Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
2.-luokkalaisten kielisuihkutunnit Tampereen Yliopiston Normaalikoulussa 2.-luokkalaisille opetetaan oppitunneilla ranskaa ja saksaa osana normaalia lukujärjestystä.
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Kokemuksia historiakerhosta
Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
S2-tiimin muistiinpanot
Nuoret puhtausalan kesätöissä
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
SUULLINEN HARJOITTELU
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Haarajoen koulu, Jan Mikkonen
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
Kielenopetus eri asteilla
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Kysely OSAKOn Going Abroad -päivien yhteydessä Bastian Fähnrich, : N = 35 opiskelijaa (Oulainen 2007: N = 66 opiskelijaa (Oulainen) + 29 (Oulu)
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Etäopetus pelittää verkossa Tampere ja Turku aktiviisina kehittäjinä Riitta Mäkelä-Metsälä | Antti Huttunen | Päivi Luoma.
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Venäjän alkeiden opetus
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Toimintaohjeet opelle
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
LUMA-viikko Kuitinmäen koulussa LUMA-viikon aiheita Lumaviikolla tehtiin demoja fysiikkaan ja kemiaan liittyen, toiminnallisia matematiikan.
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
MATKAAN! PEKINGIN SUOMI-KOULUN TERVETULOA. PEKINGIN SUOMI-KOULU Vuonna 2017 juhlitaan jo Suomi-koulumme 20-vuotis syntymäpäiviä. Oppilasmäärä on vaihdellut.
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Tervetuloa kielivalintailtaan
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Mansin kieli Johanna Koo Alavuden yläkoulu 8C
Kieli itseilmaisun välineenä
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Englannin valinnainen lisäkurssi
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla

Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Kielellinen erityisvaikeus
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina Reija Määttä rekamaat@jyu.fi Jyväskylän yliopisto Kielten laitos 2.2.2008

Mitä Suomi-koulut ovat? Frankfurtin Suomi-koulu marraskuu 2007

Suomi-koulut maailmalla 1. Suomi-koulu perustettu Kanadassa 1960-luvulla Nyt Suomi-kouluja toimii 36 maassa, joissa on yhteensä n. 3600 oppilasta Toimintaa tukee Opetushallitus Lukukausimaksut Vanhempien vapaaehtoistyö Lahjoitukset esim. Suomi-Seura ry Eri tahot järjestävät koulutusta opettajille Lisätietoja www.suomikoulut.fi

Suomi-koulujen toiminta Opetusta on tavallisesti 2 t / vko, yleensä lauantaisin Opetetaan suomen kieltä ja kulttuuria Koulu on suomen kielen ylläpitäjä, kehittyminen vaatii panostusta myös koulun ulkopuolella Oppilaiden kohtaamispaikka

Oppilaat 1. Pysyvästi ulkomailla asuvat  suomen kieli on toinen, kolmas tai vieras kieli 2. Ulkomailla väliaikaisesti asuvat  suomen kieli on äidinkieli ja kotikieli Oppilasryhmät taidoiltaan ja iältään heterogeenisiä  Oppilaiden kielelliset tavoitteet vaihtelevat suuresti

Opettajat Opettajien koulutustaustat heterogeenisia Useimmilla ei ole suomen kielen tai opettajan koulutusta Aito kiinnostus suomen kieltä kohtaan Opettajayhteisöt: työ on usein yksinäistä < > kollegiaalinen tuki

Vaikeinta ja haastavinta Suomi-koulun työssä Oppilaiden eri tasoiset kielitaidot, eriyttäminen Tuntien suunnittelu uusien ja kiinnostavien aiheiden / ideoiden keksiminen motivaation aikaansaaminen, oppilaiden levottomuus materiaaliviidakko ”Saada vanhemmat ymmärtämään että olemme koulu emmekä lasten viikonloppuhoitopaikka ja että suomea pitäisi harjoitella kotonakin.”

Oppimateriaali opetuksessa Koulun resurssit vaikuttavat materiaaliin Esim. monistaminen, oppikirjat, askartelumateriaalit, Internet, autenttisen materiaalin hankinta Vain osa käyttää autenttista materiaalia Opettajat oppineet paljon työnsä kautta Useilla kouluilla kirjastot (lehtiä, kirjoja, DVD-elokuvia)

Opettajien käsityksiä kielitaidosta Puhumista pidetään usein tärkeämpänä kuin kirjoittamista (vrt. oppilaiden ikä ja tavoitteet)  Oppiminen ei aina tapahdu kaikilla kielitaidon osa-alueilla Lukemista arvostetaan ja kannustetaan Puhekieli < > kirjakieli, mitä pitäisi opettaa? Kuva: Aalto, E. 2007

Opettajien käsityksiä kielitaidosta Puheen ymmärtämisen harjoittelu koetaan vaikeaksi mm. pula materiaalista Rakenteita opetetaan vasta nuoriso- ja aikuisryhmille  Kielioppi mielletään säännöiksi ja rakenteiksi, joita ei lapsille opeteta Sanastoa opitaan esim. laulujen, leikkien kautta, oppituntien teemat

Opetukseen vaikuttavia tekijöitä Koulua usein lauantaisin tekemisen täytyy olla mukavaa, oppilaiden ikä huomioiden Oppilaiden ja heidän vanhempiensa motivaatio

Arviointi arviointi = todistus entäs jatkuva-arviointi ja itsearviointi? Useat koulut antavat todistuksen läsnäolosta ja sanallista, positiivista palautetta Vain muutamat koulut antavat numeroarvioinnin

Ilon aiheita tuottavia kokemuksia Suomi-kouluissa ”Oppilaat tulevat kouluun mielellään. Lasten takia tätä työtä jaksaa tehdä.” ”Oppilaiden palaute, edistyksen näkyminen, vanhempien kommentit.” ”Yhdessäolo lasten kanssa, lasten onnistumiset.” ”Oppilaat lähtevät tunnilta iloisesti ja olisivat valmiita jäämään vielä tunnin jälkeenkin.”

Lähteet: Pro gradu -työtä varten tehdyt haastattelut ja kyselyt Suomi-koulujen opettajille Opekon verkkokurssit Suomi-koulujen opettajille 2006-2008