Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
”Ikäjohtaminen” JHL-amk-verkoston yhteishanke Tapaaminen JHL:ssa Keskustelussa esille nostettuja näkökulmia
Advertisements

KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
LÄHDETÄÄN KOKEILEMAAN!
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Alustava liiketoimintasuunnitelma
… löytyykö markkinoita?
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
Sami Nikula, Stefan Lindström
PALVELUT PAKETTIIN – ASIAKKAAN HYVÄ
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
Palautteen olemuksesta
Lahden kaupungin vanhusten kotihoidon palvelujen uudistaminen tarinateatterin keinoin Prosessi liittyy Lahden kaupungin "Kotiin kohdistuvien palveluiden.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
Uusi Väylä Ammattiin.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Mika Väyrynen tuottaja
Viestintä strategiseksi menestystekijäksi
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
1 Verkostoyhteistyö – onnistumisen edellytyksiä ja pullonkauloja Työllisyysfoorumi Tampere-talo, Rondo sali HAUS kehittämiskeskus Oy Reija Linnamaa.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Laatua verkossa ITK´06. Verkko-opetuksen laatuhankkeet Portaalissa julkaistavien aineistojen laatukriteerit Tuotteistaminen ja tekninen tuotekehitys VirtuaaliAMK:n.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Vaatimusmäärittely Henkilökohtainen menetelmä Kokemuksia Petri Saloma (49585S) T Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Dipoli /Koivula S. ja Rantamäki J. LAADUN INDIKAATTORIT mitä, miksi, miten, milloin, kuka, kenelle?
MARKKINOIDEN LUOMINEN YHTEISTYÖN HAASTEENA Sirkku Kivisaari, VTT Teknologian tutkimus
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Turvallisuusviestinnän resurssit ja raportointi Teija Mankkinen Turvallisuusviestinnän yhteistyöfoorumi
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Terveisiä kentältä erikoissairaanhoidon näkökulmasta
Aikuissosiaalityö moniammatillisessa päihde- ja mielenterveystyössä Monialaisen yhteistyön asiakaslähtöinen palvelumalli PPPR hankkeen päätösseminaari.
Uusi toimija (pieni) Perinteisen tuotteen ongelma
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
Mittarit – mitä ja miten mitata
Arvioinnista arkipäivää
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Yhteiset palautekäytännöt laadun arvioinnissa
Päivittäinen toiminta Mittarit Muutos toiminnassa
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Avoimen tuotteenhallinta
Esityksen transkriptio:

Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten” Työllisyysfoorumi 11.11.2005 Valtavirta –hankkeessa ei ole kyse vain palvelujen koonnista yhteiseen helppokäytteiseen portaaliin, vaan myös yhteisestä palvelujen ja palveluprosessien kehitystyöstä toimijaverkoston kesken. Se hyödyntää olemassa olevien palvelujen kehitystyötä ja jatkaa sitä sekä mm. ESR –hankkeiden ns. hyvien käytäntöjen koontityötä. Työllisyysfoorumi 11.11.2005 U-M. Koivula

Palvelujen olemuksesta ”Palvelu on jotain jota voidaan ostaa ja myydä, mutta jota ei voi pudottaa varpaille”. Palvelua ei voi varastoida, se tuotetaan ja kulutetaan samaan aikaan. Asiakasta ei voi välttää palvelussa – hän on osa palvelun tuotantoprosessia (osallinen – kumppani – partneri) Työllisyysfoorumi 11.11.2005 U-M. Koivula

”Asiakas ei ole palvelun kohde, tavoite on” Asiakkaiden saama palvelu ei ole samanlaista – palveluita ei vaan siis voi, vaan pitää räätälöidä Palvelun ydin on vuorovaikutus palvelun antajan (tuottajan) ja käyttäjän (asiakkaan) välillä Jos vuorovaikutus ei toimi, miten palvelu voisi toimia. Palveluprosessin onnistuminen on pitkälle sitä, miten asiakas sen kokee, mikä on suhteessa asiakkaan palveluodotuksiin. Työllisyysfoorumi 11.11.2005 U-M. Koivula

