Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja 17.11.2010 Lahti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Nivelvaiheen tiedonsiirtokäytänteet ammatillisessa koulutuksessa
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Protestin käsittely Michael Röllich.
Toimintaohjeet opelle
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Katso Aitolasta lisää:
10 vinkkiä voimaantumiseen
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Tuplatiimi -työmenetelmä
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Tuplatiimi -työmenetelmä
Työrauha ja haastavat tilanteet
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Tiimien kaksoisprosessin tarkasteleminen 1. Pyritään etenemään kohden tavoitteita (tehtäväorientaatio) 2. Viedään läpi yhteistoiminnallisia prosesseja.
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
AHOT - Opiskelijalle. Lomakkeen hyödyntäminen Ei menetelmiä luotuna? Hyödynnyksessä kysymyksiä? Mikä on etenemis prosessi? Miten päätös näkyväksi? Onko.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Haastatteluun valmistautuminen
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
1. Helmikuu – 15. Maaliskuu/ kunnan oma työskentely Kunnan/ Kaupungin aineryhmävetäjät kokoavat aineryhmittäin ainekohtaiset minimitavoitteet ja sisällöt.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
Ops seminaari Askola.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25. 4
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Työpaja työskentelyn kalvot
Vertais-auditointi-sparraus
Partion johtamismallin avulla
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
Muutoskortit Tarvittavat välineet
Harjoituksen ohjaaminen
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Leena Pietilä ja Juha Rantamäki
Naapuriapu Jokainen kirjoittaa lappuun (konkreettisen) asian, jolla voisi edistää avoimuutta (Tässä vaiheessa ei vielä kerrota, mitä seuraavaksi). Kun.
Esityksen transkriptio:

Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti

Fasilitaattorit/dokumentaa ttorit Fasilitaattori on prosessin ohjaaja ja työn mahdollistaja Pidän huolta aikataulusta Työskentelytavat ja kysymykset suunniteltu niin, että saavuttaisimme seminaarille asetetut tavoitteet dokumentoimme työskentelyä mahdollisimman paljon TEK tänään ja huomenna

Osallistujat Teillä vastuu sisällöstä Oman osaamisen jakamista ja sen hyödyntämistä  lopputulos on teidän osaamisen summa Annetaan kaikkien kukkien kukkia Kaikkien kallista aikaa – kunnioitetaan sitä TEK tänään ja huomenna

Tärkeät kysymykset Mikä on paras kokemasi/näkemäsi oppimistilanne: – opettajana/koulutusohjelmajohtajana/opiskelijana/ sidosryhmän edustajan näkökulmasta 1.Kirjoita kokemuksestasi tarina yksin omalle paperille; mitä tapahtui, miltä se tuntui, kuka oli mukana, mitä muut tekivät, mitä teit itse, mitä saitte aikaan, miltä teistä tuntui etc. 2.Jaa kokemuksesi parin kanssa; analysoikaa onnistumisen “juurisyyt”, sen edellytykset erityisesti koulutuksen rakenteen ja opetussuunnitelman näkökulmasta

Toiveet Mitä haluaisit kehittää? 1.Kirjaa kolme toivomusta; miten kokemuksen mukaista kehitystä voitaisiin edistää, mitä pitäisi olla enemmän. Kirjaa toivomukset ensin omalle tahmalapulle 2. Ryhmissä kerätään, kirjataan ja ryhmitellään toivomukset ”toiveet” –fläpille 3.Kirjatkaa esteitä ”esteet” -fläpille

Vision rakentaminen legoista ja sanoista Rakentakaa malli koulutuksen rakenteista Näkökulmat: Ryhmä 1: Opiskelijanäkökulma Ryhmä 2: Opettajanäkökulma Ryhmä 3: Opetushallinnon/johtamisen näkökulma Ryhmä 4: Työelämän näkökulma Vähintään kaksi ryhmästä koko ajan kirjoittaa ja sanallistaa tehdyt valinnat, perustelut jne, kaksi toimii haastajan näkökulmasta. Miettikää onnistumisen edellytyksiä, opiskelupolkua, esteitä, tehkää näkyväksi mahdollisimman paljon.

Näyttely Jokainen ryhmä esittelee työnsä muille Dokumentoidaan keskustelua faktat, ongelmat, ratkaisuehdotukset, -fläpeille

Dynamisen ja modulaarisen koulutuksen reunaehdot Kirjaa paperillesi hyvän dynaamisen ja modulaarisen koulutuksen kolme tärkeintä reunaehtoa toimivuuden näkökulmasta Ota pari, käykää läpi ehdotukset, varasta häneltä vielä ideoita, Käykää viimeisen parin kanssa kirjaamassa tärkeimmät reunaehdot fläpille Jokainen saa seitsemän tarraa ja käy priorisoimassa reunaehdot fläpeiltä KIRJOITA SELVÄSTI – LAPUT KERÄTÄÄN!

Esitys tähän mennessä käydystä keskustelusta koulutusohjelmarakenteesta Juhanin esitys

Suljettu lippuäänestys Kirjoita äsken esitellyn ja tämän päivän työskentelyn pohjalta mielestäsi paras koulutusohjelmarakenne paperille sekä perustele vastauksesi mahdollisimman hyvin Palauta se laatikkoon  tulos kerrotaan myöhemmin

Loppukeskustelu Käydään vielä loppukeskustelu fiiliksistä, toivomuksista tulevan suhteen, mikä meni pieleen, mikä onnistui jne

KIITOS HYVÄSTÄ TYÖSTÄ JA JÄLJEN JÄTTÄMISESTÄ!