Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kokemuskoulutuksen hyödyntämisen mahdollisuuksia ja haasteita Ammattikorkeakoulujen sosiaalialan ja terveysalan koulutus Kokemuskoulutuksen kehittämispäivä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kokemuskoulutuksen hyödyntämisen mahdollisuuksia ja haasteita Ammattikorkeakoulujen sosiaalialan ja terveysalan koulutus Kokemuskoulutuksen kehittämispäivä."— Esityksen transkriptio:

1 Kokemuskoulutuksen hyödyntämisen mahdollisuuksia ja haasteita Ammattikorkeakoulujen sosiaalialan ja terveysalan koulutus Kokemuskoulutuksen kehittämispäivä Tampere 22.10.2014 Jari Helminen Diakonia-ammattikorkeakoulu, johtaja (YTT)

2 Esityksen tavoite Avata ammattikorkeakoulujen toimintakenttää kuulijalle siten, että hän voi tarkastella kokemusasiantuntijoiden/ kokemus- kouluttajien hyödyntämismahdollisuuksia toiminnassa Tarjota näkökulmia kokemusasiantuntijoiden/ kokemus- kouluttajien osallisuudesta ammattikorkeakoulujen sosiaali- ja terveysalojen toiminnassa

3 Ammattikorkeakoulun tehtävät Opetus (oppiminen/ osaaminen) Ammatillisen kasvun edistäminen Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta (TKI) Aluekehitystyö

4 Ammattikorkeakoulun tehtävät Ammattikorkeakoululaki 9.5.2003/351, 4§ Ammattikorkeakoulujen tehtävät Ammattikorkeakoulujen tehtävänä on antaa työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin sekä tutkimukseen, taiteellisiin ja sivistyksellisiin lähtökohtiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin, tukea yksilön ammatillista kasvua ja harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä tukevaa ja alueen elinkeinorakenteen huomioon ottavaa soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä sekä taiteellista toimintaa. Tehtäviään hoitaessaan ammattikorkeakoulujen tulee edistää elinikäistä oppimista. Ammattikorkeakoulut antavat ja kehittävät aikuiskoulutusta työelämäosaamisen ylläpitämiseksi ja vahvistamiseksi. ESITYS 22.11.2013: Laki ammattikorkeakouluista, 4 § Tehtävät Ammattikorkeakoulujen tehtävänä on antaa työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin sekä tutkimukseen, taiteellisiin ja sivistyksellisiin lähtökohtiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin ja tukea opiskelijan ammatillista kasvua. Ammattikorkeakoulujen tehtävänä on lisäksi harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä edistävää ja alueen elinkeinorakennetta uudistavaa tutkimus‐ ja kehitystyötä sekä taiteellista toimintaa. Tehtäviään hoitaessaan ammattikorkeakoulujen tulee edistää elinikäistä oppimista.

5 Ammattikorkeakoulujen rahoituskriteerit 1)Suoritetut ammattikorkeakoulututkinnot ”vuodessa” (46/100 %) 2)Suoritetut ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot (4/100%) 3)55 op suorittaneiden määrä ”vuodessa” (24/100 %) 4)Valmistuneet työlliset (24/100 %) 5)Avoimen amk opetuksen, erillisten opintojen ja maahanmuuttajien valmentavan koulutuksen opintopisteet (4/100 %) 6)Opiskelijapalaute (3/100 %) 7)Koulutuksen kansainvälisyys (kansainvälinen opiskelijavaihto (2,25%), ulkomaalaisten suorittamat tutkinnot (0,75%)) (3/100 %) 8)Henkilöstön kansainvälinen liikkuvuus (1/100 %) 9)Ulkopuolisen TK -toiminnan rahoitus (8/100%) 10) Julkaisut, taiteellinen toiminta, audiovisuaaliset aineistot ja tieto- ja viestintätekniset ohjelmat (2/100%) 11) Ammatillisessa opettajakoulutuksessa suoritetut opinnot (2/100%)

6 Ammattikorkeakoulujen rahoituskriteerit Opiskelijapalaute 1.Opetus ammattikorkeakoulussa on ollut asiantuntevaa ja korkeatasoista 2.Ammattikorkeakoulun opintoihin liittyvät neuvonta- ja ohjauspalvelut ovat tukeneet hyvin opintojeni edistymistä 3.Työharjoittelun aikana saamani ohjaus on ollut riittävää 4.Työtehtävät harjoittelun aikana ovat tukeneet oppimista 5.Ammattikorkeakoulu on eri tavoin tukenut työelämäyhteyksieni kehittymistä 6.Valmistumisen jälkeisessä työssä voin hyödyntää ammattikorkeakoulussa oppimaani

