Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta Mielonen Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto, Kotka
Opiskelijan henkilötiedot Kirjallinen osio selvitetään henkilötiedot, koulutus- ja työtausta kiinnostus alaa kohtaan Suullinen osio lyhyesti itsestä mielipide omasta maasta ja Suomesta kiinnostus alaa kohtaan Apuna mikä tahansa yhteinen kieli
Miksi lähtötasotesti? Ennen koulutuksia: puheen pintasujuvuus voi antaa väärän kuvan muusta kuin puhumisesta lukemisen ja kirjoittamisen taidosta saadaan jonkinlainen käsitys koulutustausta selviää jossain määrin Koulutuksen alussa: sopivan lähtötason löytäminen opetukselle mahdollinen lisäohjauksen tarve selviää heti koulutuksen alussa
Testattavat asiat Suomen kieli: itsestä kertominen sanasto kirjoittaminen luetun ymmärtäminen Muut taidot: matematiikka (mekaaniset ja sanalliset tehtävät) looginen ajattelu oman ammattialan tuntemus
Mitä ei testata / vaikea testata? kädentaitoja atk-taidot työelämätietous ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ opiskelumotivaatiota opiskelutaitoja kulttuuritietoutta yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja
Testaussysteemi opettajalla on testipankki, jotta joka kerta testi voi olla vähän erilainen ja testin vaikeustasoa voi vaihdella ensimmäinen tehtävä/kysymys on niin helppo, että ainakin pääsee aina alkuun kielitaidon ohella testataan matematiikkaa ja logiikkaa, jotta saadaan jonkinlainen käsitys opiskelijan koulutustaustasta ja kyvystä hahmottaa
Testaussysteemi, joka olisi hyvä saada mukaan ensin opetetaan jokin asia (> kiinnostus) sitten tehdään siitä harjoituksia - yksin (> keskittymiskyky) - ryhmässä (> yhteistyökyky) sitten pidetään - testi (> oppimiskyky) - annetaan kotitehtävä ( > motivaatio ja täsmällisyys)
Testauksen ongelmia: opiskelijoiden tietotason valtaisa kirjo testaukseen liittyvät kulttuurierot tottumattomuus olla suomalaisessa koulussa/testissä miten saat selville opiskelumotivaation? miten tunnistaa ne tekijät terveydentilassa, jotka vaikuttavat oppimiseen? miten löytää/erottaa erilaiset oppijat
Kuka hyötyy testauksesta? työvoimahallinto sekä koko yhteiskunta oppilaitos ja sen opettajat koulutuksessa oleva ryhmä opiskelija