TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Erilaisia kauppapolkuja…. TILDAN POLKU  Tilda asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija valmistuu kahdessa vuodessa  ensimmäinen lukuvuosi 4 jaksoa.
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
12DAT2O Yleisiä asioita lukuvuoden aluksi. 1.päivän ohjelma • Lukujärjestykset • Uudet käyttäjätunnukset ja salasanat • Wilma • Omien tietojen päivittäminen.
ATOT TYÖSSÄ OPPIEN • Työvaltaistaen • Yhteisopettajuutta hyödyntäen • Integroiden • Työpajoissa ja työsaleissa.
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Laajennettu työssäoppiminen:
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
OPS MH/IK
SIIRTOHOJKS Kotitalous- ja kuluttajapalvelujen perustutkinto er Puhdistuspalvelujen perustutkinto er.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
PÄTKÄ MIKON KOULUPOLKUA NIVELVAIHEESSA – KUVITTEELLINEN ESIMERKKI PERUSKOULUSTA Sanna Multala
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Sataraksa Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
Primus ja Wilma laajennetussa työssäoppimisessa Yrkesakademin i Österbotten (YA!) Thomas Fant & Matts Jern.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Käytänteitä Ylä-Savon ja Savon oppisopimuskeskuksissa Katja Turunen Merja Happonen Jaana Kukkonen
Ohjeita ykkösille yo suunnitelmia varten Hanna Närhi 2013.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Työpaikalla tapahtuva oppiminen VAMMAISTYÖN OSAAMISALA.
Seurakuntaopisto.fi Tsekkaus- opintojen etenemisen tarkastelu Pieksämäen yksikkö Pirkko Naukkarinen TSEKKAUS, 2015.
ETOS-erityisopiskelijan työvaltaiset yksilölliset osaamispolut Pauliina Julkunen, Kanneljärven Opisto Vertaansa vailla –ohjauksen ja erityisopetuksen.
LARK-laadunhallinnan arviointia opiskelijoille
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
HUIPPU Elokuu 2017.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Ykkösten vanhempainilta
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College

Yksilöllisesti laajennettu top n Tarveperusta: ongelmat opiskelussa & keskeyttämisen ehkäisy n Kohderyhmä: hitaampaan tahtiin etenevät & erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat - Osalla HOJKS, osalla muita tuen tarpeita –Laajennetaan sisällöllisesti (ei ainakaan vielä ajallisesti, koska ongelmana poissaolot teoriaopetuksesta. Jaksojärjestelmän myötä mahd. myös ajallisesti laajennettu top).

Tilanne kevät 2013 n Valittu 2-3 opiskelijaa, joilla rästisuorituksia n Katsotaan jokaisen kanssa erikseen, mitä teoriaopintoja olisi mahdollista tehdä top-jaksolla n Yhteistyö aineenopettajien kanssa jakson suunnittelussa keskeistä n Keväällä mm. AI, terveystieto, ruotsi (?) n Esim. tilanne, jossa opiskelija kertaa 1. vuoden, mutta AON jo tehty

Prosessin eteneminen n Opettajakunnassa kartoitettu yhdessä mahdollisia opiskelijoita, joille laajennettu top voisi sopia n Alkupalaveri: opiskelija, vastuuopettaja, OPO ja EO kokoontuvat keskustelemaan mahd. laajennuksesta sekä käytännön toteutuksesta n TOP-paikan hankinta: koulu/opiskelija hankkii top-paikan ja kartoittaa työtehtävät n Suunnittelupalaveri: Opiskelija, OPO, EO (tavittaessa), aineenopettaja(t) sekä top- jaksoa ohjaava opettaja kokoontuvat;

n Keskeisiä kysymyksiä: –Mitkä OPS:n tavoitteet on mahdollista saada toteutettua käytännön työssä? –Mitä opiskelijalta odotetaan ja miten hänen tulee täydentää puuttuvia opintosuorituksia? –Miten suoritukset todennetaan ja raportoidaan? n OPO kirjaa suunnitelman opiskelijan HOPSiin. n TOP-jaksoa ohjaava opettaja perehdyttää työpaikkaohjaajan

n TOP-jakso: –Opiskelija raportoi viikoittain oppimispäiväkirjaan (Pedanet) –Työssäoppimisjaksoa ohjaava opettaja käy säännöllisesti ohjauskäynneillä (sovitaan tarkemmin tapauskohtaisesti) –Työpaikkaohjaaja tukee opiskelijaa ja on aktiivisesti yhteydessä ohjaavaan opettajaan aina tarpeen vaatiessa –Tarvittaessa myös aineenopettajan tuki (opettajien resurssikysymykset selvitettävä)

Koko ryhmälle laajennettu TOP n Suunniteltu syksystä 2013 alkaen 2 aloittavaa nuorisoryhmää, joilla toisessa ryhmässä lähtökohtaisesta on suurempi työssäoppimisen osuus opiskelusta. n Käytännössä ensin 1 vko orient. KATU- top vkolla 40 ja sen jälkeen 1pv/vko siihen asti kunnes varsinainen KATU- top joulu-tammikuussa 5 ov. n Ryhmät eriytyvät jo hakeutumisvaiheessa (esim. 2- tutkintolaiset erottuvat ei-laajennettuun).