Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

JAKSOSUUNNITELMA T IETO - JA VIESTINTÄTEKNIIKKA PEDAGOGISENA TYÖVÄLINEENÄ Sanna Kesti ( )
SOME opetuskäytössä – blogin käyttö opetuksessa
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
OHJAAMINEN.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Minä oppijana 1 ov..
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
9.Lk Biologian laborointikurssi
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Kokonaisuus - mitä Virtukampus tarkoittaa tekemisenä? Dokumentoikaa käytännön esimerkkejä jokapäiväisestä työskentelystä osana Virtukampusta.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
Ohjaaminen verkossa – onnistuneen etäohjauksen edellytyksiä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Eriaikainen toiminta- ympäristö Eriaikainen toiminta- ympäristö Sisältö on ajankohtaista Sisältö on ajankohtaista Kaikille.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Kokemuksia yhteisöllisyydestä.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Oppimisorientaatioita
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Ops 2016 ja arviointi.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ainetyöryhmien työn aloitus
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Kohti kansallista digitaalista koulua
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa

Sisältö 1 Johdanto 2 Oppimisympäristö ja oppimisen strategiat 3 Affordanssiteoria 4 Blogin pedagoginen käytettävyys 5 Pohdinta Lähteet

Johdanto  Verkko-opetus yhä merkitsevämmäksi osaksi opetusta eri kouluasteilla  Blogialustat ovat helppokäyttöisiä ja mahdollistaa osallistumisen keskusteluihin  Blogit soveltuvat hyvin opetuskäyttöön  vaatii opettajilta kouluttautumista ja taitojen kehittämistä  Opettajan “läsnäolo” tehtävä näkyväksi  Työn tavoite esimerkin avulla kuvata blogin käyttöä opetuksessa

Oppimisympäristö ja oppimisen strategiat  Tietoisia kognitiivisia toimintoja, joiden avulla oppija pyrkii saavuttamaan oppimis- tehtävälle asettamansa tavoitteet  Ymmärtävän oppimisen voi saavuttaa todennäköisemmin käyttämällä oppimisen strategioita  Oppimisympäristö ohjaa oppijan käyttämien strategioiden valintaa  Hyperteksti ei tuota parempaa oppimista, vaan merkityksellisiä ovat tekstin prosessoinnin strategiat.

Oppimisen strategiat: 1. Harjoittelustrategiat 2. Eloborointistrategiat 3. Organisointistrategiat 4. Metakognitiiviset strategiat 5. Affektiiviset strategiat  Verkko-oppimisympäristössä on helppo havaita omaa ja muiden toimintaa  Opettajan on helppo havaita, miten kukin oppija etenee ja milloin tukea tarvitaan

Affordanssiteoria  Tarkoittaa toimijan ja ympäristön välistä vuorovaikutusta, jolloin huomioidaan opiskelijan ominaisuudet ja tarpeet sekä ympäristön tarjoamat mahdollisuudet  Eivät ole ympäristön tai yksilön ominaisuuksia, resursseja tai piirteitä, vaan muodostuvat vuorovaikutuksessa, havaitsemisessa, toiminnasssa, oppimisessa näiden välille

Affordanssiteoria  Blogin tärkein käyttömahdollisuus on tiedon jakaminen tietylle intressiryhmälle  Blogi ei mahdollista reaaliaikaista läsnä- oloa, mutta asynkroninen keskustelu ja kommentointi kuuluvat blogin teknisiin omi- naisuuksiin

Blogin pedagoginen käytettävyys lukion opinnoissa  Käytettävyys on mitta siitä, miten hyvin käyttäjät voivat käyttää esim. oppimis- ympäristöä opiskelussa ja samalla saavuttaa asetetut tavoitteet  Esimerkkinä lukio-opintojen tukena kurssi- blogin käyttö  Opettaja aktiiivinen osallistuja, aktivoimalla ja kannustamalla

Esimerkkinä blogi lukio-opinnoissa  Blogista löytyisi tunneilla käyty materiaali, jos opiskelija joutuu olemaan pois  Kurssiblogin sisältö; - ilmoitustaulu, jonne mm. tehtävät - keskustelukanava - palautekanava, kaksisuuntainen - linkkivinkit mm. julkaisuja tai vanhoja ylioppilaskokeita - linkki opiskelijan omaan oppimisblogiin → toimisi ainakin osana lukio-opintoja

Blogin käytön hyvät puolet 1. Opetus monipuolistuu 2. Kynnys tietokoneeseen madaltuu 3. Materiaalin saa blogiin opiskelijoiden saataville 4. Opiskelumotivaatio lisääntyy 5. Erilainen oppimisympäristö, tukee erilaisia oppimistapoja 6.Tiedon jakaminen muille helppoa 7. Opiskelijoiden toistensa kannustaminen 8. Oman oppimista seurata

Blogin käytön huonot puolet 1. Työläs 2. Käytön haastavuus 3. Ei tue kaikkia opiskelumuotoja 4. Tarvittavat muut ohjelmat ja ympäristöt

Blogin pedagoginen käytettävyys yläkoulussa  Blogi ei välttämättä sovellu kaikkeen eikä ehkä yläkoulussa tapahtuvaan opiskeluun  Motivaation merkitys  Ryhmätöiden tekemiseen wiki ja käsite- kartta  Verkko-oppimisympäristöä voisi käyttää yläkoulussa esim. Koetilanteessa  Mindmap: 4cc3-935b-7f5aa73c295d

Pohdinta  verkkoympäristö on tuttu ympäristö opiskelijoille, käyttö opintojen tukemiseen on luonnollista  Se edellyttää aktiivista ja dialogista työskentelyä  Opettaja tukee oppimisprosessia “etupainotteisesti”  Ohjauksen luonne on reaktiivista, eikä se kohdistu oppimisen ohjaukseen, vaan näkyvään toimintaan  Haasteeksi muodostuu opiskelijoiden tietotekniset valmiudet