Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke kesäpäivä 14.6.2005 LTY/Rantasauna Aiheena LERU yhteistyö Palaveri, seminaariin pohjaa ja ohjelmaa. Sekä muihin yliopistojen yhteistyö
Esityksen tavoite ja sisältö Esityksen tavoitteena on tarkastella verkko-opetuksen laadun tekijöitä Vopla –hankkeen esiselvityksen tuloksien valossa Esitellä verkko-opetuksen laatukäsikirjaa
Verkko-opetuksen laadun määrittelyn lähtökohtia Harvey & Knight 1996 Poikkeuksellisuus, erinomaisuus verkko-opetus on erinomaista, koska sen tarjoaa tunnustettu ja arvostettu yliopisto Tasaisuus, virheettömyys verkko-opetus on laadukasta, koska tekniikka, laitteet, opetuksen järjestelyt, opetusmenetelmät ovat toimivia Tarkoituksenmukaisuus verkko-opetus on laadukasta, koska se vastaa niin opettajien kuin opiskelijoiden tarpeita Kustannustehokkuus Verkko-opetus on laadukasta, koska se mahdollistaa tehokkaamman oppimisen lyhyemmässä ajassa monipuolisen tietotekniikan avulla Transformatiivinen, muutoksen aikaansaava laatu Organisaation kyky itseohjautuvaan ja itsearviointiin perustuvaan laadunhallintaan on hyvä jatkuva parantaminen Verkko-opetus on laadukasta, koska verkkovuorovaikutus opettajan-opiskelijoiden välillä valtauttaa opiskelijan ja edistää opiskelijan kehittymistä asiantuntijaksi,
Verkko-opetuksen laaduntekijöitä Vopla 2004 oppijalähtöisyys oppimisen mielekkyys hyvä opetus ja ohjaus yhteisöllisyys tiedon konstruktiivisuus tiedon sovellettavuus autenttiset verkko-oppimateriaalit ja tehtävät sekä tilanteeseen sopivat tukimateriaalit palaute ja arviointi toimivat ja oikea-aikaiset tukipalvelut
Laatukäsikirjan idea K3 Kehittämisen ketju kuntoon antaa kokonaisvaltaisen näkökulman verkko-opetuksen laadunhallintaan perustuu yleisiin laadunhallintamalleihin liitettävissä organisaation laatukäsikirjan osaksi kokoaa yhteen tietoa verkko-opetuksen laadunhallinnasta toimii työkaluna verkko-opetuksen laadun kehittämisessä kokoaa yhteen verkko-opetuksen laadunhallinnan pääsisällöt esitetty vaiheet, joiden mukaan laadun kehittämisessä voi edetä kokoaa yhteen laadunvarmennuksen tärkeimmät kysymykset osoittaa eri käyttäjille laadunparantamisen etenemispolut
Laatukäsikirja: sisällöt ja kehittämisen vaiheet Esimerkkinä verkko-oppimateriaalit Johtaminen Osaaminen Minkälaista verkko-oppimateriaalin tuottamiseen ja käyttämiseen liittyvää osaamista yliopistossa on? Minkälaisia taitoja ja tietoa verkko-oppimateriaalin tuottamisessa tarvitaan? Miten verkko-oppimateriaalin tuottamisen osaamista kehitetään? Resurssit Prosessit Miten verkko-oppimateriaaleja yksikössäsi tuotetaan? Miten verkko-oppimateriaalin tuotantoprrosessia kuvataan? Miten verkko-oppimateriaalin tuotantoprosessia kehitetään? Arviointi Miten verkko-oppimateriaalien sisältöjä arvioidaan? Millaisia sisällön arvioinnin kehittämistarpeita voidaan tunnistaa? Miten sisällön arviointia kehitetään? Vaiheet Miten? Nykytilan kuvaus Toimeenpano ja kehittäminen Valinta Sisällöt Mitä?
Verkko-oppimateriaalin tuotantoprosessi Suunnittelu Tuottaminen Julkaisu Käyttö Jälkihoito Tavoitteet Oppimisen Sisällölliset (ydinaines,mitoitus) Tekeminen Teettäminen Suunnitelman toteutus Julkaiseminen verkossa Käytön ohjaus Palautteen kerääminen ja analysointi Testaaminen Pedagoginen ja tekninen tuki Päivitys ja ylläpito Kohderyhmän määrittely, konteksti Metadatan kuvaaminen Testaaminen Kartoitus Mitä jo on, mitä vielä tarvitaan? Tekijänoikeudet Pedagoginen, tekninen, graafinen suunnittelu Resurssien suunnittelu Lähde: VOPLA-työpaja 10.2.2005 Kokonaisuuden hallinta Kokonaisuuden hallinta Kokonaisuuden hallinta
Kriteerit ja mittarit Tuotetaan Vopla työpajassa syksyllä verkko-opetukseen, verkko-oppimateriaaleihin ja tukipalveluihin lisää laatukriteereitä Annetaan esimerkkejä erilaisista mittareista, joita voi käyttää verkko-opetuksen laadunarvioinnissa
Vopla esillä EDEN 2005 Voplan laatutyöpaja 21.9.2005 Helsingissä katso tarkemmin http://www.helsinki.fi/vopla Kansallinen laatuhankkeiden yhteinen seminaari 2006