Ä IDINKIELEN OPETUSTIETEEN TUTKIMUSMENETELM Ä T Yleist ä tutkimuksen luonteesta ja menetelmist ä Kokeellinen tutkimus Ex post facto – tutkimus Seurantatutkimus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Draama draamakasvatus.
Advertisements

Pieniä hetkiä.
Validiteetti ja reliabiliteetti
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä.
Mihin on tultu?. Tutkimusprosessi (MOTV , muokattu De Vaus 1994, 21 pohjalta): Teoria Hypoteesit Empiiriset mittarit Aineiston kerääminen Aineiston.
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Pro gradu –tutkielma 1 parityönä ohjattava laadullinen tutkielma lukuvuonna Ohjaaja: Mervi Ruokolainen
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
Itsensä johtaminen. Mitä on itsensä johtaminen? Itsensä johtaminen Oman mielen johtamista” Helena Åhlman (2003), tekniikan tohtori ”Ajatusten, tunteiden.
Syyllisyys ja häpeä. Askel 5 syyllisyys ja häpeä Tavoitteet: Ymmärtää syyllisyys ja häpeä ja niiden välinen ero Tutkia kuinka vastaamme näihin tunteisiin.
KOHTI VAIKUTTAVUUDEN TODENTAMISTA Voimaa työhön –lautapeliin liittyvät asiakaskyselyt ja tutkimus Mindgame
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |
Psykologinen tiedonhankinta tavoitteena selittää ihmisen toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä muiden tieteiden hyödyntäminen (esim. biotieteet > hormonit,
Tietoturva ja tietosuoja Mikael Kivelä, kasvatustieteen laitos.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Vaikuttavuuden arviointi
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Määrällinen tutkimus.
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Kokeellinen tutkimus OPERATIONALISOINTI: tutkittava ilmiö saatetaan mitattavaan muotoon esim. Kuinka väsyneisyys vaikuttaa motorisissa tehtävissä suoriutumiseen?
Älykäs ikääntyminen – Ikääntynyt teknologian käyttäjänä
Metlan julkaisumittarit
Analyyttiset menetelmät VAR:n määrittämisessä
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Uuspositivismi.
PERSOONALLISUU-DEN TUTKIMUS
Konteksti, jossa tutkimus tapahtuu
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Luku 13 – Raamatun tutkimus
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
1. Mitä tiedonkäsittely on?
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
Sosiaalialan tehtävärakenne
Rajoitteet Iäkkään henkilön hoidossa käytetylle fyysiselle rajoittamiselle ei ole olemassa yhtä yleispätevää määritelmää. Yhteistä rajoitteille on kuitenkin.
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
MYYNTITYÖN KEHITTÄMINEN LAADULLISIN MENETELMIN
TEKSTIOPPI s
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
- ja tähän mahdollinen ala
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Henkilöstötilanne vuoden lopussa
Pedagoginen ajatuskoe
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Työntekijöiden ansiokehitys
Opettajan pedagoginen ajattelu
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Ä IDINKIELEN OPETUSTIETEEN TUTKIMUSMENETELM Ä T Yleist ä tutkimuksen luonteesta ja menetelmist ä Kokeellinen tutkimus Ex post facto – tutkimus Seurantatutkimus Tutkimushaastattelu Sis ä ll ö nanalyysi Tyypittely Diskurssianalyysi Vastaanottotutkimus Toimintatutkimus Tapaustutkimus Etnografinen tutkimus Historiallinen tutkimus Yleist ä tutkimuksen luonteesta ja menetelmist ä Kokeellinen tutkimus Ex post facto – tutkimus Seurantatutkimus Tutkimushaastattelu Sis ä ll ö nanalyysi Tyypittely Diskurssianalyysi Vastaanottotutkimus Toimintatutkimus Tapaustutkimus Etnografinen tutkimus Historiallinen tutkimus

 Tutkimussuuntaukset ja -l ä hestymistavat jaetaan empiiris-positivistiseen ja tulkinnalliseen (hermeneuttiseen) tutkimukseen. Empiiris-positivistisessa tutkimuksessa k ä ytet ää n luonnontieteist ä saatuja menetelmi ä. Tulkinnallinen tutkimus on ymm ä rt ä v ää, subjektiivista, kvalitatiivista ja kokonaisvaltaista. (Cohen ja muut 2003, Tuomi & Saraj ä rvi 2002, Hirsj ä rvi & Hurme 2001).

