AKATEEMINEN OHJAUSSUHDE Anna Raija Nummenmaa Kansanterveystieteen tutkijakoulu
Akateeminen ohjaus yliopistossa annettavaa ohjausta, joka tähtää ohjattavan tieteellisen sivistyksen ja ajattelun kehittämiseen se pyrkii myös edistämään ohjattavassa tieteelliseen ajatteluun perustuvaa yleisempää asiantuntijuutta ja identiteettiä
Akateeminen ohjaus on osa laajempaa tohtorikoulutuksen ohjausjärjestelmän kokonaisuutta: ohjausta liittyy rekrytointiin valintaan, henkilökohtaisen opiskelu- ja ura- suunnitelmiin jne
Akateemisen ohjauksen keskiössä väitöskirjan ohjaus tämä rakentuu ohjaajan ja ohjattavan väliselle työ - ja ohjaussuhteelle tutkimuskirjallisuudessa tätä suhdetta on jäsennetty eri näkökulmista: vuorovaikutussuhteena,roolisuhteena, valtasuhteena, ohjaussuhteeseen liittyviä ongelmia jne
Ohjaussuhde ammatillisena yhteistyösuhteena edellyttää molemminpuolista sitoutumista yhteistyöhön; aitoa kiinnostuneisuutta; toisen osapuolen kunnioittamista; asiakeskeisyyttä tasa-arvoista, avointa vuorovaikutusta
Ohjaussopimuksella voidaan määrittää molemminpuoliset odotukset ja sitoumukset; sopia ohjaukseen liittyvistä käytännön- järjestelyistä; ohjaussopimus on luonteeltaan psykologinen sopimus;
Ohjaajan erilaisia rooleja johtaja; fasilitaattori; neuvoja; opettaja; neuvonantaja; kriitikko tuenantaja; manageri; ystävä; tentaattori
Ohjaajan muuttuva rooli ohjaajan omaksuma rooli sijoittaa opiskelijan vastarooliin erilaiset roolit toimivia ohjausprosessin eri vaiheissa
Ohjaussuhde muutosvaiheina (Philips&Jones 1982) molemminpuolisen ihailun vaihe; suhteen kehitysvaihe; psykologinen irtaantumisvaihe; eroamisvaihe; transformaatiovaihe
Ohjaajan toiminta ohjaustilanteessa (Atkins &Brown 1988) vuorovaikutuksen emotionaalinen sävy (lämmin-kylmä) ohjauskeskustelun struktuuri (strukturoimaton -strukturoitu
Tohtoriopiskelijoiden kuvauksia onnistuneesta ohjaustilanteesta ohjauksen perusedellytykset (aika, agenda ja valmistautuminen) ohjaajan ja ohjattavan välinen vuorovaikutus (motivaation ylläpitäminen, kuunteleminen, opiskelijan ajatusten huomioiminen): ohjauskäytännöt (opiskelijalähtöisyys, dialogisuus) ohjaus palautteenantona
KIRJALLISUUTTA Nummenmaa, AR,. Pyhältö. K. & Soini, T. (2008) Hyvä Tohtori. Tohtorikoulutuksen rakenteita ja prosesseja. Tulossa Nummenmaa, AR. & Lautamatti, L Ohjaajana opinnäytetyön työprosesseissa. Tampere; Tampere University Press.