 Teema valittu kirjasta Parempaa Golfia, Päivi Frantsi, 2005.  Esityksen tarkoituksena tuoda ydinasiat esiin kyseisestä kirjan kappaleesta  Tämän lisäksi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
Advertisements

Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
MOTIVAATIO JA LIIKUNTA
AJATUSTEN VAIKUTUS HYVINVOINTIIN
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Pelin suunnittelu Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 /
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Avaimia itsensä valmentamiseen
Ajatuksia oppimisesta
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
K OLME NÄKÖKULMAA IHMISEEN. Daniel Dennet 1997: Jos minun aivoni siirrettäisiin sinun päähäsi ja sinun aivot minun päähäni, niin missä minä olisin? Mitä.
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Mielenterveyshäiriöiden hoito
Mitä asenne tarkoittaa?
Valmentajana kehittyminen
Oppimisorientaatioita
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Ops seminaari Askola.
Voimauttava ja tiedostava johtajuus Syksy lähijakso Monica Åberg.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Professional ethics in context – Institutions, images and empathy Tuukka Kivioja.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Suuttumuksen hallinta
19 Psykoterapiat perustuvat psykologian eri suuntauksiin Ydinsisältö.
 Mikä päätös pitää tehdä  Tunnista ja kokoa yhteen tarvittava informaatio päätöstä varten  Listaa vaihtoehdot, joita on tarjolla  Kirjoita muistiin.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
1. Tietoinen tiedonkäsittely
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Kirjallisuuden käsitteitä
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
P05 ja P06 toimintasuunnitelma
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
Harjoituksia II.
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Mitä avuksi esiintymiseen?
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Opintopsykologi Katja Hietanen
Ei voi löytää uusia maisemia ennen kuin uskaltaa lähteä liikkeelle.
Opettajankoulutus muutoksessa
Esityksen transkriptio:

 Teema valittu kirjasta Parempaa Golfia, Päivi Frantsi,  Esityksen tarkoituksena tuoda ydinasiat esiin kyseisestä kirjan kappaleesta  Tämän lisäksi esittää omat oivallukset omaan ohjaukseen/opettamiseen ja pelaamiseen kyseisen materiaalin pohjalta Valmistautumistehtävä GLT 2009 jakso 3 / A.Alppi

 Golf on mentaalipeli  Jokaisella pelaajalla oma sisäinen ajatusmaailmansa  Myönteiset mallit -> oma tehokkuus käyttöön  Negatiiviset mallit -> solmukohdat  ”Kaikki harjoitus on aina myös mielen harjoitusta” Joseph Parent / Zen Golf Valmistautumistehtävä GLT 2009 jakso 3 / A.Alppi

 AJATUKSET – TUNTEET – KÄSITYS TILASTA  Sisäisen ja ulkoisen maailman anturit  Tietoisuus = peili joka heijastelee ympäristön tapahtumia  Aikaisemmat kokemukset, ajatukset, aistimukset sekä tunteet värittävät kokemusmaailmaamme  Negatiiviset asiat/tapahtumat muistetaan paremmin kuin positiiviset Valmistautumistehtävä GLT 2009 jakso 3 / A.Alppi

 Onnistumisten nostamiseksi tietoisiksi muistoiksi tarvitaan tavoitteellista ajattelua  Myönteiset ajatukset -> itseluottamus, energia  Negatiiviset ajatukset -> pelko, kiukku, ahdistus  Ihminen on tietoinen olento ja pystyy siis tarkkailemaan kriittisesti omia ajatuskulkujaan -> mahdollisuus ohjata ajattelua myönteisempään suuntaan Valmistautumistehtävä GLT 2009 jakso 3 / A.Alppi

