Sosiaalibarometri 2010 Mikko Peltomaa Jaakko Kurola.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Päijät-Hämeen sosiaalipoliittinen foorumi Sibeliustalo, Lahti
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Kuntamarkkinat Helsinki
Paikallisesta sopimisesta työaikajärjestelyissä
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Toimeentulotuen vuositilasto 2010 Ari Virtanen.
Kumppanuusyhteistyö Hankefoorum Lahti Erityisasiantuntija Anne Astikainen SOSTE.
Katja Mikkonen Kari Niklander
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
Kansalaisjärjestöjen nykytila-analyysi 2011 Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry.
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
Sosiaali- ja terveyspolitiikan muutos ja tulevaisuuden suunnat Riitta Särkelä Toiminnanjohtaja, STKL Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät.
Julkisen sektorin tukemisen merkitys kehityspolitiikassa Sanna Vesikansa YK:n väestörahasto/ Etiopia
Kansalaisjärjestöjen nykytila-analyysi 2011 Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN JÄRJESTÖJEN JA YHDISTYSTEN KUMPPANUUSFOORUMI Tervetuloa.
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelut
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Esa Iivonen (MLL): Lasten peruspalveluiden leikkaukset tulevat kalliiksi ( ) Peruspalvelut aliresurssoituja, korjaavat palvelut voimakkaassa kasvussa.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
Tutkimusosasto Perusturvan kipupisteet ja Kelan asiakaskyselyt Pertti Honkanen
Demokratian ja oikeudenmukaisuuden edistäminen Suomessa
Sosiaali- ja terveysjärjestöt kumppanina yhteispalveluissa Anu Kari Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät
Järjestöt toimijoina kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Lahti, Fellmanni Marja Vuorinen Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
”Et ne kattoo, että mihin palveluihin mun pitäs mennä” Lainrikkoja-asiakkaiden näkökulma palveluihin Katariina Pekkola Teija Sundman.
Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen yhteistyöhanke / Marko Palmgren 1 Järjestöjen rooli strategioissa Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen.
Viestintäsuunnitelma
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö1 Kehittämisyksiköt : mitä pysyvä kehittämisrakenne.
Sosiaalialan Työnantajat ry Sosiaalialan Työnantajat ry on yksityisen sosiaalialan etujärjestö työmarkkina- ja elinkeinoasioissa. Liiton jäsenenä on 1.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Osallisuus ja työllistyminen
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
INTEGRAATIO SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLOSSA Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio Keski-Suomessa -seminaari Sairaanhoitopiirin johtaja Jouko.
Kotihoidon laskenta Riikka Väyrynen Raija Kuronen.
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
MAHDOLLISUUKSIEN MARKKINAT IHMISARVOFOORUMI 2010 KANAVATYÖSKENTELY klo Ihan sama ihmisarvo?
Muistisairaat asiakkaat sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009 Satu Vuorio Riikka Väyrynen.
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Hallitusohjelman vaikutukset haavoittuvassa asemassa oleviin Pasi Moisio Sosiaalipolitiikan tutkimusyksikkö Järjestelmät -osasto Terveyden ja hyvinvoinnin.
HYVINVOINTI JA SOSIAALIPOLITIIKKA Toni Uusimäki
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Varhaiskasvatuksen tietotuotannon nykytila ja haasteet Tarja Kahiluoto, neuvotteleva virkamies Yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen osasto.
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Päihdetapauslaskenta 2011
Kuntoutusverkoston (KUVE) arviointikyselyn tulokset
Järjestö 2.0: mukana muutoksessa - avustusohjelma yhdenvertaisuuteen digitalisoituvassa toimintaympäristössä Hankesuunnitelun tueksi käydystä yhteisestä.
Alkoholipolitiikkaa lapsinäkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Sosiaalibarometri 2010 Mikko Peltomaa Jaakko Kurola

Sosiaalibarometri Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto (STKL) julkaisee vuosittain, vuodesta 1991 lähtien, Sosiaalibarometrin eli ajankohtaisselvityksen kansalaisten hyvinvoinnin ja palvelujärjestelmän tilanteesta sekä kehityssuunnista. Tulokset perustuvat valtakunnallisesti kattavaan kyselyyn. Mukana on lähes 600 asiantuntijan arviot.