 Empiiris-positivistinen, määrällinen  jokaiselle oppilaalle muuttujat, joita k ä sitell ää n tilastollisesti. Niist ä lasketaan keskiarvot ja keskihajonnat, jolloin niit ä voidaan k ä sitell ä monimuuttujamene- telmin: lasketaan korrelaatioita (muuttujien yhteyksi ä toisiinsa) ja testataan ryhmien keskiarvojen merkitsevi ä eroja (varianssianalyysi, t-testi).  faktorianalyysi, regressioanalyysi  Empiiris-positivistinen, määrällinen  jokaiselle oppilaalle muuttujat, joita k ä sitell ää n tilastollisesti. Niist ä lasketaan keskiarvot ja keskihajonnat, jolloin niit ä voidaan k ä sitell ä monimuuttujamene- telmin: lasketaan korrelaatioita (muuttujien yhteyksi ä toisiinsa) ja testataan ryhmien keskiarvojen merkitsevi ä eroja (varianssianalyysi, t-testi).  faktorianalyysi, regressioanalyysi

Tulkinnallinen, laadullinen  ilmi ö iden ymm ä rt ä minen niist ä itsest ää n k ä sin, niiden laadullisista ominaisuuksista l ä htien. Yksil ö n kokemukset, havainnot, uskomukset, el ä m ä, “ kohtalo ” ja kaikki el ä m ä nalueet koetaan arvokkaiksi tutkimuskohteiksi.  Haastattelu, osallistuva havainnointi ja tutkittavan henkil ö kohtainen tapaaminen antavat mahdollisuuden syiden kysymiseen ja tekij ö iden v ä listen yhteyksien selvitt ä miseen. Sen avulla voi p ää st ä selville kausaalisesta prosessista.  ilmi ö iden ymm ä rt ä minen niist ä itsest ää n k ä sin, niiden laadullisista ominaisuuksista l ä htien. Yksil ö n kokemukset, havainnot, uskomukset, el ä m ä, “ kohtalo ” ja kaikki el ä m ä nalueet koetaan arvokkaiksi tutkimuskohteiksi.  Haastattelu, osallistuva havainnointi ja tutkittavan henkil ö kohtainen tapaaminen antavat mahdollisuuden syiden kysymiseen ja tekij ö iden v ä listen yhteyksien selvitt ä miseen. Sen avulla voi p ää st ä selville kausaalisesta prosessista.

 Laatu ja m ää r ä eiv ä t ole toisistaan erillisi ä eiv ä tk ä toistensa vastakohtia, sill ä kvantiteetti ilmaisee sen, kuinka paljon jotakin kvaliteettia ilmenee.  Niiden yhdist ä mist ä voidaan kutsua monimenetelm ä lliseksi tutkimukseksi. Siit ä on k ä ytetty useita nimityksi ä : triangulaatio, sekastrategia tai yhdistetyt operaatiot.  Niit ä voidaan k ä ytt ää validiuden lis ää miseksi. (Layder 1993, ks. Hirsj ä rvi & Hurme 2001, 28.)  Laatu ja m ää r ä eiv ä t ole toisistaan erillisi ä eiv ä tk ä toistensa vastakohtia, sill ä kvantiteetti ilmaisee sen, kuinka paljon jotakin kvaliteettia ilmenee.  Niiden yhdist ä mist ä voidaan kutsua monimenetelm ä lliseksi tutkimukseksi. Siit ä on k ä ytetty useita nimityksi ä : triangulaatio, sekastrategia tai yhdistetyt operaatiot.  Niit ä voidaan k ä ytt ää validiuden lis ää miseksi. (Layder 1993, ks. Hirsj ä rvi & Hurme 2001, 28.)

Kokeellinen tutkimus  selvitet ää n muuttujan yhteytt ä toiseen . Koeasetelmana on mitata selitt ä v ä n (riippumattoman) muuttujan vaikutusta selitett ä v ää n (riippuvaan) muuttujaan.  Mit ä X:n vaihtelu vaikuttaa Y:hyn?  Uuden opetusmenetelm ä n tehokkuus  Tutkimusasetelma on seuraava. Y = selitett ä v ä muuttuja, X = selitt ä v ä muuttuja.  Yb XYakoeryhm ä  Yb-XYavertailuryhm ä  selvitet ää n muuttujan yhteytt ä toiseen . Koeasetelmana on mitata selitt ä v ä n (riippumattoman) muuttujan vaikutusta selitett ä v ää n (riippuvaan) muuttujaan.  Mit ä X:n vaihtelu vaikuttaa Y:hyn?  Uuden opetusmenetelm ä n tehokkuus  Tutkimusasetelma on seuraava. Y = selitett ä v ä muuttuja, X = selitt ä v ä muuttuja.  Yb XYakoeryhm ä  Yb-XYavertailuryhm ä

 Yb XYakoeryhm ä  Yb-XYavertailuryhm ä 1  XYavertailuryhm ä 2  -XYavertailuryhm ä 3  Yb XYa  Yb-XYa  XYa  -XYa (Kerlinger & Lee 2000.)  Yb XYakoeryhm ä  Yb-XYavertailuryhm ä 1  XYavertailuryhm ä 2  -XYavertailuryhm ä 3  Yb XYa  Yb-XYa  XYa  -XYa (Kerlinger & Lee 2000.)