 Tunteet ovat pelisuoritusta joko auttavia tai sitä haittaavia -> pitääkin oppia löytämään ne tunteet, jotka saavat sinut tekemään parempia suorituksia!  Jos emme ole tietoisia tunteistamme, ne kuljettavat meitä haluamallaan tavalla  MIELIKUVA = ajatuksen konkreettisempi muoto, löytyy sekä negatiivisia (”riko noidankehä”) että positiivisia (”ammenna kaikki irti”) Valmistautumistehtävä GLT 2009 jakso 3 / A.Alppi

 Tunteita ei voi kontrolloida, mutta niitä voi ohjata mielikuvien kautta positiivisempaan suuntaan, muuttamalla suhtautumista asiaan tai tilanteeseen.  Hyväksy tunne!  Anna tunteiden toimia kompassina Valmistautumistehtävä GLT 2009 jakso 3 / A.Alppi

 ”Ole tarkkana millaisia tarinoita kerrot itsestäsi – tulet varmasti elämään niitä.” George Howard, 1991 Valmistautumistehtävä GLT 2009 jakso 3 / A.Alppi

 Jokaisella golfarilla oma tarinansa tai useampia -> vaikuttaa ikä, sukupuoli, kansalaisuus, tasoitus jne.  Tarinat perustuvat mielikuville (positiivisuus/negatiivisuus)  Lukitsevat ajatusrakennelmat haittaavat kekseliästä ja monipuolista tilanteen tulkintaa -> ei liian mustavalkoista ajattelua!  Pelaajan pitää osata astua niistä ulos ja ajatella tilannetta uusin silmin Valmistautumistehtävä GLT 2009 jakso 3 / A.Alppi

 Elämä kuten golf – on välillä epäreilua  Päästä irti kontrollinhalusta!  Paneudu asioihin joihin voit vaikuttaa -> omat päämäärät  Hyväksy tunteet ja tunnista ne!  Kohtaa pelkosi ja tarkastele sitä objektiivisesti (”astu ulos tilanteesta”) Valmistautumistehtävä GLT 2009 jakso 3 / A.Alppi

 Täydellisyys on mahdotonta - miksi niin moni kuitenkin vaatii sitä itseltään?  Johtaa tuloskeskeisyyteen ja välineelliseen suhtautumiseen peliä kohti  Hyväksy itsesi pelisuorituksesta riippumatta, auttaa näkemään hyvät asiat myös epäonnistumisen hetkellä  Pelaamiseen tulisi suhtautua kehitys- ja oppimisprosessina Valmistautumistehtävä GLT 2009 jakso 3 / A.Alppi

 Menestyksenpelko on este pelin kehittymiselle  ”Odota pelissä parasta ja hyväksy surkein lyöntisi, niin pärjäät hyvin.” Tuntematon Mielen ohjaus  Assosiointi: positiiviset ajatukset – olla mielikuvissa ”sisällä”  Dissosiointi: negatiiviset ajatukset – olla sivustakatsojana, analyyttisesti Valmistautumistehtävä GLT 2009 jakso 3 / A.Alppi

Ohjaajana/opettajana kiinnitän seuraaviin asioihin huomiota:  Mentaalipuolen tärkeys valmentamisessa/opettamisessa  Saada oppilaat uskomaan omiin vahvuuksiinsa mentaalipuolella ja sisäistämään heikkoutensa ja mahdollisesti opettaa heitä kääntämään niitä vahvuuksiksi  ”Less is more” Valmistautumistehtävä GLT 2009 jakso 3 / A.Alppi

Pelaajana tulen itse kiinnittämään huomiota:  Keskity niihin asioihin mihin pystyt vaikuttamaan -> golf on epäreilu laji  Assosiaatio: mielikuvan tuominen tunteen kautta (vrt. nipistys hyvästä osumasta)  Yritä päästä eroon tuloskeskeisestä ajattelusta (vrt. täydellisyyteen pyrkiminen)  Opi hyväksymään surkein lyöntisi! Valmistautumistehtävä GLT 2009 jakso 3 / A.Alppi