Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Vopla-pilottityöpaja Työpajan ohjelma klo Kahvit ja työpajan tavoite klo Esittäytyminen (n. 10 min. / hanke) klo
Opettajien työpaja vetäjät: Annika Evälä, Kristiina Karjalainen, Erika Löfström, Annikka Nurkka Laadun teoriasta käytäntöön -työpajat
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä Top Leader Työpajan 2 ( ) yhteenveto Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
Laatua käytäntöön - Pilottien kokemuksia verkko-opetuksen laadunhallintatyöstä TieVie seminaari Jyväskylä Kristiina Karjalainen, Lappeenrannan.
Verkko-opetuksen laadunhallinta ja - laatupalvelu -hanke VirtuaaliAMK-seminaari Ulla Ritvanen, Kuopion yliopisto Helsingin yliopisto.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Verkko-opetuksen laatuseminaari 10. 2
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Kielot ) Pedagogiset laatukriteerit 2) Sisällölliset laatukriteerit 3) Välineelliset laatukriteerit.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Toiminnan suunnittelu
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Verkko-opetuksen laadusta Willit-IT -päivät, Lappeenranta Annikka Nurkka, LTY, Janne Sariola, HY Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Julkaisijan iltapäivä Helsingin yliopistossa
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Laatua verkossa ITK´06. Verkko-opetuksen laatuhankkeet Portaalissa julkaistavien aineistojen laatukriteerit Tuotteistaminen ja tekninen tuotekehitys VirtuaaliAMK:n.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, Annikka Nurkka, Ulla Ritvanen,
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Esityksen transkriptio:

Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke kesäpäivä 14.6.2005 LTY/Rantasauna Aiheena LERU yhteistyö Palaveri, seminaariin pohjaa ja ohjelmaa. Sekä muihin yliopistojen yhteistyö

Esityksen tavoite ja sisältö Esityksen tavoitteena on tarkastella verkko-opetuksen laadun tekijöitä Vopla –hankkeen esiselvityksen tuloksien valossa Esitellä verkko-opetuksen laatukäsikirjaa

Verkko-opetuksen laadun määrittelyn lähtökohtia Harvey & Knight 1996 Poikkeuksellisuus, erinomaisuus verkko-opetus on erinomaista, koska sen tarjoaa tunnustettu ja arvostettu yliopisto Tasaisuus, virheettömyys verkko-opetus on laadukasta, koska tekniikka, laitteet, opetuksen järjestelyt, opetusmenetelmät ovat toimivia Tarkoituksenmukaisuus verkko-opetus on laadukasta, koska se vastaa niin opettajien kuin opiskelijoiden tarpeita Kustannustehokkuus Verkko-opetus on laadukasta, koska se mahdollistaa tehokkaamman oppimisen lyhyemmässä ajassa monipuolisen tietotekniikan avulla Transformatiivinen, muutoksen aikaansaava laatu Organisaation kyky itseohjautuvaan ja itsearviointiin perustuvaan laadunhallintaan on hyvä  jatkuva parantaminen Verkko-opetus on laadukasta, koska verkkovuorovaikutus opettajan-opiskelijoiden välillä valtauttaa opiskelijan ja edistää opiskelijan kehittymistä asiantuntijaksi,

Verkko-opetuksen laaduntekijöitä Vopla 2004 oppijalähtöisyys oppimisen mielekkyys hyvä opetus ja ohjaus yhteisöllisyys tiedon konstruktiivisuus tiedon sovellettavuus autenttiset verkko-oppimateriaalit ja tehtävät sekä tilanteeseen sopivat tukimateriaalit palaute ja arviointi toimivat ja oikea-aikaiset tukipalvelut

Laatukäsikirjan idea K3  Kehittämisen ketju kuntoon antaa kokonaisvaltaisen näkökulman verkko-opetuksen laadunhallintaan perustuu yleisiin laadunhallintamalleihin  liitettävissä organisaation laatukäsikirjan osaksi kokoaa yhteen tietoa verkko-opetuksen laadunhallinnasta toimii työkaluna verkko-opetuksen laadun kehittämisessä kokoaa yhteen verkko-opetuksen laadunhallinnan pääsisällöt esitetty vaiheet, joiden mukaan laadun kehittämisessä voi edetä kokoaa yhteen laadunvarmennuksen tärkeimmät kysymykset osoittaa eri käyttäjille laadunparantamisen etenemispolut

Laatukäsikirja: sisällöt ja kehittämisen vaiheet Esimerkkinä verkko-oppimateriaalit Johtaminen Osaaminen Minkälaista verkko-oppimateriaalin tuottamiseen ja käyttämiseen liittyvää osaamista yliopistossa on? Minkälaisia taitoja ja tietoa verkko-oppimateriaalin tuottamisessa tarvitaan? Miten verkko-oppimateriaalin tuottamisen osaamista kehitetään? Resurssit Prosessit Miten verkko-oppimateriaaleja yksikössäsi tuotetaan? Miten verkko-oppimateriaalin tuotantoprrosessia kuvataan? Miten verkko-oppimateriaalin tuotantoprosessia kehitetään? Arviointi Miten verkko-oppimateriaalien sisältöjä arvioidaan? Millaisia sisällön arvioinnin kehittämistarpeita voidaan tunnistaa? Miten sisällön arviointia kehitetään? Vaiheet Miten? Nykytilan kuvaus Toimeenpano ja kehittäminen Valinta Sisällöt Mitä?

Verkko-oppimateriaalin tuotantoprosessi Suunnittelu Tuottaminen Julkaisu Käyttö Jälkihoito Tavoitteet Oppimisen Sisällölliset (ydinaines,mitoitus) Tekeminen Teettäminen Suunnitelman toteutus Julkaiseminen verkossa Käytön ohjaus Palautteen kerääminen ja analysointi Testaaminen Pedagoginen ja tekninen tuki Päivitys ja ylläpito Kohderyhmän määrittely, konteksti Metadatan kuvaaminen Testaaminen Kartoitus Mitä jo on, mitä vielä tarvitaan? Tekijänoikeudet Pedagoginen, tekninen, graafinen suunnittelu Resurssien suunnittelu Lähde: VOPLA-työpaja 10.2.2005 Kokonaisuuden hallinta Kokonaisuuden hallinta Kokonaisuuden hallinta

Kriteerit ja mittarit Tuotetaan Vopla työpajassa syksyllä verkko-opetukseen, verkko-oppimateriaaleihin ja tukipalveluihin lisää laatukriteereitä Annetaan esimerkkejä erilaisista mittareista, joita voi käyttää verkko-opetuksen laadunarvioinnissa

Vopla esillä EDEN 2005 Voplan laatutyöpaja 21.9.2005 Helsingissä katso tarkemmin http://www.helsinki.fi/vopla Kansallinen laatuhankkeiden yhteinen seminaari 2006