TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä
Advertisements

Työhönvalmennuksella työelämään
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Opinnäytetyöprosessi
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
TUME II / Tilastollinen osuus
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
MITÄ IHMETTÄ… TEKSTILAJIT ELI GENRET?
Minkälainen on hyvä gradu?
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Teoriaosan suunnittelu
Johtava sosiaalityöntekijä terveyssosiaalityön toimijana
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön nimi Tekijä: Etunimi Sukunimi Ohjaaja:
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
© Altti Lagstedt, Jukka Juslin Tietotekninen selvityshanke.
Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Ympäristöaiheisten lehtijuttujen vertailua - Turun Sanomat tammikuussa 1955 ja 2005 Jussi Pukkila Tutkielmasuunnitelma.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Seminaarityön rakenteesta
 aihealue on selkeästi rajattu ja rajausta on perusteltu  valittu näkökulma on innovatiivinen ja uutta luova  käsiteltävä aihe on kuvattu tarkoin mutta.
Maa Maankäytön suunnittelu ja yhdyskuntatalous Ohjelma Harjoitustöiden rakenne Lähdekirjallisuuden hyödyntäminen Vertailua ja keskustelua työmenetelmistä.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
YTT Pertti Jokivuori Kevät luento (Ti )
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Graduseminaari.
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
JOHDANTO.
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Muista nämä aineisto- tai dokumenttitehtävään vastatessasi:
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
Tieteellinen kirjoittaminen
3. Terveystottumusten tutkiminen
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Konteksti, jossa tutkimus tapahtuu
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Pro gradu -tutkimuksen ohjausseminaarit
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opponointi
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Esityksen transkriptio:

TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI D A Teoria 1 AIHE ILMIÖ TUTKIMUS- ONGELMA O1 Teoria 2 O2 O3 Teoria 3 TUTKIMUSPROSESSI

TEORIALÄHTÖINEN(eli MÄÄRÄLLINEN) TUTKIMUSPROSESSI Aihe, aiheen rajaus, tavoitteet ja tarkoitus Työelämä/ T & K-hanke Kirjallisuuteen/ materiaaliin perehtyminen Teoreettinen viitekehys (näkökulma), keskeiset käsitteet Metodologia (Tieteenfilosofia) Muuttujat Tutkimus- ongelma Aineiston keruu- menetelmä (vrt.tut.ong.) Perusjoukko/ kohdejoukon valinta/ otanta Empiirisen aineiston keruu Aineiston analyysin suunnittelu Valmis dokumentti Pohdinta - Tulokset - Asiantuntijuus - Eettisyys - Luotettavuus Aineiston analyysi ja tulkinta (vrt. tut.ong ja teoriatausta) Johtopäätökset (vrt. tutk.ong, teoreettinen tausta) Tulokset ja niiden tulkinta Prosessin ja tulosten hyödyntäminen Ota huomioon opinnäytetyön ns. TUTKIMUSTYYPPI

TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI) Lähestytään ongelmaa tietystä, valitusta, teoreettisesta (teoria 1, 2, 3) näkökulmasta miten ko. teoreettinen näkökulma auttaa jäsentämään kyseistä tutkimusongelmaa. Esimerkiksi ongelman voi sijoittaa laadun, johtamisen tai elämänhallinnan kontekstiin ja johtamisen kyseessä ollessa teorian kohdille voi sijoittaa vaikka linjajohtamisen teorian, luovan johtamisen teorian tai yhteisöllisen johtaminen teorian. Kaikki teoriat lähestyvät johtamista ja selittävät johtamisen ilmiötä erilaisista näkökulmista. Mikään teoreettinen näkökulma ei selitä kaikkea eikä sovellu kaikkiin tutkimuksiin/opinnäytetöihin. Tärkeää on valita oikeat ”teoreettiset” työvälineet!!!!!

TOISIN SANOEN… Teorialähtöisessä opinnäytetyössä ollaan kiinnostuneita siitä, miten rajatun ilmiön tutkimus-ongelmaan voisi saada vastauksia tarkastelemalla sitä valitun teoreettisen näkökulman avulla. Tekijällä on tietty, perusteltu, ennakko-oletus, jonka mukaan valittu teoreettinen näkökulma voisi tuoda ilmiön tutkimusongelmaan vastauksia. Teoreettisen näkökulman soveltamisen tuottamat vastaukset kuvataan raportissa valitussa ilmiökentässä.