Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OMAN TARINAN RAKENTAMISEN TEORIA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OMAN TARINAN RAKENTAMISEN TEORIA"— Esityksen transkriptio:

1 OMAN TARINAN RAKENTAMISEN TEORIA

2 Kokemuskoulutus – mitä se on?
toimintaa, jossa sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa käytetään kokemustietoa muuta opetusta täydentämässä. LÄHTÖKOHTANA OMA TARINA, JONKA HALUAA JAKAA Kokemuskouluttaja ja kokemustieto eivät kilpaile ammattilaisen ja teoriatiedon kanssa, vaan täydentävät toisiaan. Kokemustieto on erilaista tietoa kuin ammatillinen tieto. Tämä on tärkeä sisäistää, jotta pystyy tarinaansa kertomaan ja kehittämisehdotuksia antamaan niin, että ne pystytään ottamaan vastaan.

3 Kokemuskoulutus Opiskelijat odottavat kokemuskouluttajilta nimenomaan tarinoita kokemuksista, siitä millaista on elää kyseisen sairauden kanssa. Lääketieteelliset faktat opiskelijat saavat lääkäriluennoilta ja opettajilta, joten näistä kertomiseen ei kokemuskouluttajan pidä liikaa keskittyä. Poikkeuksena erittäin harvinaiset sairaudet, joiden osalta kokemuskouluttajalla voi olla lääketieteellistä tietoa enemmän kuin ammattilaisella. Tällaisia ovat sairaudet, joita sairastaa koko maassa vain muutama kymmenen ihmistä. Tavoitteena: Tulevien ammattilaisten ote omaan työhönsä syvenee, kun kokemustieto antaa tieteellisen tiedon rinnalle näkökulman sairastuneen tai vammautuneen arkeen

4 Esityksen suunnittelu ja rakentaminen – vinkkejä hyvään esitykseen
Esitys koostuu pääasiassa kolmesta peruselementistä: esittäjästä, yleisöstä ja esittäjän työvälineistä. Jos yleisö ja ympäristö eivät ole tuttuja, esisuunnitteluun kannattaa käyttää aikaa. Kannattaa tutustua myös yleisöön. Kaikkien esitysten perustarkoituksena on kommunikoida viesti tehokkaasti yleisölle. Tämän aikaansaamiseksi faktat täytyy esittää yksinkertaisesti, lyhyesti ja mielenkiintoisesti. Kuvat toimivat yleensä tässä hyvänä apuvälineenä.

5 Esityksen rakenteesta
Kerron-kerroin -rakenne Aikajärjestys   Yksityisestä yleiseen  Yleisestä yksityiseen  Vertailu - vastakohta  Syy - seuraus rakenne Ongelman ratkaisun rakennetta Aiheen läheistämisen rakenne Rituaalirakenteet sopivat tilannepuheisiin Eri teeman kautta (esim. kuntoutuksen näkökulma, arjen näkökulma, osallisuus jne.) Yleisön mukaan (sosiaali- ja terveysalan opiskelijat/aikuisopiskelijat, elävä kirjasto, koulut, lapset

6 Esityksen rakentaminen
1. Tunne aiheesi sekä esitystilanne Hyvä aiheen tuntemus lisää itsevarmuutta ja auttaa esityksen “myymisessä”. Myös esitystilanteen tunteminen on tarpeellista; onko se muodollinen, epämuodollinen vai keskustelutilanne? Jos et ole varma, kysy järjestäjiltä. 2. Tunne yleisösi Koostuuko yleisö alan asiantuntijoista vai normaalista yleisöstä? Kuinka paljon yleisöä on odotettavissa? Onko yleisö ystävällismielinen vai ei? Ikä, koulutustaso ja kaikki muut mahdolliset avustavat tiedot. 3. Esityksen tavoite / teema Mikä on esityksen päämäärä/tavoite? Viihdyttää, vaikuttaa, opettaa vai myydä? Pidä tavoite mielessä heti alusta alkaen.