Sosiaalibarometri Tavoitteena on nostaa paikallistason asiantuntijoiden tuoreet havainnot ja tulkinnat sosiaali- ja terveyspoliittiseen keskusteluun. Erityinen merkitys ajankohtaisella ja osin ennakoivalla tiedolla, josta kyetään kokoamaan nopea tilannearvio hallinnon ja kentän käyttöön.

Sosiaalibarometri 6. Yhteistyö ja asiakaslähtöisyys palveluissa 8. Päätelmät – Haurastunut hyvinvointivaltio EXTRA: Sosiaalibarometri 2011

Eri toimijoiden yhteistyö Kuntien sosiaali- ja terveyspalveluissa, Kelan toimistojen ja TE-toimistojen palveluissa tehdään laajasti yhteistyötä eri sektoreiden kanssa. Valtaosalla on yhteistyötä kaikkien kysyttyjen yhteistyötahojen kanssa (sote - järjestöt, muut kansalaisjärjestöt ja sosiaalipalveluja tarjoavat yritykset). Yhteistyön määrä on pääosin lisääntynyt viimevuosina.

2006 → 2010 Sosiaalitoimi: yhteistyö lisääntynyt, ei alueellisia eroja, 97% sosiaalipalveluja tehdään yhteistyötä sote-järjestöjen kanssa. Terveyskeskukset: yhteistyö pääosin lisääntynyt, yhteistyö sote-järjestöjen kanssa yleistynyt 57 prosentista peräti 98 prosenttiin. TE-toimistot: yhteistyö lisääntynyt mm. työpajatoiminnan, yritysten ja sote- järjestöjen kanssa, muutoin pysynyt samana.

2006 → 2010 Kela: yhteistyön määrä hieman vähentynyt. Tämä saattaa johtua toimistojen alueellisesta erikoistumisesta eri etuuksiin ja palveluihin, mikä osaltaan kaventaa toimistojen laaja-alaista osaamista ja heikentää toimistojen mahdollisuuksia tehdä aitoa yhteistyötä omalla toiminta alueellaan.

Yhteistyön laatu Yhteistyön laajuus ei kerro yhteistyön toimivuudesta. Sosiaalijohto arvioi yhteistyön toimivuutta kaikkia muita palveluntuottajia myönteisemmin. Huonoimmat arviot sai sosiaali- ja terveysministeriön kanssa tehty yhteistyö. Terveyskeskusten yhteistyö koettiin vähiten onnistuneeksi nuoriso- ja asuntotoimien kanssa.

Yhteistyön laatu TE-toimistojen yhteistyö sujuu parhaiten oman toiminta-alueen yritysten kanssa. Huonoimmat arviot sai työ- ja elinkeinoministeriö, lähes puolet arvioivat yhteistyön sujuneen huonosti tai melko huonosti. Kelan arviot yhteistyön toimivuudesta ovat selvästi muita palveluntarjoajia kriittisemmät.

Asiakkaiden tukeminen palvelusuunnitelmilla Aiempien sosiaalibarometrien (2003, 2008 & 2009) pohjalta on arvioitu, että asiakkaiden yksilöllisissä palveluihin ohjaamisissa ja palvelusuunnitelmien laatimisessa on vielä paljon parannettavaa Yleisesti parhaiten onnistuneiksi arvioitiin työttömien työnhakijoiden työnhakusuunnitelmat, pitkäaikaistyöttömien aktivointisuunnitelmat ja maahanmuuttajien kotouttamissuunnitelmat, joskin jälkimmäisissä nähtiin myös puutteita.

Asiakkaiden tukeminen palvelusuunnitelmilla Heikoimmin arvioitiin omaishoidon asiakassuunnitelmat ja päihdehuollon asiakkaiden kuntoutumissuunnitelmat. Kokonaisuutena on nähtävissä että pelkistetymmin omaan toimintaan liittyvät asiakassuunnitelmat on taipumus nähdä myönteisemmin, mutta organisaatiorajat ylitettäessä koetaan niissä enemmän puutteita. Kelan toimistot arvioivat heikoimmin eri suunnitelmien kykyä tukea asiakasprosessien etenemistä.

