitietoisuus Kielioppi Metakieli Kielitietoisuus.
Niccolò Machiavelli Historian kirjoittaja, joka otti laajan esimerkkiaineistonsa vanhan Rooman historiasta. Firenzen kaupungin sihteeri ja.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Sijajärjestelmien typologia Risto Uusikoski.
Lauseenvastikkeet AI 15.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140 P Luento ma
Tekstien ideologia Särmä s. 336
Matematiikka-ahdistus ja opettajan merkitys
Sija ja vaihtoehtoiset strategiat Arla Niemi.
Etsi ensin predikaatti.
Kielioppi 1 Ssu112 Luento
Suomen kielioppia edistyneille Lauseenjäsenet
Professional ethics in context – Institutions, images and empathy Tuukka Kivioja.
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK110 Ryhmä 2 8. luento ma Esko Niiranen Yleisen kielitieteen laitos.
PÄÄLAUSEEN SANAJÄRJESTYS PÄÄLAUSEITA OVAT 1. VÄITELAUSEET Sofia har en hund. 2. KYSYMYSLAUSEET Vad gör du? Spelar du gitarr? 3. KÄSKYT JA KEHOITUKSET Ring.
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
FINSKÝ PRAKTIKUM Titta Hänninen MOI KAIKILLE!
PASSIIVI WHAT IS DONE?. Miksi passiivi? - huomio kohdistuu tekemisen kohteeseen - varsinaista tekijää ei tunneta, se on itsestään selvä tai sillä ei ole.
TYYLI ’tekstille, tekstin osalle, tekstilajille, tekijälle ja aikakaudelle ominainen esitystapa’ (OK s. 327 – 333)
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Yleispreesens Ja be ja have -verbit.
Suomen kielen alkeiskurssi - sanaluokat
Tutkimuksen objektiivisuus
TEKSTINTEKIJÄN KIELELLISET VALINNAT
Kurs 1 i svenska Oppikirjana Fokus, kurs 1 (Otava),
Omistusliite Kun substantiivia tai postpositiota edeltää persoonapronominin genetiivi, liitetään substantiiviin ja postpositioon omistusliite. Korjaa:
Lauseenjäsenet.
Tee aiheesta muistiinpanot blogiisi
PELASTUS Luku 4 – Opetusvinkki 1.
Puhetilanteen kieli.
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
Omistusliite Lue OK s. 304 – 305. Kun substantiivia tai postpositiota edeltää persoonapronominin genetiivi, liitetään substantiiviin ja postpositioon omistusliite.
Relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Verbien persoonamuodot
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Sija ja vaihtoehtoiset strategiat
Esityksen transkriptio:

V AIKUTTAMISEN KIELIOPPIA Oppikirja: s

S EMANTTISET ROOLIT Semanttinen = merkitystä koskeva, merkitysopillinen Verbin ja sen ympärillä olevat lausekkeet piirtävät tilanteesta ja toiminnasta tietyn kuvan. Merkityksiä ja ideologiaa voidaan purkaa tutkimalla semanttisia rooleja (=tehtävä, joka kullekin lausekkeelle verbin yhteydessä muodostuu): tekijä, kokija, kohde. OK s. 148

E SIMERKKI : T UTKI LAUSEIDEN SEMANTTISIA ROOLEJA. Kuski ohitti vaarallisen läheltä. Kuski joutui väärälle kaistalle ja ajautui ulos tieltä. Kuski pelästyi poliisia ja hikoili istuimellaan. Kuskille kävi köpelösti.

Kuski ohitti vaarallisen läheltä. > subjekti kuski on myös tekijä l. agentti Kuski joutui väärälle kaistalle ja ajautui ulos tieltä. > subjekti kuski on tapahtumien passiivinen kohde, patientti Kuski pelästyi poliisia ja hikoili istuimellaan. > kuski on kokijan roolissa (mielen ja ruumiin tila) Kuskille kävi köpelösti. > adverbiaalin kuskille semanttinen rooli on passiivinen kohde, patientti

V ERTAA : Naiskuljettaja ajoi ojaan. – Mieskuljettaja ajautui ojaan.

K ÄTKETYN PERSOONAN KIELIOPPI Oppikirja: 149 – 150 Passiivi Koulussa kiellettiin suuteleminen.  vertaa aktiiviin: Rehtori ja vanhempainyhdistys kielsivät koulussa suutelemisen. Nollapersoona (kuka tahansa)  Sitä saa, mitä tilaa. Kätkettyä tekijyyttä saatetaan käyttää tarkoituksellisesti piilottamaan vaikkapa päätöksen varsinainen tekijä.

M ODAALISUUS Oppikirja: s Modaalisuus ilmaisee puhujan suhdetta sanomaansa: miten todennäköistä, mahdollista, uskottavaa, varmaa, totta, sallittua tai pakollista jokin on. modukset kieliopillisia keinoja (indikatiivi, konditionaali, potentiaali ja imperatiivi) modaaliset lausetyypit (väite, kysymys, käsky, huudahdua)