Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa 19.3.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
kuntayhtymänjohtaja Timo Tolppanen
Advertisements

Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Organisaatiokaavio 2013.
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa.
Imatran hyvinvointipalveluiden organisaatiouudistus
Perusterveydenhuolto
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso
Esitys Juha Mieskolainen
TAUSTA Siuntion perusturvapalvelut on tuotettu Lohjan, Siuntion, Inkoon ja Karjalohjan yhteistyönä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueella.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Etelä-Karjalan hyvinvointistrategia 2010 Terveyden ja sairaanhoidon kehittämisalue.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
projektipäällikkö Anna Ollila1 Anna Ollila projektipäällikkö Seminaari : Aikataulu ja resurssit.
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
Sastamalan kaupunki SASTAMALAN TALOUS VUOTEEN 2012 Valtuustojen seminaari Elina Alajoki.
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa.
Yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 –
Ohjausryhmä+ projektiryhmä
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
HENKILÖSTÖSTRATEGIA Yhteistyötoimikunta
Aikuissosiaalityö kunnassa Keski-Suomen aikuissosiaalityön kehittämishankkeen loppuseminaari Jyväskylä Jussi Merikallio johtaja, sosiaali-
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
PALVELURAKENNESELVITYKSEN SEUTUTAPAAMINEN PALVELURAKENTEEN MUUTOKSEN LÄHTÖKOHTIA.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Hiiden alueen hyvinvoinnin tila Eija Tommila.
Lauri Lamminmäki Uuden Kouvolan terveydenhuolto Asiantuntijaseminaari Uudistuksen lähtökohdat Lauri Lamminmäki kaupunginjohtaja.
Lähipalveluseminaari RAY Hyvän tahdon pelejä!
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Perusterveydenhuollon yksikkö Lapin shp Valtuustoseminaari / Tapio Kekki.
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
Hyvinvointipalvelujen (sote) uudistaminen SDP POHDINTAA.
Vanhuspalvelulaki & laatusuositus Anne Nordblad Sosiaali- ja terveysministeriö.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Yhteistyösopimuksen laadinta
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Esiselvitys & jatkoselvitys Tarkan tason toimintamallin määrittely
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä
Sote-uudistus – missä mennään
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Siun sote tehdään NYT Ilkka Pirskanen
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
HJTVR Kaija Metsänranta
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Sote-uudistuksen toimeenpano
Siun sote tehdään NYT Ilkka Pirskanen
OY-Oamk-yhteistyön organisointi
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
Esityksen transkriptio:

ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa

ks Järjestämisvastuu Kunta Isäntäkunta Kuntayhtymä OMA TUOTANTO Yksiköt Liikelaitos OSAKEYHTIÖ Kunta Kuntien yhteinen KUNTA YHTYMÄ Normaali ky Liikelaitos ky OSTO- PALVELUT Yritykset yhteisöt

ks Muutosvoimia Väestön kehitys Väestön kehitys Kuntatalous Kuntatalous Kansantaudit Kansantaudit Sosiaali- ja terveyspuolen menot Sosiaali- ja terveyspuolen menot Rakenteellinen työttömyys Rakenteellinen työttömyys

ks Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe 3 Yhteistoiminta alueen toiminnan käynnistäminen Linjaukset Yhteistoiminta -alueen suunnittelu Toiminnan käynnistäminen Alueellisten palvelujen suunnittelu Henkilöstön muutosvalmiuden tukeminen Tavoitteet Organisointi Rahoitus Prosessit Henkilöstö 3/20079/20071/ /2009 5/2007 Ohjelmistojen yhteensovittaminen

ks Hankkeen tuotokset Valmistelu vastuu Aikataulu Teema 1. Visio, strategiset linjaukset, prosessit, vaikuttavuus - Visio 2015 ja strategiset tavoitteet - Yhteistoiminta-alue on m ää ritelty - Viestint ä suunnitelma - Palveluprosessit on m ää ritelty ja teknologia tarpeet on kartoitettu Projektiryhm ä Perusturva- ja sosiaalijohtajat Teema 1. Strategiset linjaukset Ohjausryhm ä Teema 2. Rakenteet Toimintojen organisoinnista ja hallinnosta sek ä ohjauksesta on sovittu Projektiryhm ä Teema 2. Strategiset linjaukset Ohjausryhm ä Teema 3. Talous ja henkil ö st ö - Peruspalvelualueen rahoituksesta ja kuntalaskutuksesta on sovittu - Henkil ö st ö n asema muutoksessa on m ää ritelty Projektiryhm ä Teema 3. Strategiset linjaukset Ohjausryhm ä Toimintamallin k ä sittely valtuustojen ja henkil ö st ö n- ja henkil ö st ö j ä rjest ö jen yhteiskokous Ohjausryhm ä + projektiryhm ä

