Harri Kainulainen 1 Keskinäisyys yritysmuotona tunnetaan varsin huonosti. Yksinkertaistettuna keskinäisyys on vakuutusalan osuustoimintaa. Asiakkaat omistavat suoraan oman vakuutusyrityksensä, joten asiakkaan ja yrityksen edut ovat yhtenevät. Omistusmuotoja ovat vakuutuksen ottaminen, takuupääoman omistus ja jälleenvakuutus. Mitä keskinäisyys on?
Harri Kainulainen 2 Taustoja Vanhin vakuuttamisen yritysmuoto. Ensimmäiset viitteet keskinäisyydestä ovat jo vuotta sitten Babylonian kuningas Hammurabin laatimista lakiteksteistä koskien vakuutustoimintaa. Ensimmäiset suomalaiset keskinäiset vakuuttajat olivat kyläkuntien paloapuyhdistyksiä 1700-luvulta. Maailman kymmenestä suurimmasta henkivakuutusyhtiöstä seitsemän on keskinäisiä. Suomessa toimii 67 vakuutusyhtiötä, joista 46 on kotimaista ja näistä 20 keskinäisiä yhtiöitä. Kaikki suomalaiset työeläkeyhtiöt ovat keskinäisiä. Suomen vahinkovakuutusmarkkinoista osakeyhtiömuotoisia on 60 % ja keskinäisiä 40 %. Keskinäisten vakuutusyhtiöiden kansainväliseen yhteistyöelimeen (AISAM) kuuluu noin 200 keskinäistä vakuutusyhtiötä eri maista. Pääpaikka on Pariisi.
Harri Kainulainen 3 Edut asiakkaan näkökulmasta Asiakkaan ja omistajan edut yhtenevät. Asiakaslähtöisyys korostuu - asiakas pääroolissa. Asiakkaalla on mahdollisuus osallistua vakuutusyrityksensä päätöksentekoon. Asiakkaat ovat tasa-arvoisia. Asiakkaalle on tarjolla etuja ja palveluja, esim. LÄHI-edut ja erilaiset turvallisuuspalvelut. Liiketoiminnan tulos käytetään oman vakuutusyrityksen palvelutason kehittämiseen – paikallisuus korostuu.
Harri Kainulainen 4 Edut henkilöstön näkökulmasta Keskinäistä vakuutusyritystä ei voi myydä kovinkaan helposti, joten toiminta on pitkäjänteistä ja työpaikat koetaan turvallisiksi ja inhimillisiksi. Selvitysten mukaan työskentely keskinäisessä vakuutusyrityksessä koetaan mielekkääksi ja henkilöstö on sitoutunutta. Johto arvostaa toiminnan pitkäjänteisyyttä, koska ei toimita kvartaalitaloudessa, eivätkä omistajat painosta yltiöpäiseen riskinottoon.
Harri Kainulainen 5 Edut yrityksen näkökulmasta Keskinäisyydellä on pitkät perinteet ja vahva arvopohja Suomessa ja meitä pidetään uskottavina ja luotettavina. Keskinäisyyteen – ainakin Lähivakuutuksessa – liittyy vahva paikallisuus – ollaan aidosti läsnä paikkakunnan arjessa. Useimpien keskinäisten vakuutusyritysten taloudellinen asema on vahva ja kestävällä pohjalla.
Harri Kainulainen 6 Edut yhteiskunnan näkökulmasta Yhteiskuntavastuu ja halu olla hyvä yrityskansalainen korostuvat toiminnassa. Toiminnan pitkäjänteisyys, hyvä taloudellinen asema veronmaksajana, ympäröivän yhteiskunnan tukijana sekä työnantajana koetaan positiivisena. Aluepoliittinen näkökulma korostuu, mm. laaja konttoriverkosto. Paikallinen riskienhallinnan ja vahingontorjunnan asiantuntija – arjen turvallisuus
Harri Kainulainen 7 Mitä huonoa keskinäisyydessä voi olla? Meitä pidetään hallintomallistamme johtuen kenties hitaina ja kankeina sekä toiminnaltamme rajoitetumpana kuin osakeyhtiömuotoisia vakuutusyrityksiä, mm. omien pääomien hankinnan rajallisuus.
Harri Kainulainen 8 Loppupäätelmiä Keskinäisyys yritysmuotona on vakuutusalalla yleinen. Keskinäisyys tunnetaan huonosti, vain 5 % tietää mistä on kysymys. Tiedottamista tarvitaan. Keskinäisyydessä on paljon etuja ja varsin vähän heikkouksia. Asiakasetujen lisäksi merkittäviä ovat henkilöstöön, yhteiskuntaan ja johtamiseen liittyvät edut. Kokonaiseduista hyötyvät loppujen lopuksi kaikki osapuolet. Häviäjiä ei ole. Keskinäisyys on vahvuus epävarmassa maailmassa!