Työllisyyspalvelujen laatu Haasteet: Erilaiset asiakkaat > Erilaiset palvelut Vaatimukset: Palvelujen räätälöinti ja ”venytys” tarpeen mukaan Verkottuminen eri palvelutuottajien välillä ”Ei rajattomia palveluja, ei rajattomia työntekijöitä” Pisteestä toiseen siirtely ei riitä > Yhteinen suunnitelma – yhteistyötoteutus – yhteinen arviointi Työllisyysfoorumi 11.11.2005 U-M. Koivula

Palvelun laadun kriteerejä Tekninen laatu (Mitä saan?) Toiminnallinen laatu (Miten saan?) (Grönroos 1994) Suhde palveluodotuksiin - Mitä odotin? Työllisyyspalvelujen laatu – miten sitä voisi kuvata? Pieni porinatehtävä Työllisyysfoorumi 11.11.2005 U-M. Koivula

Työllisyysfoorumi 11.11.2005 U-M. Koivula

Työllisyysfoorumi 11.11.2005 U-M. Koivula

Palveluprosessien kehittäminen Lähtökohtana palveluprosessien tunnistaminen ja kuvaus Mitä ollaan tekemässä? Mikä palveluprosessin tavoite? Ketkä ovat prosessin asiakkaat? Mitkä ovat heidän palveluodotuksensa ja –tarpeensa? Miten ollaan tekemässä? Mistä alkaa – mihin päättyy? Vaiheet ja toiminnot prosessin aikana? Prosessin eri vaiheiden vaatima aika? Mitkä ovat prosessin laatukriteerit? Työllisyysfoorumi 11.11.2005 U-M. Koivula

Miksi kannattaa kuvata? Havainnollistetaan palveluprosessin kulku selkeässä muodossa sekä asiakkaalle että työntekijöille Tunnistetaan eri vastuut ja toimijat – vastuiden selkiytys Auttaa prosessin ”ongelmakohtien” havainnollistamisessa, kehittämisessä ja laadun määrittelyssä Vertaamalla eri toimijoiden toimintaa samassa prosessissa voidaan kehittää yhteistyömuotoja ja rakentaa yhteisiä hyviä käytäntöjä ja/tai profiloitua aiempaa selkeämmin Voidaan verrata ja kehittää yhteisiä työmenetelmiä Välttämätön osa tuotteistamisen prosessia Työllisyysfoorumi 11.11.2005 U-M. Koivula

Palveluprosessien kehittäminen ja johtaminen Ei vain kuvaus, vaan myös arviointi Mitkä ovat palveluprosessin laatukriteerit? Onko ne asetettu ja ilmaistu selkeästi? Onko kriteerien saavuttamista arvioitu ja millaisin mittarein ja menetelmin? Prosessien laadun arviointi on prosessien / toiminnan johtamisen ja hallinnan menetelmä Työllisyysfoorumi 11.11.2005 U-M. Koivula

Valtavirta palveluprosessien kehityksessä Toimintatapojen vertailun ja yhteisen kehittämisen verkosto, joka tuottaa konkreettisena tuotteena Työllisyysportti-sivustolle sekä palvelukartan että palveluprosessien ”laatupakin” joka on toimijoiden yhteisessä käytössä ja käytäntönä Vastavirtaan ”Minä keksin, minun idea” –ajattelua Tavoitteena mahdollisimman hyvä asiakaslähtöinen, vaikuttava työllisyydenhoito Työllisyysfoorumi 11.11.2005 U-M. Koivula

Palvelujen toiminnallista tutustumista ja testausta Osaa pyydetään mukaan roolipeliin Erilaisia asiakasrooleja (”tosipohjaisia”) Hae itsellesi palvelua ”messuilta” Eläydy rooliin, mutta ole työntekijöille armollinen Käy vähintään kolmessa palvelussa Anna palautetta Palauta arviointi Työllisyysporttiin Muut voivat tutustua vapaasti (rooleja vähän jäljellä!) Aikaa luentoon saakka!