ks Viso Toiminta-ajatus

ks Yhteistoiminta alue edistää alueen väestön terveyttä ja hyvinvointia yhteistoiminnassa muiden toimijoiden kanssa. Yhteistoiminta alue edistää alueen väestön terveyttä ja hyvinvointia yhteistoiminnassa muiden toimijoiden kanssa. Järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kustannustehokkaasti lähipalveluina, seudullisina palveluina ja alueellisina palveluina henkilöstön osaamista ja teknologiaa hyödyntämällä. Järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kustannustehokkaasti lähipalveluina, seudullisina palveluina ja alueellisina palveluina henkilöstön osaamista ja teknologiaa hyödyntämällä. Toiminta-ajatus

ks Visio Visio Elinvoimainen ja eheä yhteistoiminta-alue, joka toiminnallaan varmistaa asukkailleen laadukkaat palvelut taloudellisesti. Ennalta ehkäisevä työ on onnistunut Ikäbyramidi on terve Muuttoliike kääntyy positiiviseksi Työllisyysaste kohoaa BKT kohoaa Rakenteellinen työttömyys purkautuu Visio toteutuu, jos

ks Strategiset linjaukset Yhteistoiminta-alueen elinvoimaisuus Yhteistoiminta-alueen elinvoimaisuus Terveyden edistäminen Terveyden edistäminen Palvelujen saatavuus Palvelujen saatavuus Kustannustehokkuus Kustannustehokkuus Henkilöstön saatavuuden ja osaamisen turvaaminen Henkilöstön saatavuuden ja osaamisen turvaaminen

ks Vaikuttavuus Kansalainen ja päätöksentekijä Tavoite:Kuntalaiset saavat peruspalvelut yhteistoiminta-alueelta Keinot: Palvelurakenteen uudistus/lähipalvelut, seudulliset palvelut, alueelliset palvelut Mittarit: Asiakaspalaute

ks Resurssit ja talous (Resurssien hallinta) Tavoitetaso: Kustannukset ovat enintään valtionosuusjärjestelmän laskennallisten kustannusten tasoa. Kustannukset ovat enintään valtionosuusjärjestelmän laskennallisten kustannusten tasoa. Oikea henkilöstömitoitus Oikea henkilöstömitoitusMittarit: Sosiaali- ja terveystoimenkustannukset €/asukas Sosiaali- ja terveystoimenkustannukset €/asukas Rekrytointikapeikot Rekrytointikapeikot

ks Tuotantorakenteet Tuotantorakenteet Palvelurakenteet Palvelurakenteet Hallintorakenteet Hallintorakenteet Tavoitetaso: Tavoitetaso: Mittarit: Mittarit: Prosessit ja rakenteet (Suorituskyky ja toimivuus)

ks Työyhteisö ja henkilöstö Johtaminen: Johtosuhteet pitää määritellä hyvissä ajoin ennen uuden yhteistoiminta alueen käynnistymistä. Johtaminen: Johtosuhteet pitää määritellä hyvissä ajoin ennen uuden yhteistoiminta alueen käynnistymistä. Esimiestyö ja työnjako, henkilöstön toimenkuvien määrittäminen uudessa organisaatiossa Esimiestyö ja työnjako, henkilöstön toimenkuvien määrittäminen uudessa organisaatiossa Jaksaminen Jaksaminen Rekrytointi RekrytointiTavoitetasoMittarit Henkilöstön vaihtuvuus Henkilöstön vaihtuvuus Sairaus poissaolot Sairaus poissaolot henkilöstöbarometri henkilöstöbarometri

