Kokemuskoulutustoiminnan yleiset tavoitteet Kokemuskoulutuksella pyritään vaikuttamaan siihen, että pitkäaikaissairaan, vammaisen tai läheisen kokemustieto otetaan huomioon palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä, sekä sosiaali- ja terveysalan opetuksessa valtakunnallisesti. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiksi, kuten lääkäreiksi, sairaanhoitajiksi, lähihoitajiksi, fysioterapeuteiksi, toimintaterapeuteiksi ja sosionomeiksi opiskelevien ymmärrys potilaan kokemusmaailmasta syvenee kokemuskouluttajien tarjoaman kokemustiedon myötä. Kokemuskouluttajien tuoma arjen asiantuntijuus tarjoaa opiskelijoille/ammattilaisille mahdollisuuden peilata teoriatiedon kautta saatua näkökulmaa sairauksiin ja vammoihin - kokemustieto auttaa jäsentämään ja soveltamaan teoreettista tietoa.
Kokemuskouluttaja Kokemuskouluttajalta kertoo aidon tarinan sairauden tai vamman kanssa elämisestä tai omaisena olemisesta. Hänellä on omakohtaista tietoa, koulutus sekä taustajärjestönsä tuki kokemuksensa välittämiseksi. Kokemuskouluttajan kriteerit: Sairastumisesta on kulunut riittävän pitkä aika ( n. 3 v.) Sopeutunut omaan sairauteen/vammaan tai omaisen rooliin ja elämään sen kanssa On kykenevä toimimaan yhteistyössä Tuntee oman taustajärjestönsä toiminnan On osallistunut peruskoulutukseen Sitoutunut toimimaan eettisesti hyväksyttävien periaatteiden mukaisesti
Peruskoulutuksen jälkeen kokemuskouluttaja: Tunnistaa omat motiivinsa kokemuskouluttajatoimintaan On kiinnostunut kehittymään kokemuskouluttajatehtävässä Pystyy jäsentämään kokemustietoaan suhteessa asiantuntijatietoon Pystyy jäsentämään kokemuksensa jaettavaksi kokemustiedoksi Osaa rajata esityksensä On saanut valmiuksia esiintymiseensä Tuntee oppimisen perusteita ja ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen opetustilanteessa Hahmottaa oman osuutensa suhteessa opetustapahtumaan Ottaa huomioon kohderyhmän esityksessään Osaa ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta Tuntee taustajärjestönsä toimintaa riittävästi Toimii yhteistyössä taustajärjestönsä kanssa
Kulmakivenä on oman esityksen rakentaminen ja harjoittelu Oman tarinan purkaminen/jäsentäminen esim. elämänkaari- tai aikajanalle Perustarinan rakentaminen – ja edelleen kehittäminen eri tilanteisiin sopivaksi Tarinan rajaaminen tarkoituksenmukaisesti kuulijaryhmä huomioiden Myönteisen/rakentavan näkökulman löytäminen tarinalle - ja sen merkityksen ymmärtäminen ”Oikean tiedon” välittäminen vrt. vaihtoehto- ja uskomushoidot Sairastumisen tai vammautumisen tunnekokemusten välittäminen oman tarinan kautta tärkeää kuulijoille Luontevan, itselle sopivan esiintymistavan löytäminen
Kokemuskouluttaja voi toimia erimerkiksi: Opetusyksiköissä tunneilla tai luennoilla Teemapäivillä, messuilla tai mediassa Opinnäyte- ja harjoittelutöissä haastateltavana Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten koulutuksessa Kuntien tai sairaanhoitopiirien työryhmissä ym potilasedustajana
Kokemuskoulutus –ja –asiantuntija- toiminta Suomessa Toiminta alkanut järjestöjen yhteistyönä vuonna 1998 Tällä hetkellä noin 450 järjestöjen kouluttamaa kokemuskouluttajaa eri puolilla Suomea 32 eri potilas- ja vammaisjärjestöä mukana toiminnassa 65 toisen asteen, ammattikorkeakoulun ja yliopiston yksikköä mukana Järjestöjen toteuttamat koulutukset antavat perusvalmiudet kokemuskouluttajan tehtävään Kokemuskentällä käytetään myös muita käsitteitä: kokemusasiantuntijat, kokemusarvioijat, kokemuskehittäjät, kokemustutkijat ym.