AKATEEMINEN OHJAUSSUHDE Anna Raija Nummenmaa Kansanterveystieteen tutkijakoulu 31.1.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Valtakunnallinen HOPS-seminaari
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Ohjaus työtehtävänä.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
MITÄ OHJAUS ON? OHJAAJAN ROOLI JA OHJAUSTAIDOT
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
HOPSista hopsaamiseen
Minä oppijana 1 ov..
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Oppisopimuskoulutus ja aikuisopiskelijan ohjaaminen
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
APE-opinnot: 7. lähipäivä
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Opintojen ohjauksen organisointi
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
SOSIAALINEN MEDIA VERTAISOHJAUKSEN VÄLINEENÄ Opinnäytetyö (AMK)
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/12/11/2004 Internet ohjausalan ammattilaisten, tutkijoiden ja päätöksentekijöiden yhteisenä työalustana Raimo Vuorinen Tutkija,
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Koulutuksen laadun kehittäminen
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Professionaalisen ohjauksen tunnuspiirteitä Hannu Soini Oulun yliopisto, Kasvatuspsykologian tutkimusklinikka, KASOPE 2008.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
HOPS-ohjausta kehittämässä JY:ssä
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Anni Vanhala Johtava sosiaalityöntekijä
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
VI Ohjaamo-päivä Verkko-Ohjaus
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
Ohjauksen ytimessä Otteita teoksesta Onnismaa (2007):
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Projektinhallinta ja opiskelu
Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen
Ohjauksen roolit ja positiot
Esityksen transkriptio:

AKATEEMINEN OHJAUSSUHDE Anna Raija Nummenmaa Kansanterveystieteen tutkijakoulu

Akateeminen ohjaus yliopistossa annettavaa ohjausta, joka tähtää ohjattavan tieteellisen sivistyksen ja ajattelun kehittämiseen se pyrkii myös edistämään ohjattavassa tieteelliseen ajatteluun perustuvaa yleisempää asiantuntijuutta ja identiteettiä

Akateeminen ohjaus on osa laajempaa tohtorikoulutuksen ohjausjärjestelmän kokonaisuutta: ohjausta liittyy rekrytointiin valintaan, henkilökohtaisen opiskelu- ja ura- suunnitelmiin jne

Akateemisen ohjauksen keskiössä väitöskirjan ohjaus tämä rakentuu ohjaajan ja ohjattavan väliselle työ - ja ohjaussuhteelle tutkimuskirjallisuudessa tätä suhdetta on jäsennetty eri näkökulmista: vuorovaikutussuhteena,roolisuhteena, valtasuhteena, ohjaussuhteeseen liittyviä ongelmia jne

Ohjaussuhde ammatillisena yhteistyösuhteena edellyttää molemminpuolista sitoutumista yhteistyöhön; aitoa kiinnostuneisuutta; toisen osapuolen kunnioittamista; asiakeskeisyyttä tasa-arvoista, avointa vuorovaikutusta

Ohjaussopimuksella voidaan määrittää molemminpuoliset odotukset ja sitoumukset; sopia ohjaukseen liittyvistä käytännön- järjestelyistä; ohjaussopimus on luonteeltaan psykologinen sopimus;

Ohjaajan erilaisia rooleja johtaja; fasilitaattori; neuvoja; opettaja; neuvonantaja; kriitikko tuenantaja; manageri; ystävä; tentaattori

Ohjaajan muuttuva rooli ohjaajan omaksuma rooli sijoittaa opiskelijan vastarooliin erilaiset roolit toimivia ohjausprosessin eri vaiheissa

Ohjaussuhde muutosvaiheina (Philips&Jones 1982) molemminpuolisen ihailun vaihe; suhteen kehitysvaihe; psykologinen irtaantumisvaihe; eroamisvaihe; transformaatiovaihe

Ohjaajan toiminta ohjaustilanteessa (Atkins &Brown 1988) vuorovaikutuksen emotionaalinen sävy (lämmin-kylmä) ohjauskeskustelun struktuuri (strukturoimaton -strukturoitu

Tohtoriopiskelijoiden kuvauksia onnistuneesta ohjaustilanteesta ohjauksen perusedellytykset (aika, agenda ja valmistautuminen) ohjaajan ja ohjattavan välinen vuorovaikutus (motivaation ylläpitäminen, kuunteleminen, opiskelijan ajatusten huomioiminen): ohjauskäytännöt (opiskelijalähtöisyys, dialogisuus) ohjaus palautteenantona

KIRJALLISUUTTA Nummenmaa, AR,. Pyhältö. K. & Soini, T. (2008) Hyvä Tohtori. Tohtorikoulutuksen rakenteita ja prosesseja. Tulossa Nummenmaa, AR. & Lautamatti, L Ohjaajana opinnäytetyön työprosesseissa. Tampere; Tampere University Press.