7 4. Valmista käsikirjoitus
Käsikirjoituksen ei täydy olla täydellinen, sen voi tehdä vaikka muistilapuille. Käsikirjoituksessa on aloitus, runko, tiivistelmä ja lopetus. Aloitus: Luo pohjan sille, mitä on tulossa, antaa esitykselle tarkoituksen. Kannattaa sisällyttää todella lyhyt tiivistelmä tai runko esityksestä. Runko: Rungossa esitetään aiheen pääasiallinen sisältö. Pitkän esityksen runko tulisi jakaa helpommin sulatettaviin pienempiin osioihin. Tiivistelmä: Tämän osion pitäisi olla hyvin lyhyt ja yksinkertainen.  Tarkoituksena on lähinnä vahvistaa keskeistä teemaa ja esityksen tarkoitusta. Painota lyhyesti pääasioita ja tärkeimpiä ideoita.

8 5. Valitse oikeat apuvälineet
Esityksestä riippuen näihin saattaa kuulua tietokone, videot, jne. 6. Harjoittele Harjoittele esitys useamman kerran läpi. Yksin peilin edessä, nauhoita esitys, esitä se kollegoille ja muista myös aloittaa muutama harjoitus esityksen keski- ja loppukohdasta. Näin takaat tasaisen esityksen. 7. Esityspäivänä Saavu esityspaikalle ajoissa ja valmistele tila esityksesi tarpeisiin. Pidä huoli, että yleisön kysymyksiin on vastattu. Kerro mistä saa lisätietoa. 9. Jälkikäteen Kiitä kuulijoita. Pyydä palautetta tilaisuuden järjestäjältä.

9 Esityksen havainnollistaminen
Esitystä voi havainnollistaa monella tavalla: * kalvolla (numerotiedot, tilastotiedot, taulukot laitetaan aina kalvolle)  * kuvilla * taulupiirroksilla * kuvatallenteella, äänitallenteella * näyttämällä esinettä: työkalua, valmista opinnäytettä yms.

10 Kalvot ja Powerpoint esitys
Tee kalvoista ja dioista selkeät ja siistit Älä kirjoita liikaa tekstiä yhdelle dialle Dialla kannattaa esittää luvut, termit, erilaiset määritelmät Tarpeeksi suuri fonttikoko Diojen määrä suhteessa esityksen pituuteen

11 Oman tarinan rakentaminen
Arkielämä, ihmissuhteet Kuntoutuminen Työ, Talous, tuet Harrastukset Osallisuus Psyyke, lepo, uni

12 Teema tarinan rakentaminen
Oman tarinan rakentaminen ja muokkaaminen teeman mukaan(esim. kuntoutuksen näkökulma, arjen näkökulma, osallisuus jne.) Yleisön mukaan (sosiaali- ja terveysalan opiskelijat/aikuisopiskelijat, elävä kirjasto, koulut, lapset Miten mitä valmiuksia erilaisilla yleisöillä on kohdata kuulemansa ja miten he suhtautuvat siihen Minkälaista sanastoa voit käyttää ja mikä on tarinasi tavoite sen hetkisessä kuulijakunnassa (herättää tunteita, opettaa suvaitsevuutta, lisätä tietoa jne.)

13 Kokemuskoulutustilanteita
Oppilaitoksissa alustuksia, haastatteluja, vuorovaikutustaitojen harjoittelua, pienryhmätyöskentelyä, demonstraatio harjoituksia, päättötyöt, projektiopinnot, paneelikeskusteluja, vapaasti valittavat kurssit, käytännön harjoittelutilanteita Verkko-opinnot (verkkokeskustelut, verkon kautta näytetty luento, kysy-vastaa verkon kautta jne.) Ensitietopäivät, sopeutumisvalmennuskurssit, järjestöjen omat tilaisuudet Koulut, päiväkodit, henkilökunnat hoitokodeissa yms. Elävä kirjasto - Kysyntä ja paikkojen erilaisuus laajenee kokoajan

14 Teematarinan jäsentäminen
Ala-asteikäiset 16-vuotiaat lähihoitaja- opiskelijat lääkärit ensitietoilta Vammais- neuvosto Palvelutalon henkilökunta

15 TEEMATARINAN VARIAATIOITA
Ensitietopäivät Ala-asteikäiset Lukion terveystiedon tunti Asiakaskoulutustilaisuus taksikeskuksessa Lääketieteen opiskelijat Lähihoitaja opiskelijoiden opinnot kuntoutuksen kurssilla Sairaalan henkilöstön täydennyskoulutuspäivillä vammaisneuvosto


Lataa ppt "OMAN TARINAN RAKENTAMISEN TEORIA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google