Opetussuunnitelmatyö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

MITOITUS OPAS TYÖTAVAT JA MITOITETAAN NE OIKEIN
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Pyritty hyödyntämään jo aiemmin tehtyä työtä.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Bolognan prosessi ja ECTS ko- ohj.rakenteiden kehittämisen haasteena- yhden.
YDINAINESANALYYSI OPETUSSUUNNITELMATYÖSSÄ
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tutkinnonuudistus oppimisen ja teologisen tiedekunnan strategian näkökulmasta Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori.
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
CoreEdit opintojaksot opetussuunnitelmaksi. tietokantapohjainen sovellutus opetussuunnitelman kehittämiseen tietokanta koostuu opetussuunnitelmaan kuuluvista.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Hannele Niemi Liikkuvuuden toteuttaminen Kuopion ja Oulun yliopistoilla on integroidun opetusyhteistyön perinteitä ympäristönsuojelutekniikan.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
OSAAMISTAVOITTEET OPPIMINEN LÄPINÄKYVÄKSI OPETUSSUUNNITELMATYÖSSÄ OPPIMISTAVOITE OPPIMISTULOSKUVAUS OSAAMISTAVOITE LEARNING OUTCOMES OPETUSTAVOITE TÄLLÄ.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Ainetyöryhmien työn aloitus
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Jatkumo TIES465 – TVT:n pedagogisen tuen kurssi ->
Pedagogiset aineopinnot lv
Opetussuunnitelmatyö
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Opetussuunnitelmatyö OPS-työ ja mitoitus Oulu 13-14.1.2005 Katariina Alha/W5W

Oppiminen ja aika oppimistutkimukset aika on oppimisen laatutekijä opiskelija kokee ylikuormitusta > pintasuuntautunut opiskelustrategia > ymmärtävä oppiminen heikkenee aika on oppimisen laatutekijä opiskelijan aika opettajan aika opetussuunnitelma Katariina Alha/W5W

S P O OPETUSSUUNNITELMA = OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUS -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT JA TYÖTAVAT -ARVIOINTI P O osaamistavoitteet, oppisisällöt, opetus- ja suoritusmenetelmät opetusajattelun konkretisoija oppimisen ja opintojen ohjausjärjestelmä opetuksen laadusta ja opetuksen järjestäjätahosta kertova informaatiojärjestelmä tiedekunnan ja sen laitosten opetusta kehittävän yhteistyön ja opetuksen johtamisen väline OPETUSSUUNNITELMA TARKOITTAA KOULUTUKSEN TIETOISTA SUUNNITTELUA TAVOITTEELLISEKSI KOKONAISUUDEKSI W5W-KOULUTUS. 16.3.2004. OULUN YLIOPISTO

OPSin kehittämisen vaiheet koulutuksen perustehtävän määrittely kompetenssien ja yleistavoitteiden määrittely opetussuunnitelmamallin määrittely opintokokonaisuuksien ja oppikurssien sisältöjen, kuormittavuuden ja työtapojen määrittely opetussuunnitelman arvioinnin ja kehittämisen määrittely Katariina Alha/W5W

OPSin kehittämisen prosessi 1 tavoitteet 2 tutkintorakenne OPSin rakenteet ops-malli ohjaus 3 OPSin sisältö tieteenalan tieto opintojen kuormittavuus 4 arviointi 5 Katariina Alha/W5W

Perustehtävä ja 2. Tavoitteet perustehtävän selvittäminen mihin yhteiskunnalliseen tarpeeseen ja mihin tieteelliseen/ammatilliseen tarpeeseen tämä koulutus vastaa? tavoitteet, tavoiteltavat kompetenssit ’reunaehdot’ tutkintoasetuksista alan tavoitteet korkeakoulun tavoitteet oppimiseen liittyvät tavoitteet ? huom! mitkä ovat resurssit Katariina Alha/W5W

Tavoitteenasetteluja YLEISET TAVOITTEET tutkimuksellisuus liikkuvuus KORKEAKOULUKESKEISET TAVOITTEET ? OSAAMISKESKEISET TAVOITTEET kilpailukyky kansain- välisyys kriittinen massa työmarkkina- läheisyys ? verkottuminen osaaminen innovatiivisuus ?