Tutkimushaastattelu  Haastattelu ja kyselylomake ovat tietoisuuden ja ajattelun sis ä lt ö ihin kohdistuvia menetelmi ä. Haastattelu on k ä sitteisiin, merkitykseen ja kieleen perustuvaa toimintaa.  Tutkimuksen osana se on vuorovaikutustilanne, jolle on ominaista:  1) Ennalta suunnittelu. Haastattelija on tutustunut tutkimuksen kohteeseen sek ä k ä yt ä nn ö ss ä ett ä teoriassa. H ä n tavoittelee luotettavaa tietoa tutkimusongelman kannalta t ä rkeilt ä alueilta.  2) Haastattelu on haastattelijan alulle panema ja ohjaama.  3) Haastattelija joutuu motivoimaan haastateltavaa ja yll ä pit ä m ää n h ä nen motivaatiotaan.  4) Haastattelija tuntee roolinsa mutta haastateltava oppii sen haastattelun kuluessa.  5) Haastateltavan on voitava luottaa siihen, ett ä annettuja tietoja k ä sitell ää n luottamuksellisesti. (Hirsj ä rvi & Hurme 2001, 35, 43.)  Haastattelu ja kyselylomake ovat tietoisuuden ja ajattelun sis ä lt ö ihin kohdistuvia menetelmi ä. Haastattelu on k ä sitteisiin, merkitykseen ja kieleen perustuvaa toimintaa.  Tutkimuksen osana se on vuorovaikutustilanne, jolle on ominaista:  1) Ennalta suunnittelu. Haastattelija on tutustunut tutkimuksen kohteeseen sek ä k ä yt ä nn ö ss ä ett ä teoriassa. H ä n tavoittelee luotettavaa tietoa tutkimusongelman kannalta t ä rkeilt ä alueilta.  2) Haastattelu on haastattelijan alulle panema ja ohjaama.  3) Haastattelija joutuu motivoimaan haastateltavaa ja yll ä pit ä m ää n h ä nen motivaatiotaan.  4) Haastattelija tuntee roolinsa mutta haastateltava oppii sen haastattelun kuluessa.  5) Haastateltavan on voitava luottaa siihen, ett ä annettuja tietoja k ä sitell ää n luottamuksellisesti. (Hirsj ä rvi & Hurme 2001, 35, 43.)

 2) Haastattelu on haastattelijan alulle panema ja ohjaama.  3) Haastattelija joutuu motivoimaan haastateltavaa ja yll ä pit ä m ää n h ä nen motivaatiotaan.  4) Haastattelija tuntee roolinsa mutta haastateltava oppii sen haastattelun kuluessa.  5) Haastateltavan on voitava luottaa siihen, ett ä annettuja tietoja k ä sitell ää n luottamuksellisesti. (Hirsj ä rvi & Hurme 2001, 35, 43.)  2) Haastattelu on haastattelijan alulle panema ja ohjaama.  3) Haastattelija joutuu motivoimaan haastateltavaa ja yll ä pit ä m ää n h ä nen motivaatiotaan.  4) Haastattelija tuntee roolinsa mutta haastateltava oppii sen haastattelun kuluessa.  5) Haastateltavan on voitava luottaa siihen, ett ä annettuja tietoja k ä sitell ää n luottamuksellisesti. (Hirsj ä rvi & Hurme 2001, 35, 43.)

Sis ä ll ö nanalyysi  “ joko tilastollisesti tai sanallisesti pyrit ää n kuvailemaan joko dokumenttien sis ä lt öä ilmi ö n ä sin ä nsã tai niit ä ulkopuolisia ilmi ö it ä, joita sis ä ll ö n ajatellaan ilmaisevan ”. Dokumentteja voidaan kãytt ää kahdella tavalla: 1) niit ä voidaan kuvata tai selitt ää sellaisinaan tai 2) “ niiden nojalla voidaan ker ä t ä tietoa tai tehd ä p ää telmi ä muista ilmi ö ist ä”. (Pietil ä 1976)