Tuotteistaminen
Mitä tuotteistaminen on Palvelun tai tuotteen paketointi Määritellään tuotteen / palvelun Sisältö Tarkoitus Laajuus Laatu Kustannukset Hinta Muut ominaisuudet, esim takuu
Miksi tuotteistaa Saadaan aikaan määrämuotoinen kokonaisuus Sisältö, prosessit ja hinta Luodaan tehokkuutta Laadukkaampi ja asiakaslähtöisempi toiminta Markkinointi ja viestintä helpottuu Oma organisaatio oppii ja kehittyy Vastuun jakaminen helpottuu
Miksi tuotteistaa Nykyisen palvelun parantaminen Palvelutarjonnan laajennus Uudet palvelut Kannattavuuden parantaminen Kasvun hakeminen
Tuotteistusaste Monistettava tuote, fyysinen tai sähköinen Tuotteistettu palvelu Palvelulla tuotetuki Sisäiset työmenetelmät
Tuotteistusaste Vakioimattomat osat Vakioidut osat Täysin tuotteistettu Ainutlaatuinen
Tuotteistamisen vaiheet Perustehtävän määritys Asiakasodotusten selvitys ja arviointi Seuranta ja arviointi Kehitys ja uudistaminen Oman ja muiden tuotteiden arviointi Markkinointi ja tiedotus Palveluvalikoiman Määritys, kuvaukset Ja mallinnus Resurssit, kohderyhmä, sisältö, kustannukset, hinta Tuotantoprosessin kuvaus
Tuotteistamisen toiset vaiheet Erotu, poista riskin tunne, paketoi Helpota ostamista Tarina, Monopoli, Törkeä lupaus Hanki epäreilu ylivoima Hinnoittele, räätälöi raatälöimättä Myy edullisesti Käynnistä hittitehdas Kehitä ketterästi, monista
Palvelumääritys, tuotekuvaus, palveluseloste - Palvelukuvaus kertoo muun muassa: minkä nimisestä palvelukokonaisuudesta on kyse kenelle palvelu on tarkoitettu mitä palvelun avulla halutaan saada aikaan, millaisia hyötyjä tavoitellaan mitä palvelu sisältää millaisia vaatimuksia esimerkiksi palvelun laadulle asetetaan miten palvelun onnistuminen arvioidaan (asiakaspalaute ym.) mitkä ovat palvelun tuotantokustannukset.
Tuote- / palvelualusta Samasta osaamisesta / tuotteesta usealle eri kohderyhmälle Mahdollistaa massaräätälöinnin Mahdollistaa uusien palveluiden / tuotteiden synnyttämisen Kasvattaa tuottavuutta Nopeuttaa tuotekehitystä
Tuotealusta, case pankki State the intended goal
Tuotealusta Case ohjelmisto
Tuotealusta, case palvelu
Tuotealusta Palvelujen kohdentaminen eri segmenteille Palveluarviointi (kannattavuus, riskit jne.) Tarjooma Palvelu A Palvelu A Palvelu A Palvelu B Palvelu B Palvelu C Palvelu C Palvelu D Palvelu E As. tarpeet Osaaminen
Palvelun konkretrisointi Yhtenäinen viesti Aineellista Painotuotteet Tavarat Asiakkaan odotukset oikealla tasolla Business caset auttavat Referenssit, sertifikaatit takuu
Palvelun muotoilu 4:n kontaktipisteen tarkastelua Tilat Esineet Vaikuttaa käyttäytymiseen ja aisteihin Esineet Asiakkaat joko käyttävät tai näkevät Prosessit Määrittelee palvelun tuotantotavan Ihmiset Vuorovaikutteiden koreagrafia
Tilat Fyysinen tai virtuaalinen paikka Toimisto, myymälä, laiva jne. Sisustus, valaistus, äänimaailma tuoksumaailma Merkittävä vaikutus palvelukokemukseen Kaikkien pisteiden havainnointi Vaikka 99 % kunnossa 1 % voi pilata
Esineet ja prosessit Kaikki esineet jotka synnyttävät vuorovaikutusta Esim. ruokalista, lautasliina, ruokailuvälineet Myös näkyvillä olevat tuotantovälineet Tiskikone, Oluthana Prosessi kuinka esim. tervehditään
Ihmiset 2 ryhmää asiakas ja asiakaspalvelija Monimutkainen vuorovaikutteinen koreografia Useita pieniä episodeja jotka koostuvat “palvelutuokioista” Kohtaamisessa usein “riskejä” Esim uniformut auttavat hallitsemaan Kukin polku uniikki vaikka palvelu sama
Summa summarum Laaja prosessi jolla saavutettavissa Odotukset ylittävää palvelua Tehokkuutta Uusia tuotteita Jatkuvaa asiakkaan kannalta mukautuvaa liiketoimintaa Kannattavaa liiketoimintaa