ks Esitys yhteistoiminta-alueen järjestämisvastuulle siirrettävistä tehtävistä Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät kokonaisuudessaan yhteistoiminta-alueelle (lähi, alue, erityispalvelut Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät kokonaisuudessaan yhteistoiminta-alueelle (lähi, alue, erityispalvelut Yhteistoiminta-alueen päätöksentekosta vastaa alueen demokraattinen toimielin, jolla on tarvittava määrä jaostoja Yhteistoiminta-alueen päätöksentekosta vastaa alueen demokraattinen toimielin, jolla on tarvittava määrä jaostoja Kansanterveyslain mukainen toiminta Kansanterveyslain mukainen toiminta Laitoshoito (vuodeosastot, vanhukset, vammaiset) Laitoshoito (vuodeosastot, vanhukset, vammaiset) Kotihoito (Kotipalvelu, kotisairaanhoito ja näihin läheisesti liittyvät tukipalvelut Kotihoito (Kotipalvelu, kotisairaanhoito ja näihin läheisesti liittyvät tukipalvelut Erityispalvelut (päidenhuolto, perheneuvola, mielenterveystyö) Erityispalvelut (päidenhuolto, perheneuvola, mielenterveystyö) Erityistason sosiaalityö (lastensuojelun vaativat tehtävät, lastenvalvojan tehtävät) Erityistason sosiaalityö (lastensuojelun vaativat tehtävät, lastenvalvojan tehtävät) Vammaispalvelulain mukaiset tehtävät ) Vammaispalvelulain mukaiset tehtävät ) Kunnille jää: Lasten päivähoito Lasten päivähoito Asumispalvelut (vanhukset, vammaiset, mielenterveysasiakkaat, päihdeongelmaiset) Asumispalvelut (vanhukset, vammaiset, mielenterveysasiakkaat, päihdeongelmaiset) Päiväkeskustoiminta ja omaishoidontuki Päiväkeskustoiminta ja omaishoidontuki Kehitysvammaisten työtoiminta ja avohuolto Kehitysvammaisten työtoiminta ja avohuolto Perussosiaalityö ja toimeentuloturva Perussosiaalityö ja toimeentuloturva Tukipalvelut Tukipalvelut Vaihtoehto : 1. Vaihtoehto 2.

ks 1. vaihtoehto SWOT -analyysi Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät kokonaisuudessaan yhteistoiminta- alueelle (lähi, alue, erityispalvelut Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät kokonaisuudessaan yhteistoiminta- alueelle (lähi, alue, erityispalvelut Yhteistoiminta-alueen päätöksentekosta vastaa alueen demokraattinen toimielin, jolla on tarvittava määrä jaostoja Yhteistoiminta-alueen päätöksentekosta vastaa alueen demokraattinen toimielin, jolla on tarvittava määrä jaostoja Kansalainen Kansalainen Prosessit ja rakenteet Prosessit ja rakenteet Resurssit ja talous Resurssit ja talous Henkilöstö Henkilöstö Näkökulmat:

ks 2. vaihtoehto SWOT Kansanterveyslain mukainen toiminta Kansanterveyslain mukainen toiminta Laitoshoito (vuodeosastot, vanhukset, vammaiset) Laitoshoito (vuodeosastot, vanhukset, vammaiset) Kotihoito (Kotipalvelu, kotisairaanhoito ja näihin läheisesti liittyvät tukipalvelut Kotihoito (Kotipalvelu, kotisairaanhoito ja näihin läheisesti liittyvät tukipalvelut Erityispalvelut (päidenhuolto, perheneuvola, mielenterveystyö) Erityispalvelut (päidenhuolto, perheneuvola, mielenterveystyö) Erityistason sosiaalityö (lastensuojelun vaativat tehtävät, lastenvalvojan tehtävät) Erityistason sosiaalityö (lastensuojelun vaativat tehtävät, lastenvalvojan tehtävät) Vammaispalvelulain mukaiset tehtävät ) Vammaispalvelulain mukaiset tehtävät ) Kunnille jää: Lasten päivähoito Lasten päivähoito Asumispalvelut (vanhukset, vammaiset, mielenterveysasiakkaat, päihdeongelmaiset) Asumispalvelut (vanhukset, vammaiset, mielenterveysasiakkaat, päihdeongelmaiset) Päiväkeskustoiminta ja omaishoidontuki Päiväkeskustoiminta ja omaishoidontuki Kehitysvammaisten työtoiminta ja avohuolto Kehitysvammaisten työtoiminta ja avohuolto Perussosiaalityö ja toimeentuloturva Perussosiaalityö ja toimeentuloturva Tukipalvelut Tukipalvelut Kansalainen Kansalainen Prosessit ja rakenteet Prosessit ja rakenteet Resurssit ja talous Resurssit ja talous Henkilöstö Henkilöstö Näkökulmat