Työpaikkakouluttaja- hanke

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
PK-kehittämispalvelut
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Vertaisarvioinnin arviointia Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry:n kevätseminaari Krista Hanski Koulutussuunnittelija, projektipäällikkö.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Starttipäivä Messukeskus
Tpk- hankkeen työseminaari
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Tuetun oppisopimuskoulutuksen kehittäminen –hanke nykytila ja tulevat toimet Ulla Poutiainen
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
TYÖTAITAJA 2013–2014 ”Työelämän perussäännöt kunniaan”
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
Tuetun oppisopimuksen kehittäminen Etelä-Suomen verkostohanke Hankkeen aloitusseminaari Ulla Poutiainen
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Työpaikkaohjaajat valmentaen vahvoiksi
TYÖTEHTÄVÄKARTOITUKSET JA RINGIN TOIMINTA
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Kokkolan ammattiopisto
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Innova Länsi-Suomen akk
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
TUOTTAVA-hanke Koulutustuotteista työelämälähtöiseen palvelutarjoomaan.
Asiakaskuuntelu Työpaikkakouluttaja-hanke
Nuorta ohjaavien työpaikkakouluttajien koulutusmoduuli
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Asiakaskuuntelu Johtopäätökset ja eteneminen
KEUDA 1 Työpaikkakouluttajana oppisopimuskoulutuksessa Työpaikka- kouluttajan valinta Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja tietopuolisen koulutuksen suunnittelu.
Työpaikkakouluttaja- hanke OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi – hanke VÄLITULOKSIA Kaisa Uusitalo Päivi Kalliokoski Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
TYÖPAIKKAKOULUTTAJAT Valmentaen vahvoiksi Kotiuttamistilaisuus Keudassa
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Tietoa ja tukea työpaikkakouluttajien arkeen.. OHJAAN. fi sivusto kokoaa Tpk- hankkeen tulokset ASIAKASKUUNTELUT Tpk:t ja TA:t OPSO-PEDAGOGIIKAN UUSIA.
SAK/Hannele Ugur Ohjaus aikuisopiskelijan tukena Ohjaus Suomessa 2008 –asiantuntijaseminaari Espoo
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Nuorten Oppisopimuskoulutus
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Nuorten oppisopimuskoulutus
Tukea työpaikkaohjauksen arkeen
Tukea työpaikkaohjauksen arkeen
Virtuaalikuuntelun hyödyntäminen
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
Tukea työpaikkaohjauksen arkeen
AKKUNA – Ikkuna Venäjälle ja Suomeen
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Vantaan ammattiopisto Varian strategia ja projektit
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Taitaja2019-kilpailussa menestyneet koulutuksen järjestäjät
Esityksen transkriptio:

Työpaikkakouluttaja- hanke 2014-2015 Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus

Yleistä Hankekokonaisuus on osa nuorisotakuuta sekä nuorten työssä oppimis- ja oppisopimusuudistusta, toimenpideohjelma vuosille 2014-16 Viisi rinnakkaista hanketta Oppisopimuskoulutuksen ennakkojakso Työpaikkaohjaajien (kouluttajien) koulutus Korotettu koulutuskorvaus työnantajille Tuetun oppisopimuskoulutuksen kehittäminen Työpaikalla tapahtuvan oppimisen edistäminen sekä työn ja koulutuksen joustava yhdistäminen Kehittämishankkeet toimivat pohjana linjauksille ja mahdollisille lainsäädännön muutoksille Tavoitteena suomalainen työssä oppimisen ja oppisopimuskoulutuksen malli kohderyhmänä ovat ne alle 25-vuotiaat nuoret, joilla ei ole perusasteen jälkeistä tutkintoa

