Tenttiakvaario - uhka vai mahdollisuus?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Advertisements

Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
QR- koodit ja mobiilitentti
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila
eTentti Jyväskylän yliopistossa
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Tenttiakvaario – osana joustavien tenttikäytäntöjen kehittämista
OpinTori Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
KOULUTUSPALVELUT, Paula Airaksinen Noppa-portaali opintoja sujuvoittamassa Paula Airaksinen, koulutuspalvelut.
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Hyvinvointia opiskelijoille Oulun yliopiston opiskelijoiden hyvinvointisivuston uudistaminen – projekti Päätösseminaari Jaana Tolonen Päivi Isojärvi.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Palaute- ja arviointi- vuosikello palaute keskustelu kehittäminen
Viitearkkitehtuurityön tilanne
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
Valmistuneiden seuranta. Seurannan tausta ja kohderyhmä  Valmistuneiden nykyisten tilanteiden selvittäminen ja seurannan mallin luominen  Ammattiopistoissa.
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
Tenttiakvaario.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Kulttuurituottaja (yamk) opinnäytetyö: Seinäjoen kevytversio tilaaja- tuottajamallista Seinäjoen kaupungin kulttuuritoimen haaveena on olla joustava, muuttuvaan.
Mitä opetan ammatillisessa?
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Sähköinen tenttipalvelu Tenttis – ominaisuudet ja toiminnot
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Monivalintatehtävät arvioinnin välineenä matemaattispainotteisella massakurssilla Jukka Parviainen, Yliopisto-opettaja, Informaatiotekniikan.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Anne Salmela & Harri Eskelinen Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Opetusteknologioista Mikko Myllymäki. Tekniikkalähtöisyys vs. tarvelähtöisyys TeknologiaOpetus Miten voitaisiin käyttää.
Exam –eTentti Jyväskylän yliopistossa IT-palvelut Hannele Rajaniemi.
ITK-päivien work shop purkua Marjaana Kareinen, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Titta Koski, Oulun yliopisto Marjut Andersson, Tampereen teknillinen.
Case: EXAM – sähköinen osaamisen näyttö
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Päivän yhteenveto ja loppusanat
Pilotointi Tietovarannon sekä tiedon siirtämisen testaaminen toteutetaan piloteilla keväällä Pilottia varten haetaan yhteistyöstä kiinnostuneita.
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
EXAM-SÄHKÖInEN osaamisen ARVIOINnin järjestelmä
Esityksen transkriptio:

Tenttiakvaario - uhka vai mahdollisuus? OpinTori-ideatori 10.5.2012 Koulutuspoliittinen sihteeri Annakaisa Tikkinen Oulun yliopiston ylioppilaskunta koposihteeri@oyy.fi 040 525 7821

Mikä tenttiakvaario? Tietokantapohjainen sovellus ja valvottu työtila yliopistolla: tenttijärjestelyiden automatisointi Perustuu opettajan tallentamiin kysymyspatteristoihin, joista arvotaan opiskelijalle tentti opettajan määrittelyiden mukaisesti http://tievie.oulu.fi/arvioinnin_abc/caset/tenttiakvaario.htm

Sirpa Purtilo-Nieminen: tenttiakvaarion pilotointiraportti

Mihin tenttiakvaario? rästi- ja uusintatentteihin loppu- ja kirjatentteihin tavallisiin luentotentteihin kypsyysnäytteet erityisjärjestelyjä vaativat itsetestaukseen: tentti kotona yhteistyöhön: valvottu tentti lähimmässä oppilaitoksessa vaihto-opiskelijan tenttimiseen: tentti verkossa kotiinpaluun jälkeen

Miksi tenttiakvaario? Joustavuudella opiskelun päivittäminen nykypäivään: opiskeluaikainen työssäkäynti, perheelliset opiskelijat, erityisjärjestelyjen tarve Tavoite opintoaikojen lyhentämisestä: kuormittavuuksien purku, suunnitelmallisuus ja aikataulujen yhteensovittaminen, kirjaston tenttikirjojen rajallisuus, pullonkaulojen purkaminen 3 viikon tarkastusaika: yksiselitteisyys tarkastusajan alkuun, mekaanisten välivaiheiden poistaminen ja hallintotyön vähentäminen

Miksi ei tenttiakvaariota? Arvostelun haaste, opiskelijoiden vastauksia ei voi välttämättä vertailla keskenään  miten muuten toimitaan, jos vain yksi opiskelija tekee tentin? Kaavan kirjoittaminen ei onnistu tietokoneella (matemaattiset ja teknilliset alat)  tehtäväpaperin printtaus Työtaakan ennustavuus katoaa  määritelty ajanjakso tentin tekemiselle Lisää tärppimiskulttuuria, opiskelija käy katsomassa arpaonnensa  tenttimiskertoihin vastaavat rajoitukset kuin perinteisissä tenteissä + kollektiivinen paine voisi jopa purkaa tilannetta.

Kokemukset Lapin yliopistosta Opiskelijoiden positiivinen palaute: aikataulujen suunnittelu, järjestelmä helppokäyttöinen, toivottiin lisää tenttejä järjestelmään Opettajien positiivinen palaute: Tenttivastausten laadun paraneminen (sisältö & käsiala), tenttikuorien pyörittelyn vähentyminen  4/5 koki toimivaksi Opiskelijoiden negatiivinen palaute: Viereisen pisteen naputus, vesipullo ja suttupaperi haluttiin mukaan Opettajien negatiivinen palaute: käyttöliittymän hankaluus, vastausten vertailu http://www.ulapland.fi/Suomeksi/Opiskelu/Sahkoinen_tenttipalvelu.iw3

Mitä seuraavaksi? Tenttiakvaario on ylioppilaskunnan suurin haave seuraaville vuosille Tenttiakvaariosta halutaan sekä opiskelijoiden että opettajien työtä helpottava TenttiakvaarioFAQ: kysymykset kerätään touko-kesäkuussa 2012, vastaukset toimitetaan elokuussa 2012. Myös laajemman keskustelun herättäminen oppimisen arvioinnista: onko perinteinen tentti paras tapa mitata opiskelijan osaamista?

Kiitos ja hei! Lapin yliopiston tenttiakvaarion pilotointiraportti Tenttiakvaario, tilaustentti vai tenttiakvaario – suosituksia joustavan tenttimisen hyviksi käytännöiksi (Suomen ylioppilaskuntien liiton muistio 2007) Yhteystiedot: Annakaisa Tikkinen koposihteeri@oyy.fi, 040 525 7821