7 AMK: Oppiminen ja osaaminen Väite: ”Luentosali” ja luen- to-opetuksen määrä vähenee ; toteutuvat suurryhmäopetuksena Tietoa työstetään verk- koympäristöissä Tutkinnoista noin 25-30% harjoittelua Väite: Osaamista kartutetaan enenevästi työelämäprojek- teissa Väite: Ammatillinen kas- vun edistäminen toteutuu aikaisem- paa vankemmin reflektiivisen kir- joittamisen ja vertaisryhmätoimin- nan sekä opiskelijakohtaisen valmennuksen kautta Väite: Ohjatuissa ryhmissä jalostetaan teoreettista ja Kokemuksiin ja käytäntöön pohjaa tietoa uudeksi tiedoksi sekä valmennetaan tiedon hankintaan ja muodostukseen; opiskelijoiden vertaisryhmien merkitys kasvaa, jotka toteutuvat osin verkkoympäristöissä

8 Opiskelijoiden osuus TKI -toiminnassa Opinnäytetöihin sisältyvät TKI -toiminnan opintopisteet (edellyttää esim. kirjallista sopimusta työelämätahon kanssa, nimetty ohjaaja myös työelämästä, työelämä hyödyntää opinnäytetyötä) Harjoittelut (harjoitteluun tulee sisältyä TKI – tavoitteita) Hankkeissa ja työelämän oppimisympäristöissä suoritetut opintopisteet

9 Kokemusasiantuntijuuden hyödyntäminen Kokemuskouluttajat pitävät luentoja ja esityksiä oppilaitoksissa, seminaareissa ja koulutustilaisuuksissa. Lähtökohtana on, että kokemuskouluttaja hyödyntää esityksissään monipuolisesti omia kokemuksiaan. Oman tarinan kertominen ja sen merkitysten avaaminen auttaa kuulijoita ymmärtämään esimerkiksi sairastumis- ja kuntoutumiskokemuksia elämänhistoriallisissa ja eri elämäntilanteisiin kuuluvissa yhteyksissä. Kokemuskehittäjä osallistuu käyttäjäkokemuksen asiantuntijana erilaisiin hyvinvointipalvelujen työryhmiin sekä kehittämis- ja suunnitteluryhmiin. Kokemusarvioitsija osallistuu palvelujen tutkimus- ja kehittämistyöhön. Kokemusasiantuntijuuden ulottuvuudet tarjoavat monipuolisia mahdollisuuksia yhteistyöhön

10 Kokemusasiantuntijuuden hyödyntäminen KokemuskouluttajaKokemuskehittäjäKokemusarvioitsija Alustukset, luennot, puheenvuorot Kokemusasian- tuntijuuden teemapäivät Haastattelut Tiedonannot ( oppimistehtävät ) Osallisuus oppimisryhmissä Materiaali verkko- oppimisympäristöissä jne. Asiakastyön toimintojen suunnittelut, toteutus ja arviointi yhdessä AMK - opiskelijoiden kanssa ( esim. asiakas- ja ohjatut vertaisryhmät ) Opinnäytetyöt ( esim. palvelujen arviointi, dokumentointi ja kehittämisehdotusten tekeminen ) Hankkeet ja projektit Opetussuunnitelmien Kommentointi jne. Opinnäyteyhteistyö Hankkeet ja projekti Tutkimus jne. Kiinnostuksen painopiste nyt

11 Kokemusasiantuntijuuden/ kokemuskoulutuksen hyödyntämisen mahdollisuuksia ja haasteita Ammattikorkeakoulut ovat kiinnostuneita yhteistyöstä kokemusasiantuntijoiden/ kokemuskouluttajien kanssa ”Kokemustiedon välittämiseen” uusia mahdollisuuksia verkkoympäristöistä Yhteistyöhön kaivataan kaikkinensa monipuolisempaa, yhteistä toimintapohjaa (hankkeet. projektit yms.) Myös kansainväliselle ulottuvuudelle on tilaa

12 KIITOS HYVÄÄ SYKSYN JATKOA Jari Helminen, Diakonia-ammattikorkeakoulu Puh. 040 – 869 6021, s –posti jari.helminen@diak.fi


Lataa ppt "Kokemuskoulutuksen hyödyntämisen mahdollisuuksia ja haasteita Ammattikorkeakoulujen sosiaalialan ja terveysalan koulutus Kokemuskoulutuksen kehittämispäivä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google