Päätavoitteet Työyhteisöjen sitouttaminen Työpaikkaohjaajien osaaminen Arvostuksen lisääminen Ohjauksen elementit Työpaikalla tapahtuva koulutus näkyväksi Monipuolisiin koulutusratkaisut - koulutusmoduulit - verkkosovellukset - mobiilisovellukset - jalkautuminen työpaikalle Työyhteisöjen sitouttaminen Työpaikka oppimisympäristönä Koulutuspalvelujen kytkös yrityksen prosesseihin Yhteinen ohjausnäkemys oppisopimuskoulutuksessa Nuorten koulutuksen erityispiirteet

Pääpartnerit Omnia Itä-Uudenmaa Stadi Keuda Jao Tredu Salpaus

Ulkokehäpartnerit (kokeilut, testaus, arviointi) Oulun seudun ammattiopisto Oulu Keski-Pohjanmaan oppisopimustoimisto Kokkola Äänekosken ammatilisen koulutuksen ky SLK Instituutti Helsinki Ylä-Savon ammattiopisto Iisalmi

Mitä uudistetaan? Kehitetään työpaikalla tapahtuvaa koulutusta oppisopimuskoulutuksen erityispiirteet huomioiden Työpaikkakouluttajana kehittyminen ja monipuoliset koulutusratkaisut Työpaikkakouluttajan ammatillisen kasvun malli Koulutuspolku ja koulutusmoduulit Työpaikalla tapahtuvan koulutuksen periaatteet Yhteinen ohjausnäkemys työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen Työpaikkakouluttajan roolin vahvistaminen ja arvostuksen lisääminen Työyhteisön osallistuminen työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen

Miten uudistetaan ? Oppisopimuspalveluista työnantajapalveluiksi Kutsutaan työpaikkakouluttajat / työnantajat tiiviiseen yhteistyöhön Kerätään ja hyödynnetään asiakas- ja tutkimustietoa Monipuolistetaan koulutuspalveluja, verkko-, mobiili- ja jalkautuvalla mallilla Työpaikkakouluttajien koulutuksesta koko työyhteisön valmennukseen Haetaan oppisopimuspalveluille yhteyksiä yritysten prosesseihin Oppisopimuspalveluista työnantajapalveluiksi

Osahankkeiden vaiheistus 1. vuosi Ohjausnäkemyksen uudistaminen työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen Nuorten ohjauksen tarpeet Asiantuntijatiimi Asiakaskuuntelut Arviointi 1 - pääpartnerit Arviointi 2 - ulkokehä Koulutusratkaisut, palvelukokonaisuudet, työkalut Ohjausnäkemystä hyödyntäen Työkalujen suunnittelu Arviointi 1 - pääpartnerit Arviointi 2 - ulkokehä - hankkeen toisena vuonna Mobiilityökalut Täydentämään muita koulutusratkaisuja Arviointi 1 Arviointi 2

Yhtenäinen ohjausnäkemys työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen oppisopimuskoulutuksessa Yhteisiä, alasta riippumattomia periaatteita työpaikoilla ohjaamiseen ja kouluttamiseen oppisopimuskoulutuksen erityispiirteet huomioiva yrityksen tarpeet huomioiva (työpaikkakohtaistaminen) työpaikkakouluttajan aiemman osaamisen huomioiva koko työyhteisöä koulutukseen sitouttava yrityksen prosesseihin kytketty

Hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? Ammatti-identiteetin kehittyminen Nuorten koulutuksen erityispiirteet Ohjaus- osaaminen/ käytännöt Kasvatus- tiede Hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? Ammatti-identiteetin kehittyminen Ohjauksen asema / rooli Työpaikka oppimisympä-ristönä Työyhteisön sitoutuminen Teoria Käytäntö Mitä on hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? Opson ohjausnäkemys YHTEINEN OSA työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen Organisaatio- tieteet Työelämän realiteetit, käytännöt Missä muodossa ? Portaali

Yhteystiedot Projektipäällikkö Päivi Kalliokoski paivi.kalliokoski@omnia.fi. p. 040 - 126 7215 Hankkeen koordinaattori Omnian koulutuskuntayhtymä oppisopimustoimisto oppisopimusjohtaja Tarmo Välikoski tarmo.valikoski@omnia.fi p. 0500 - 480 186