Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi 27. -28.3.2012 Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
Toimintaohjeet opelle
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Kokemuksia historiakerhosta
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Valtakunnallinen kielikoe
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Mohammed Kertoo itsestään:
Kielten tasotesti TAMK /Joni Sallila.
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Preppaus ENA 4.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
(Kirjoita tähän tehtävän otsikko esim. Ti-te-tehtävä 2. PP:n kotitehtävä) (Kirjoita tähän oma nimesi ja päivämäärä)
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Oulun aikuislukio 2014.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
1 Laatua ja tehoa Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
KoKo – Koneistuskoulutuksen kehittäminen Kaakkois-Suomessa Hankkeen sisältö tiivistetysti: Kehittämishankkeessa parannetaan Etelä-Karjalan aikuisopisto.
Yrittäjyysfoorumi Kemi Oppilaitosten yrittäjyyteen liittyvien käytänteiden arviointi Mitä se on ja miten se voidaan tehdä? Kari Ristimäki
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
HOK työryhmä Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Ryhmä 1.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Lukivaikeus.
Matematiikkaa tietokoneella mikko opettaa Sagen avulla matematiikkaa ja ohjelmointia 2011,2012.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Ulkomaisten tutkinto- opiskelijoiden kielitaidon arviointi –toimivatko kielitestit Heli Simon SeAMK kielipalvelut
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Testi matematiikkakuvan tunnistamiseen ja oppimateriaali muutoksen tueksi Matti Lattu & Anu Pietilä: OKL Jaakko Kurhila: TKTL.
Toimintaohjeet opelle
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Kieli itseilmaisun välineenä
Työelämän tekstejä sähköposti.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Kieli, vuorovaikutus ja ajattelun taidot
Vastavalmistuneen puheenvuoro
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Itsemonitorointi verkkokurssilla
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Tampereen seudun S2-opettajat ry
Esityksen transkriptio:

Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta Mielonen Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto, Kotka

Opiskelijan henkilötiedot Kirjallinen osio selvitetään henkilötiedot, koulutus- ja työtausta kiinnostus alaa kohtaan Suullinen osio lyhyesti itsestä mielipide omasta maasta ja Suomesta kiinnostus alaa kohtaan Apuna mikä tahansa yhteinen kieli

Miksi lähtötasotesti? Ennen koulutuksia: puheen pintasujuvuus voi antaa väärän kuvan muusta kuin puhumisesta lukemisen ja kirjoittamisen taidosta saadaan jonkinlainen käsitys koulutustausta selviää jossain määrin Koulutuksen alussa: sopivan lähtötason löytäminen opetukselle mahdollinen lisäohjauksen tarve selviää heti koulutuksen alussa

Testattavat asiat Suomen kieli: itsestä kertominen sanasto kirjoittaminen luetun ymmärtäminen Muut taidot: matematiikka (mekaaniset ja sanalliset tehtävät) looginen ajattelu oman ammattialan tuntemus

Mitä ei testata / vaikea testata? kädentaitoja atk-taidot työelämätietous ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ opiskelumotivaatiota opiskelutaitoja kulttuuritietoutta yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja

Testaussysteemi opettajalla on testipankki, jotta joka kerta testi voi olla vähän erilainen ja testin vaikeustasoa voi vaihdella ensimmäinen tehtävä/kysymys on niin helppo, että ainakin pääsee aina alkuun kielitaidon ohella testataan matematiikkaa ja logiikkaa, jotta saadaan jonkinlainen käsitys opiskelijan koulutustaustasta ja kyvystä hahmottaa

Testaussysteemi, joka olisi hyvä saada mukaan ensin opetetaan jokin asia (> kiinnostus) sitten tehdään siitä harjoituksia - yksin (> keskittymiskyky) - ryhmässä (> yhteistyökyky) sitten pidetään - testi (> oppimiskyky) - annetaan kotitehtävä ( > motivaatio ja täsmällisyys)

Testauksen ongelmia: opiskelijoiden tietotason valtaisa kirjo testaukseen liittyvät kulttuurierot tottumattomuus olla suomalaisessa koulussa/testissä miten saat selville opiskelumotivaation? miten tunnistaa ne tekijät terveydentilassa, jotka vaikuttavat oppimiseen? miten löytää/erottaa erilaiset oppijat

Kuka hyötyy testauksesta? työvoimahallinto sekä koko yhteiskunta oppilaitos ja sen opettajat koulutuksessa oleva ryhmä opiskelija