Pohjois-Satakunnan Alueopiston askeleita verkko-opetuksen tiellä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Advertisements

Tuloksia ja tuotoksia Moodle-on-Demand -hankkeesta Virtuaaliopetuksen päivät Outi Itäluoma.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen vuoropuhelua rakentamassa – varhaiskasvatuksen perusverkostot Pikassos-alueella Seija Junno Varhaiskasvatuksen suunnittelija,
Työelämän kehittämishanke ”Taitopuisto III”. Hankkeen keskeinen tavoite Seudulla ja laajemminkin tunnettu ja arvostettu, asiakaslähtöinen, joustavasti.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Riihimäen kaupungin TAHTO -hanke Aulanko Esa Santakallio koulutoimenjohtaja.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
IT-palvelut opetuksen tukena? Soile Väänänen suunnittelija, IT-palvelut
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Esityksen transkriptio:

Pohjois-Satakunnan Alueopiston askeleita verkko-opetuksen tiellä

2 Verkko-opetuksen kehittämisen taustaa organisaatiossa: 1.Henkilöstön peruspositiivinen asenne uusia asioita kohtaan: ollaan uteliaita, kiinnostuneita ja motivoituneita 2. Johdon strateginen valinta toiminnan linjauksessa: on päätetty kehittää (strategiakausi 2006 – 2012) monimuotoisia oppimisympäristöjä erilaisten asiakkaiden tarpeisiin, halutaan palvella opiskelijoita lähellä ja kaukana

3 Miten on käytännössä edetty? 1990-luku: Digitaaliset atk – oppimateriaalit ja tehtäväpankit Käyttö lähiopetuksen oppimateriaalina (vs – opetuksessa, Psaon ja kaupungin henkilöstön koulutuksessa) Virtuaaliopiston muiden opistojen opettajien käytössä Saatavilla avoimessa verkossa Vaikutus henkilöstön motivaatioon ja osaamiseen: Atk – opettajan digimateriaalit herättivät joidenkin opettajien kiinnostuksen tietoverkon käyttöön opetuksessa Opettajat alkoivat kehittää atk - perustaitojaan (opefi.1. ja 2. –tasot) Verkkokurssien tekemisestä ei kuitenkaan vielä haaveiltu

– luku: Opiston aktiivinen hanketyön kausi alkaa Pääosa kehittämishankkeista suuntautunut verkko – opetukseen Aiempien atk – materiaalien päivitys ja niiden jakaminen (kirjasto, opiston verkkosivu ja oppimisalusta) Julkaisujen systematisointi: painokset ja ISBN – tunniste Viiden maakunnan Virtuaaliopisto – hanke 2002 – 2004 Satakunnan verkko – opetuksen kehittämishanke Vaikutus henkilöstön osaamiseen ja opetustarjontaan: Käsityöaineiden pt.opettaja ja yksi käsityön tuntiopettaja kouluttautuivat hankkeiden aikana verkkoavusteisen kurssin ja materiaalin suunnitteluun Ensimmäiset käsityön verkkoavusteiset kurssit toteutettiin 2005 Monikäyttöisten ja joustavien oppimateriaalien tarve käsityöhön: tehtiin ensimmäiset oppimisaihiot koko yksikön käyttöön Useat käsityöaineiden tuntiopettajat kiinnostuvat verkko – opetuskoulutuksesta

– luku Valtakunnallinen opistojen välinen yhteistyön tarve tunnistettu käytännön työssä Kässy – käsityön verkko – opetuksen yhteistoimintahanke 2005 – 2006 Virtaa verkosta – vapaan sivistystyön opettajaverkosto Meneillään olevat hankkeet kehittävät yhteistoimintatapoja verkko – opetuksen vakiinnuttamiseksi Vaikutus henkilöstön osaamiseen ja opetustarjontaan ja resursseihin: Pt. taideopettaja innostuu verkko – opetuksesta Ensimmäiset taiteen perusopetuksen verkkokurssit valmistuvat (ympäristö – ja tilataiteen), toteutus 1/07 Oppimisalustaan liittyvään koulutukseen tulossa tuntiopettajia sekä taide – että käsityöyksiköistä Tuntiopettajat ovat lisäksi toivoneet käytännön läheistä koulutusta ja harjoittelua materiaalien tekoon ja pedagogisiin asioihin 2006 syksyllä kahteen käsityöopetusluokkaan hankittiin nettipäätteet opiskelijoiden käyttöön Myös opettajille on järjestetty enemmän laajakaistayhteyksin varustettuja työtiloja

6

7 Verkko – opetuksesta verkkotoimintaan Pienin askelin aloitettu verkko – opetustoiminta ja kokeilut ovat poikineet opistoon uutta kehitettävää ja uusia tehtäviä: Verkko – opetuksen järkevä tuottaminen vaatii systeemiä/suunnittelua opistossa sekä opistoverkostoissa Opetuksen tukipalvelut (ilmoittautuminen, opettajayhteys, opintoneuvonta) Tehokas markkinointi Verkostotyö ja koordinaatiotehtävät esim. Satakunnan maakunnassa Opiston Tvt – strategian päivitys ja verkkostrategian luominen Resurssien ohjaaminen Alustapalveluita työryhmille, opettajille, hankkeille ja opiston omaan päivittäiseen työhön Koulutusta ja tukitoimia opetushenkilöstölle (osaamisen kehittämisen suunnitelma: tekniset ja pedagogiset valmiudet) Tieto – ja viestintätekniikan aikaisempaa laajempi hyödyntäminen opiston arkisessa työssä Tulevaisuudessa etäopetuslaitteiden hankinta Opiston ylläpitäjän sitouttaminen uuteen toimintatapaan: Varmistetaan luottamushenkilöiden tuki sekä verkko – että muuhunkin kehittämistoimintaan myönteiset vaikutukset rahoitukseen

8 Laadunhallinnan näkökulma: Verkko – opetuksen laatukriteerit tunnistettava ja määriteltävä Verkko – opetuksen prosessi sujuvaksi Verkko – opetuksen tiedonhallinta suunniteltava ja ohjeistettava Verkko – opetuksen suunnittelun vastuut ja tehtävät määriteltävä Verkko – opetuksen arviointimalli ja mittaustavat suunniteltava ja otettava käyttöön Uutta pohdittavaa: MILLAISTA VERKOSSA (esim. avoimissa) TOIMIMINEN JA OPPIMINEN TULEVAISUUDESSA ON OPISKELIJAN KANNALTA JA MIKÄ ROOLI SIINÄ ON OPISTOLLA? Verkkotoiminnan onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä: Oppilaitosjohdon ja luottamushenkilöiden sitoutuminen verkko – opetuksen ja tietostrategian toteuttamiseen Tietohallinnon (tekniset ratkaisut ja ylläpito) kehittäminen yhtäaikaisesti alusta alkaen Henkilöstön innostaminen; avoimuus, tiedottaminen, koulutus ja henkilökohtaistaminen