Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OP1 –kurssi ykkösille •I koulupäivä  lukio-opiskeluun orientoituminen (osa I) 2h ryhmänohjaaja  kurssivalinnat ja kurssivalintaohjelma 1h opinto-ohjaaja.
Advertisements

Tuloksia ja tuotoksia Moodle-on-Demand -hankkeesta Virtuaaliopetuksen päivät Outi Itäluoma.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Oppia ja elämyksiä maalla - Maatila tulevaisuuden oppimisympäristönä?
Yrittäjien ohjaajapankki Pirkanmaan oppisopimuskeskus
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Vaikuttamistaidot - verkon avulla vaikuttajaksi? ITK’ Areenaesitys Katja Yritys.
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Ympäristöverkko - yhteisiä kasvihavaintoja verkossa ITK ‘02, Hämeenlinna Areenaesitys Eva Marttinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Avoimen oppimisympäristön (A&O) suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista Ossi Nykänen DMI / Matematiikan laitos / Hypermedialaboratorio Tampereen.
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
A2-ranskan opiskelua monipistevideoneuvottelun avulla Mika Korpi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Katajanokka oppimisympäristönä Osallistavaa ja monipuolista opetusta omassa kaupunginosassa Tavoitteena on hyödyntää Katajanokkaa oppimisympäristönä monipuolisesti.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Soneran perehtymisohjelma - henkilöstökoulutusta verkossa. KM Esa Kähäri TaY, Hypermedialaboratorio Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT, KAMU-tavoitetutkimusten.
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Etäopetus multimediaverkoissa (ETÄKAMU) – kolme vuotta avointen oppimisympäristöjen tutkimus-, kehittämis- ja arviointityötä Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo.
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Ops seminaari Askola.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot KAMU - tavoitetutkimusten tulokset

Mikä Ympäristöverkko on? Ympäristöverkko on perus- ja lukioasteen ympäristökasvatuksen tueksi rakennettu WWW-pohjainen oppimisympäristö oppijat, opettajat ja asiantuntijat tuottavat Ympäristöverkossa omaa ympäristöaiheista oppimateriaalia Katja Piiksi

Ympäristöverkon etusivu Katja Piiksi

Ympäristöverkon tilat Mediakeskus sisältää valmista ympäristöaiheista oppimateriaalia sekä uutispalvelun oppimateriaali on jaoteltu kuuteen teemaan: maa, ilma, kulttuuri, vesi, eliöt ja energia Studio sisältää työkaluja oppijoiden projektitöiden työstämiseen Pulinat, Keskustelu, Mindmap, WWW-editori, Kyselytyökalu Katja Piiksi

Ympäristöverkon tilat Kokoushuone opettajien ja asiantuntijoiden tila sisältää työkaluja oppimateriaalin työstämiseen, kommunikointiin sekä arkisto- ja hallinnointitehtäviin Galleria oppijoiden projektitöiden näyttelytila Katja Piiksi

Opetuskokeilut mukana Pyynikin koulu ja Ylöjärven lukio yhteensä viisi opettajaa ja 34 oppilasta kokeilutunteja kahdesta seitsemään tuntiin viikossa riippuen kurssista mukana asiantuntijoina henkilöitä Pirkanmaan ympäristökeskuksesta, ECOPLAN-hankkeesta, Suomen Metsäyhdistyksestä ja Suomen luonnonsuojeluliitosta tutkimuksen aineisto kerättiin alku- ja loppukyselylomakkeilla sekä osallistuvan havainnoinnin menetelmällä Katja Piiksi

Kokemuksia ja tuloksia Oppilaat odottivat Ympäristöverkossa opiskelultaan joko uutta tietoa ympäristöstä tai vaihtelevuutta ”perinteiseen” luokkamuotoiseen opetukseen suurin osa oppilaista koki Ympäristöverkon vastanneen heidän odotuksiaan - joidenkin mielestä jopa yli odotusten Katja Piiksi

Kokemuksia ja tuloksia (oppilaat) Ympäristöverkon parhaimmat ominaisuudet: kommunikointivälineet työskentelyn nopeus ja helppous muiden töihin tutustumismahdollisuus Ympäristöverkosta saatu tieto monipuolisuus ja mielenkiintoisuus ulkoasu Katja Piiksi

Kokemuksia ja tuloksia (oppilaat) Ympäristöverkon huonoimmat ominaisuudet: Mindmap-työkalun käytön vaikeus ohjeistuksen epäselvyys WWW-editorin käytön vaikeus tekniikan toimimattomuus yleensä Ympäristöverkossa työskentelyn aikana ei ollut mukana rinnakkaiskouluja -> ei päässyt kokeilemaan Pulinoita Katja Piiksi

Kokemuksia ja tuloksia Opettajat opettajat odottivat Ympäristöverkossa työskentelyltä vaihtelevuutta ja innostavuutta sekä omien tietoteknisten valmiuksien parantumista kokivat odotusten täyttyneen kohtalaisesti Katja Piiksi

Kokemuksia ja tuloksia (opettajat) Ympäristöverkon parhaimmat ominaisuudet: WWW-sivun teon helppous opettajan oman materiaalin tuottamisen ja muokkaamisen mahdollisuus keskustelufoorumi käytön helppous toimintojen oppimisen jälkeen Katja Piiksi

Kokemuksia ja tuloksia (opettajat) Ympäristöverkon huonoimmat ominaisuudet: projektityötä ei editorissa pysty yhtä aikaa työstämään usealta koneelta oppilaiden huono sitoutuminen projektityöskentelyyn työkalujen käyttö vaatii jossakin määrin opettelua Katja Piiksi

Kokemuksia ja tuloksia (opettajat) Opettajan rooli tarkkailija, tekninen tukihenkilö, ohjaaja, ”patistaja ja hiillostaja” Oppilaan rooli itsenäinen, ajatteleva oppija, vaikka kaikki oppilaat eivät aina kyenneet ottamaan vastuuta omasta työstään Katja Piiksi

Seitsemän oppijakeskeistä ominaisuutta Ympäristöverkko tuki osittain oppijakeskeisiä ominaisuuksia (konstruktiivisuus, aktiivisuus, yhteistoiminnallisuus, intentionaalisuus, kontekstuaalisuus, siirtovaikutus ja reflektiivisyys) parhaiten Ympäristöverkko tuki konstruktiivisuutta ja yhteistoiminnallisuutta oppilaat opettajia kriittisempiä Katja Piiksi

Havaintoja opetuskokeilun pohjalta opettajat tarvitsevat kattavaa sekä teknistä että pedagogista koulutusta oppimisympäristöjen käyttöön koulujen teknisen tuen tarve uusissa oppimisympäristöissä opiskelu ja oppimisen ohjaaminen vaatii sekä opettajilta että oppilailta uutta asennoitumista oppimiseen ja oppimaan oppimisen valmiuksien kehittämiseen Katja Piiksi

Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot KAMU - tavoitetutkimusten tulokset