3. OPSin rakenne; menetelmiä OPSmallit blokki opintojaksoperustainen moduli juonne kuvaus malleista ks. Akateeminen opetussuunnitelmatyö; http://www.oulu.fi/w5w/tyokalut/kirjallisuus.html Katariina Alha/W5W

BlokkiOPS keskiössä opetuksen/oppimisen järjestys opinnoista suunnitellaan kiinteä kokonaisuus, joka suoritetaan ohjatusti opiskelijat etenevät ryhmänä 1. syksy kokonaisuus 1 1. kevät kokonaisuus 2 2.syksy kokonaisuus 3 1. kurssi 2. kurssi 3. kurssi jne Katariina Alha/W5W

OpintojaksoOPS perinteinen yliopisto –ops keskiössä oppiaine ja sen asiantuntijat oppikursseja kokoavana periaatteena oppiaineen sisäinen luokittelu, esim. arvosanakokonaisuudet perusopinnot aineopinnot syventävät opinnot - kurssi jne Katariina Alha/W5W

ModuliOPS keskiössä (asiantuntijan) osaamisalueet yksittäiset opintojaksot kytketään yhteen tietyn osaamisalueen ympärille >> auttaa opiskelijaa kokonaisuuksien hahmottamisessa perusopinnot aineopinnot syventävät opinnot moduli 1 1. kurssi 2. kurssi jne moduli 2 Katariina Alha/W5W

JuonneOPS keskiössä alan asiantuntijan ydin-osaamisalueet ja asiantuntijaksi kasvu opintokokonaisuudet määritellään läpi tutkinnon (tai sen osan) kulkevina juonteina kurssi 1 (ongelma 1) kurssi 2 (ongelma 2) kurssi 3 (ongelma 3) juonne 1 (projekti1) X jne Katariina Alha/W5W

JATKUVA OPPIMINEN, HALU KEHITTÄÄ ITSEÄ KOMMUNIKAATIO JA SOSIAALISET TAIDOT ONGELMANRATKAISUKYKY TIETEELLINEN AJATTELU AMMATILLISET ASIAOSAAMINEN TUTKIJAN TAIDOT TAIDOT perusopinnot aineopinnot syventävät opinnot laboratoriotyöt erikoistyöt diplomityö harjoittelu työskentely tutkimusryhmissä OSAAMISEN RAKENTUMINEN TIEDEOPINNOISSA Tek1 2003

4. OPSin sisältö; menetelmiä ydinainesanalyysi ydinaineksen eri määritelmät opintojen mitoitus; kuormittavuuslaskenta eri laskentamallit tulosten vertailtavuus tärkeää mitä voidaan saavuttaa valitsemalla tiettyjä sisältöjä ja mitä puolestaan valitsemalla tiettyjä pedagogisia ratkaisuja? Katariina Alha/W5W

Ydinainesanalyysi tutkitaan opetettavan aineen sisäistä rakennetta suhteessa tieteelliseen osaamiseen ammatilliseen osaamiseen luokitellaan opetettavat tiedot (taidot, asenteet) 2 - 4 luokkaan tärkeyden mukaan opetettavien tietojen hierarkia ja yhteydet tutkinnon tavoitteet opiskelijan käytettävissä oleva aika Katariina Alha/W5W

Mitoitus: tunnit ja pisteet tutkinnon laskennallisen keston tulee vastata sen todellista kestoa opiskelijan vuosittainen työaika on 1600 tuntia 1600 tuntia on 60 opintopistettä Katariina Alha/W5W

Mitoitusmalli - opetusmuodot oppiminen vs. kontaktiopetus esityö? jälkityö? mitoitusmallin (1) käyttöä varten opetus-menetelmät luokitellaan opetusmuotoihin ks. Anna aikaa ajatella –kirja voidaan käyttää myös yksinkertaisempaa mitoitusmallia (2) ’neljän työmuodon malli’ Katariina Alha/W5W

5. Arviointi; menetelmiä saavutetaanko tavoitteet näillä rakenteilla ja sisällöillä? miten osaaminen rakentuu? millaisella arviointijärjestelmällä koulutusta seurataan suunniteltu opintopolku vs. toteutuva opiskelijapolku ja: mitkä ovat hyvän opetussuunnitelman tuntomerkit? laadulliset? määrälliset? miten OPSissa näkyvät: oppimisympäristöjen luominen oppiminen - opiskelijan toiminta – aika tiedon rakentuminen ymmärtävä oppiminen oppimisen evaluoiminen Katariina Alha/W5W

OPPIMISEN LAATU JA SYVYYS HYVÄ OPETUSSUUNNITELMA ON TEHTY TURVAAMAAN OPPIMISEN LAATU JA SYVYYS 1. POHJAA TIETOISEEN OPETUSAJATTELUUN 2. OHJAA OPISKELIJAN OPINTOJA 3. ON OPETUKSEN LAATUJÄRJESTELMÄN KULMAKIVI 4. ON OPETUKSELLISEN YHTEISTYÖN VÄLINE Asko 2004