Ammatillisen peruskoulutuksen virtuaalikouluhankkeiden seminaari Alustuspuheenvuoro keskusteluun
Lähtökohtia Tilaus valtava – onko markkinaa? –väestörakenteen muutos, globalisaatio, työmarkkinoiden muutos –osuuskunta-, akateeminen-, maahanmuuttaja-, nais-, tiimi-, osa- aika-, free lancer-, sosiaalinen, verkosto- ja perheyrittäjyys ym. –hallituksen politiikkaohjelma: pääpaino yrittäjyyttä tukevissa käytännön hankkeissa, perustaminen, kasvu ja kansainvälistyminen –kulttuurinen muutos, ajattelutapa ja toimintatapa –OPM: 29 yrittäjyyteen liittyvää teemaa eri koulutusasteilla ja - muodoissa Kehittämistoiminta hajallaan –ministeriöt, koulutusmuodot ja -tasot –välineet, sisällöt, erilaiset toimintamallit – ok? missä puutteita? –tarkastelutasot: kansallinen, alueellinen, alakohtainen, verkosto, koulutuksen järjestäjä, oppilaitos/yksikkö, opettaja, opiskelija –kuuluuko asia ammatillisen koulutuksen toimijoille?
Mitä nyt? Tietoyhteiskuntaohjelma - Lumous Tietoyhteiskuntaohjelma - Lumous Yrittäjämerkonomikokeilu – ei toteudu Yrittäjämerkonomikokeilu – ei toteudu Opetusministeriön tavoite - yrittäjyysosio 4 ov tulossa kaikkiin tutkintoihin Opetusministeriön tavoite - yrittäjyysosio 4 ov tulossa kaikkiin tutkintoihin – Lähestymistapa1 ”Nuori yrittäjyys”: ideoi tuote/palvelu, luo kehittämisidea, tuotteista oma osaamisesi – Lähestymistapa 2 ”Harjoitusyritystoiminta” – Idea ”virtuaalisesta yrityshautomosta” Tavoiteltava maanläheisyyttä Tavoiteltava maanläheisyyttä – Liiketalouden ja tietojenkäsittelyn lähestymistavat muiden koulutusalojen näkökulmasta liian laajoja, teoreettisuus, kieli … – Onko tuotteistettavissa uudelleen ja miten? Aihiot, versiointi … ?
Yrittäjyyskoulutus tulevaisuuden koulussa - missä puutteita?
Keskustelukysymyksiä 1.Jokaisella verkoston oppilaitoksella yrittäjyyskoulutus on osa opetusta. Jokainen toimii osana virtuaalikoulua. Miten verkoston toimintaa voitaisiin kehittää yrittäjyysopetuksen osalta? –tavoitteet –mikä on mahdollinen markkinamme 2.Kumpi etenemistie? Laajat kansalliset ohjelmat vai koulutuksen järjestäjien kehittämistoiminnan kautta (vrt. tarkastelutasot)? –ja miten? 3.Mikä on seuraava askel?
Linkkejä oimenpideohjelma/index.html europe/issue19/index_fi.htm