Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia SANNA KOSKINEN, FT Vuorovaikutussuunnittelija, Helsingin kaupunki HANNELE CANTELL, KT Lehtori, Helsingin yliopisto
Kestävän kehityksen toteutuminen on riippuvaista sellaisen sukupolven kasvattamisesta, joka ymmärtää ihmisen toiminnan ja ympäristön hyvinvoinnin yhteyden ja joka näkee itsensä osallisena kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. (Heft & Chawla 2006)
Kestävän kehityksen kasvatuksen- malli kriteerien taustalla
Nostoja arvioinnista: onnistumisen Avaimia Laaja osallisuus Verkostoituminen Laaja-alainen vai suppea näkemys kekestä? Toiminnan integroituminen opetukseen Hankkeen johtaminen ja hallinnointi Itsearvioinnin realistisuus ja kriittisyys
Väitöstutkimus - ympäristökasvatuksen näkökulma osallistumiseen” Koskinen, Sanna (2010): ”Lapset ja nuoret ympäristökansalaisina - ympäristökasvatuksen näkökulma osallistumiseen”
Teoriataustaa Ympäristökasvatus Kansalaiskasvatus YMPÄRISTÖ- KANSALAISUUS Kansalaiskasvatus
YMPÄRISTÖKANSALAISUUS Ympäristökansalainen näkee itsensä osallisena kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Se on ymmärrystä siitä, että omilla ajatuksilla ja teoilla on väliä.
Ympäristökansalaisuutta tässä ja nyt Tarjottava nuorille mahdollisuus olla kansalaisia ja oppia kansalaisuutta omassa elämässä itse toimimalla Osallistamisen mahdollisuudet Kansalaisuuden keskeinen ulottuvuus kuulumisen tunne – kuuluminen yhteisöön
onnistumisen avaimia II kehittämisen kohteeksi kaikki kolme koulun tasoa: opetus, toimintakulttuuri ja rooli yhteiskunnassa toimintaa ja aitoja vaikuttamisen mahdollisuuksia erilaisia ja eri teemojen parissa toimivia vaikuttajaryhmiä monipuolista yhteistyötä ja avautumista koulun ulkopuolelle sosiaalista, ryhmässä tapahtuvaa oppimista aikuisen rooli kumppanina, tukijana ja toiminnan mahdollistajana
On tärkeää, että nuoret kokevat tulevansa vakavasti otetuiksi ja kuulluiksi. Tämä kokemus tuottaa osallisuutta ja omistajuutta – kykyä ja halua olla mukana ja kantaa vastuuta