Lähiluonnossa toimien, liikkuen ja ihmetellen, kaikkina vuodenaikoina − säällä kuin säällä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Tietotaitotalkoot-hanke Mikä se on?. Tavoitteena toimiva tietoyhteiskunta • Kansalaisille tietoyhteiskuntavalmiuksia • Tietotekniikkaosaajien ja aktiivisten.
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
. Rauman freinetkoulu.
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Harvialan koulu ja päiväkoti
Katso Aitolasta lisää:
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
Päiväkoti Myllytontun ja palvelutalo Ursulan yhteistyö
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
Kainaston ryhmiksen Varhaiskasvatussuunnitelma Ryhmis aloitti toimintansa elokuussa Tiloissa toimii kaksi ryhmää, Kissankellot ja Kehäkukat. Molemmissa.
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto Lapsi- ja perhetoiminta
Koko koulun projektiksi  lähtökohdat  teeman kehittäminen  päiväkoti- alakoulu-yläkoulu  toimijat  vapaavalintaisuus.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Lapselle hyvä päivä tänään
Miten tuo Kalle on tuohon nukahtanut? Pitäisköhän se herättää? On niin vaikeaa ja kokeitakin!
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Nuorisourheilun laatuseura Lähtökohtana jokaisesta mukaan tulevasta lapsesta huolehtiminen Sinetin seuralle myöntää lajiliitto Seura mukana valtakunnallisessa.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
Maalaiskunta Tikkakoski Pph Maalaiskunta Palokan vuorohoito Maalaiskunta Ritoniityn Päiväkoti Ilta+la Jyväskylä Tapiolan Päiväkoti Jyväskylä Kultalakin.
Valmentajana kehittyminen
Tietokannat –kurssi SQL peruskyselyt
Varhaiskasvatuksen asiakaskysely avoin varhaiskasvatus Varhaiskasvatuksen asiantuntija Marita Käyhkö
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
724. Pelisääntökysely 10/23/15. Kysely urheilevan lapsen vanhemmalle 1. Laji?
Mediataikuri-hanke Kirjaston uusi mediakasvatusmalli varhaiskasvatukseen Kirjastopäivät 2015 Lea Kuusirati.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
Kysely koulukuljetusten järjestelystä lukuvuonna
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Vaka-organisaatio/toimipaikkatietoja (Pohdintaa)
Kohtaamisia pelimaailmassa
VANHEMPIEN PELISÄÄNNÖT
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Näin arvioimme tiimin toimintaa
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
LASTEN OIKEUDET.
LAPE kutsuu ja haastaa ”En usko, että milloinkaan aiemmin seurakuntien tekemä pitkän linjan työ lasten, nuorten ja perheiden parissa on nostettu näin.
Pääkaupunkiseutu Varhaiskasvatuksen asiakaskysely TULOSTEN YHTEENVETO
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Visio ja perustehtävä Jokainen löytäisi oman tapansa liikkua ulkona.
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
Tuloksellisuuden mittaaminen
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
”Voin 100% olla oma itseni, eikä kukaan tuomitse mua”
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

Lähiluonnossa toimien, liikkuen ja ihmetellen, kaikkina vuodenaikoina − säällä kuin säällä

Luonnossa kotonaan -pedagogiikan lyhyt oppimäärä Lapsen tarve tyydyttää tiedonhaluaan, liikkua ja kokea yhdessäoloa toteutuvat parhaiten luonnossa. Ympärillä olevat aikuiset luovat toiminnalle turvalliset raamit. Lapsi on toiminnan keskipiste. Hänen tekemänsä havainnot ja kysymykset ohjaavat toiminnan suunnittelua.

Toi näyttää samalta kuin kirjassa!

Luonnossa kotonaan -pedagogiikan lyhyt oppimäärä Lapset saavat osallistua mahdollisuuksien mukaan ruuan valmistamiseen, leipomiseen ja yhteisistä tiloista ja tavaroista huolehtimiseen. Toimipaikassa toteutetaan säännöllisesti Suomen Ladun Nuppus-, Myttys- ja Metsämörritoimintaa sekä Muumihiihtokouluja.

Luonnossa kotonaan –pedagogin ”huoneen taulu Muista huumori! Pidä hauskaa ja hassuttele lasten kanssa Huomaa jokainen lapsi Ole kanssalöytöretkeilijä, kanssakokija, kanssatoimija ja kanssatutkija Kiinnostu aidosti lasten kysymyksistä Muista turvallisuus Opettele retkeilytaitoja (suunnistus, tulenteko, majoiteet)‏ Kanna punaista lankaa, teemaa, joka hetkessä Dokumentoi Varustaudu sään ja toiminnan mukaisesti Innostu uuden oppimisesta Luo omalta osaltasi hyvä ilmapiiri lasten, työkavereiden ja vanhempien kanssa – mieti itsellesi oppimistehtäviä

Luonnossa kotonaan -pedagogiikan toteuttaminen Malli Luonnossa kotonaan -toiminnalle Ruotsista, jossa I Ur och Skur -toimintaa yli 200 toimipaikassa. Perusopetusta tarjoaa 13 I Ur och Skur -koulua Suomen Latu organisoi, kehittää ja valvoo Luonnossa kotonaan -pedagogiikkaa Jokainen toimipaikka sitoutuu yhtenäiseen Luonnossa kotonaan -pedagogiseen laatuohjelmaan

Luonnossa kotonaan -pedagogiikan toteuttaminen Suomessa toimipaikkoja on viisi, Luonnossa kotonaan Sotkankoto (vuodesta 1999), Luonnossa kotonaan Salamaja (vuodesta 2003), Luonnossa kotonaan Mettijäinen (vuodesta 2004), Luonnossa kotonaan Peiponpesä (vuodesta 2003), Luonnossa kotonaan Mörrintupa (vuodesta 2008)

Lähtisitkö toteuttamaan Luonnossa kotonaan –pedagogiikkaa? Luonnossa kotonaan on yhteinen nimittäjä niille tahoille, jotka ovat sitoutuneet jatkuvuuden periaatteella pedagogiikkaan kaikessa toiminnassaan. Palveluntuottajana voi olla yksityinen tai kunnallinen päiväkoti, ryhmäperhepäiväkoti, perhepäivähoito, iltapäivähoito tai koulu.

Lähtisitkö toteuttamaan Luonnossa kotonaan –pedagogiikkaa? Koko henkilökunta sitoutuu Luonnossa kotonaan –pedagogiikkaan. Palveluntuottaja hakee Suomen Ladulta käyttöoikeutta Luonnossa kotonaan - nimeen. Käyttöoikeuden myöntämisen edellytyksenä on laatukriteerien toteutuminen.