KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ HISTORIAA... Ympäristöjärjestelmän kehittäminen lähti KAOssa liikkeelle syksyllä 2001, jolloin oppilaitoksesta osallistui neljä henkilöä oppilaitoksen kestävä kehitys -koulutukseen Joensuussa Koulutuksen aikana aloitettiin järjestelmän rakentaminen tekemällä ensimmäiset ympäristökatselmukset ja arvottamiset eri toimipaikoissa
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ HISTORIAA... koulutukseen osallistuneet henkilöt nimettiin oppilaitoksen ympäristöryhmäksi ja ryhmälle nimettiin myös vetäjä, oppilaitoksen ympäristövastaava Johto sitoutui ympäristöjärjestelmän rakentamiseen varaamalla ryhmälle resursseja työn tekemiseen Työn edetessä tehtiin päätös, että oppilaitoksen ympäristöjärjestelmä rakennetaan osaksi toimintajärjestelmää, mutta omana kokonaisuutenaan
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ HISTORIAA... Vuosina 2001-2003 ympäristöryhmä järjesti tiedotustilaisuuksia opiskelijoille ja koko oppilaitoksen henkilökunnalle niin, että ensin tiedotettiin yleensä ympäristöjärjestelmän rakentamisesta ja sen jälkeen jätteiden lajitteluun liittyvistä asioista. Vuonna 2003 ympäristöryhmä laajeni kahdella uudella jäsenellä, jotka ovat myös osallistuneet ympäristöjärjestelmä koulutukseen. Keväällä 2004 kolme ryhmän jäsentä suoritti OKKA-säätiön ympäristöauditoija -koulutuksen.
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ HISTORIAA... Vuonna 2005 Kainuun ammattiopiston ympäristöjärjestelmän piiriin liitettiin oppilaitokseen sulautuneiden Kuhmon oppimiskeskuksen, Suomussalmiopiston ja Edukain ympäristötoiminnot sekä vuoden 2008 alusta Kuusamon ammatti-instituutin toiminnot
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ NYKYTILANNE JA TULEVAISUUS toimintakäsikirja, ympäristökäsikirja ja turvallisuussuunnitelmat ovat omia asiakirjojaan tulevaisuudessa rakenne on sellainen, että kaikille on yksi yhteinen osa ja toiminta- ja menettelyohjeet, turvallisuusohjeet sekä ympäristöohjeet ovat omanaan joko koko taloa koskevina tai osasto/toimipaikkakohtaisia Viitekehykset ISO 9001:2000 ja ISO 14001:2004, OHSAS 18001:2007 ja IWA2:2003 Tavoitteena ISO järjestelmän mukainen standardi (tai valmius) vuosina 2010-2014
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ ONNISTUMISEN KANNALTA KESKEISIÄ ASIOITA JA HAASTEITA: Resurssit, johdon sitoutuminen aikataulutus ja suunnitelmat tavoitelähtöisesti ei liian isoja kokonaisuuksia ympäristöohjelmaan aluksi konkreettisia tavoitteita (esim. jätteiden määrän vähentäminen) yhteistyö esim. kiinteistön omistajien ja muiden yhteistyöyritysten kanssa Jatkuva muutos oppilaitoksen sisällä ja oppimisympäristöissä luo melkoisen haasteen ympäristötyölle