Ammatillisen peruskoulutuksen virtuaalikouluhankkeiden seminaari 22.3.2007 Alustuspuheenvuoro keskusteluun

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Mukana 37 lukiota  Hankkeen kesto vuoden 2015 loppuun asti  Hanketta hallinnoi Nakkilan kunta/Nakkilan lukio  Hankelukiot kartallakartalla Nakkilan.
Advertisements

ECVET tulee, oletko valmis!
KIEKURA Turun Kielitivolin koulutusristeily BIENVENUE !
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymä Kulttuuriala Ammatillinen valinnainen Yritystoiminta ja valmistus Vanhan opetussuunnitelman mukainen
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Ammatillisen koulutuksen seminaari Kuerkievari tv.
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
O PETUSMINISTERIÖ Työ- ja toimintakykypassi Ammatillisen koulutuksen seminaari Oulu Ylitarkastaja Seija Rasku.
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Hankerahoituksen painopisteet Mihin hankerahoitusta saa? KAS ELY PP.
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Mohammed Kertoo itsestään:
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2013
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
 Yritystoiminnan peilausta › Liiketoiminta › Työskentely-ympäristö › Sosiaaliset taidot › Tekniset taidot › Ammatilliset taidot › Yritystoiminta punaisena.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Yrittäjyys HAAGA-HELIAssa Arenen yrittäjyysstrategia, miksi juuri nyt Jari Laukia.
Yrittäjyysväylät Yrittäjyysopinnot Poistu Yrittäjän ammattitutkinto ammattitutkinto.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
P.Iivonen OSAAMISEN OPETUSHALLITUS - OSAAMISEN JA SIVISTYKSEN ASIALLA JA SIVISTYKSEN ASIALLA Tietostrategia ja opetussuunnitelma.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Esittäytyminen VYYHTI.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Tampereen yliopisto Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus Paula Kyrö.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Strategiaperusta ja ohjelmat
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Heli Potinkara, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Askelmerkit Rahoitusmahdollisuuksia julkisen sektorin toimijoiden tuotekehitykselle ja vientiavauksille. Valtion vientitakuun tulee koskea myös koulutusvientipalveluja,
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
KANSALAISVAIKUTTAMISEN POLITIIKKAOHJELMA
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Esityksen transkriptio:

Ammatillisen peruskoulutuksen virtuaalikouluhankkeiden seminaari Alustuspuheenvuoro keskusteluun

Lähtökohtia Tilaus valtava – onko markkinaa? –väestörakenteen muutos, globalisaatio, työmarkkinoiden muutos –osuuskunta-, akateeminen-, maahanmuuttaja-, nais-, tiimi-, osa- aika-, free lancer-, sosiaalinen, verkosto- ja perheyrittäjyys ym. –hallituksen politiikkaohjelma: pääpaino yrittäjyyttä tukevissa käytännön hankkeissa, perustaminen, kasvu ja kansainvälistyminen –kulttuurinen muutos, ajattelutapa ja toimintatapa –OPM: 29 yrittäjyyteen liittyvää teemaa eri koulutusasteilla ja - muodoissa Kehittämistoiminta hajallaan –ministeriöt, koulutusmuodot ja -tasot –välineet, sisällöt, erilaiset toimintamallit – ok? missä puutteita? –tarkastelutasot: kansallinen, alueellinen, alakohtainen, verkosto, koulutuksen järjestäjä, oppilaitos/yksikkö, opettaja, opiskelija –kuuluuko asia ammatillisen koulutuksen toimijoille?

Mitä nyt? Tietoyhteiskuntaohjelma - Lumous Tietoyhteiskuntaohjelma - Lumous Yrittäjämerkonomikokeilu – ei toteudu Yrittäjämerkonomikokeilu – ei toteudu Opetusministeriön tavoite - yrittäjyysosio 4 ov tulossa kaikkiin tutkintoihin Opetusministeriön tavoite - yrittäjyysosio 4 ov tulossa kaikkiin tutkintoihin – Lähestymistapa1 ”Nuori yrittäjyys”: ideoi tuote/palvelu, luo kehittämisidea, tuotteista oma osaamisesi – Lähestymistapa 2 ”Harjoitusyritystoiminta” – Idea ”virtuaalisesta yrityshautomosta” Tavoiteltava maanläheisyyttä Tavoiteltava maanläheisyyttä – Liiketalouden ja tietojenkäsittelyn lähestymistavat muiden koulutusalojen näkökulmasta liian laajoja, teoreettisuus, kieli … – Onko tuotteistettavissa uudelleen ja miten? Aihiot, versiointi … ?

Yrittäjyyskoulutus tulevaisuuden koulussa - missä puutteita?

Keskustelukysymyksiä 1.Jokaisella verkoston oppilaitoksella yrittäjyyskoulutus on osa opetusta. Jokainen toimii osana virtuaalikoulua. Miten verkoston toimintaa voitaisiin kehittää yrittäjyysopetuksen osalta? –tavoitteet –mikä on mahdollinen markkinamme 2.Kumpi etenemistie? Laajat kansalliset ohjelmat vai koulutuksen järjestäjien kehittämistoiminnan kautta (vrt. tarkastelutasot)? –ja miten? 3.Mikä on seuraava askel?

Linkkejä oimenpideohjelma/index.html europe/issue19/index_fi.htm