Palvelujen käyttäjien osallistumismahdollisuudet palvelujen kehittämiseen Kansalaisbarometrin (2009) mukaan suomalaiset kokevat tärkeänä vaikutus- ja osallistumismahdollisuudet. Käytännössä suurin osa kuitenkin kokee osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuutensa heikoiksi. Pääosin palveluntuottajat pitivät tärkeänä palveluiden käyttäjien osallistumista suunnitteluun ja päätöksentekoon. Kriittisimmin suhtautui TE-toimistojen johto, joista 17 prosenttia kokee asiakkaiden osallistumisen lähes tarpeettomana.

Osallistumismahdollisuudet Kokonaisuutena vastaajat toivat esille tarpeen rakentaa vuorovaikutteisia, palvelujen käyttäjien ja kunnan päättäjien väliseen dialogiin pohjautuvia osallistumisen tapoja. Toiveena saada systemaattisempia toimintatapoja palvelunkäyttäjien ja kuntalaisten mielipiteiden kuulemiseksi. Nykytilanne näyttää olevan kuitenkin melko kaukana näistä toiveista.

Epäoikeudenmukaiset menettelyt palveluissa Valtaosa palveluntuottajista ei ole havainnut palveluissaan systemaattisia käytäntöjä, jotka kohtelisivat asiakkaita epäoikeudenmukaisesti. Epäoikeudenmukaisista menettelytavoista kertoi: Sosiaalijohdosta 27% Terveyskeskusjohdosta 15% Kelan toimistojen johdosta 26% TE-toimistojen johdosta 37%

Esimerkkejä Lainsäädännön kiemurat Kuntien väliset erot Asiakas ei ymmärrä virastokieltä Asiakkaan vähäinen osallistuminen päätöksenteossa Kokonaisvastuunotto puuttuu, esim. vaihtuvat keikkalääkärit Päivystyksestä käännyttäminen Etuuksien käsittelyajat liian pitkiä Asiakkaiden ”luukuttaminen”

Päätelmät – Haurastunut hyvinvointivaltio Sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskeva lainsäädäntö on pysynyt koko 20 vuotisen tarkastelujakson ajan pääosin samana. Vuoden 2005 kunta- ja palvelurakenne uudistuksen myötä käynnistynyt myös sosiaali-ja terveydenhuollon lainsäädännön uudistaminen. Hyvinvointimalli on kuitenkin liukunut entistä etäämmäksi pohjoismaisen hyvinvointimallin lähtökohdista (vahva julkisen vastuu, yhteisvastuu, universalismi, yhdenvertaisuus, oikeudenmukaisuus).

Päätelmiä Viimeisen 20 vuoden aikana on asteittain purettu julkisen, etenkin valtion vastuuta, markkinaistamalla palveluita kasvattamalla ihmisten omaa vastuuta. Muutos on kuitenkin tapahtunut muista kuin sosiaali- ja terveyspoliittisista tavoitteista ja sitä on perusteltu välttämättömyydellä sekä kilpailukyvyn ja kasvun ensisijaisuudella.

Päätelmiä Yleinen hyvinvointi kohentunut, tiettyjen ihmisryhmien syrjäytyminen syventynyt → eriarvoistumiskehitys Jatkuvat muutokset tuottaneet monimutkaisen ja pirstaleisen palvelujärjestelmän → säästöillä perustellut muutokset ovat aiheuttaneet päällekkäisyyksiä ja jäykkyyttä, kustannukset siirtyneet muualle Taloudellisten resurssien niukkuus → kasvatettu ihmisten omaa vastuuta, palveluiden markkinaistaminen

Sosiaalibarometri 2011 Johtopäätökset tulevaisuuden haasteista: Palvelut selvinneet toistaiseksi lamasta yllättävän vähäisin vaurioin → Tulevaisuuden ennakoinnit synkkeneviä Polarisaatio vakava ongelma joka ratkaistava Lasten ja nuorten kasvuolosuhteita parannettava ja syrjäytymistä ehkäistävä Tarvitaan määrätietoisia ja pitkäjänteisiä toimia köyhyyden ja syrjäytymisen vähentämiseksi → Palvelujen kehittäminen → Perusturvan parantaminen

Sosiaalibarometri 2011 Vaihtoehtoiset tulevaisuuden skenaariot: Skenaario 1: Kahtiajakautunut Suomi ja rapautunut hyvinvointivaltio Skenaario 2: Sosiaalisesti, inhimillisesti ja taloudellisesti kestävä Suomi Toteutuuko näistä toinen tai jotakin näiden väliltä riippuu seuraavan hallitusohjelman poliittisista linjauksista