Opetussuunnitelmatyö OPS-työ ja mitoitus Oulu 13-14.1.2005 Katariina Alha/W5W
Oppiminen ja aika oppimistutkimukset aika on oppimisen laatutekijä opiskelija kokee ylikuormitusta > pintasuuntautunut opiskelustrategia > ymmärtävä oppiminen heikkenee aika on oppimisen laatutekijä opiskelijan aika opettajan aika opetussuunnitelma Katariina Alha/W5W
S P O OPETUSSUUNNITELMA = OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUS -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT JA TYÖTAVAT -ARVIOINTI P O osaamistavoitteet, oppisisällöt, opetus- ja suoritusmenetelmät opetusajattelun konkretisoija oppimisen ja opintojen ohjausjärjestelmä opetuksen laadusta ja opetuksen järjestäjätahosta kertova informaatiojärjestelmä tiedekunnan ja sen laitosten opetusta kehittävän yhteistyön ja opetuksen johtamisen väline OPETUSSUUNNITELMA TARKOITTAA KOULUTUKSEN TIETOISTA SUUNNITTELUA TAVOITTEELLISEKSI KOKONAISUUDEKSI W5W-KOULUTUS. 16.3.2004. OULUN YLIOPISTO
OPSin kehittämisen vaiheet koulutuksen perustehtävän määrittely kompetenssien ja yleistavoitteiden määrittely opetussuunnitelmamallin määrittely opintokokonaisuuksien ja oppikurssien sisältöjen, kuormittavuuden ja työtapojen määrittely opetussuunnitelman arvioinnin ja kehittämisen määrittely Katariina Alha/W5W
OPSin kehittämisen prosessi 1 tavoitteet 2 tutkintorakenne OPSin rakenteet ops-malli ohjaus 3 OPSin sisältö tieteenalan tieto opintojen kuormittavuus 4 arviointi 5 Katariina Alha/W5W
Perustehtävä ja 2. Tavoitteet perustehtävän selvittäminen mihin yhteiskunnalliseen tarpeeseen ja mihin tieteelliseen/ammatilliseen tarpeeseen tämä koulutus vastaa? tavoitteet, tavoiteltavat kompetenssit ’reunaehdot’ tutkintoasetuksista alan tavoitteet korkeakoulun tavoitteet oppimiseen liittyvät tavoitteet ? huom! mitkä ovat resurssit Katariina Alha/W5W
Tavoitteenasetteluja YLEISET TAVOITTEET tutkimuksellisuus liikkuvuus KORKEAKOULUKESKEISET TAVOITTEET ? OSAAMISKESKEISET TAVOITTEET kilpailukyky kansain- välisyys kriittinen massa työmarkkina- läheisyys ? verkottuminen osaaminen innovatiivisuus ?
3. OPSin rakenne; menetelmiä OPSmallit blokki opintojaksoperustainen moduli juonne kuvaus malleista ks. Akateeminen opetussuunnitelmatyö; http://www.oulu.fi/w5w/tyokalut/kirjallisuus.html Katariina Alha/W5W
BlokkiOPS keskiössä opetuksen/oppimisen järjestys opinnoista suunnitellaan kiinteä kokonaisuus, joka suoritetaan ohjatusti opiskelijat etenevät ryhmänä 1. syksy kokonaisuus 1 1. kevät kokonaisuus 2 2.syksy kokonaisuus 3 1. kurssi 2. kurssi 3. kurssi jne Katariina Alha/W5W
OpintojaksoOPS perinteinen yliopisto –ops keskiössä oppiaine ja sen asiantuntijat oppikursseja kokoavana periaatteena oppiaineen sisäinen luokittelu, esim. arvosanakokonaisuudet perusopinnot aineopinnot syventävät opinnot - kurssi jne Katariina Alha/W5W
ModuliOPS keskiössä (asiantuntijan) osaamisalueet yksittäiset opintojaksot kytketään yhteen tietyn osaamisalueen ympärille >> auttaa opiskelijaa kokonaisuuksien hahmottamisessa perusopinnot aineopinnot syventävät opinnot moduli 1 1. kurssi 2. kurssi jne moduli 2 Katariina Alha/W5W
JuonneOPS keskiössä alan asiantuntijan ydin-osaamisalueet ja asiantuntijaksi kasvu opintokokonaisuudet määritellään läpi tutkinnon (tai sen osan) kulkevina juonteina kurssi 1 (ongelma 1) kurssi 2 (ongelma 2) kurssi 3 (ongelma 3) juonne 1 (projekti1) X jne Katariina Alha/W5W
JATKUVA OPPIMINEN, HALU KEHITTÄÄ ITSEÄ KOMMUNIKAATIO JA SOSIAALISET TAIDOT ONGELMANRATKAISUKYKY TIETEELLINEN AJATTELU AMMATILLISET ASIAOSAAMINEN TUTKIJAN TAIDOT TAIDOT perusopinnot aineopinnot syventävät opinnot laboratoriotyöt erikoistyöt diplomityö harjoittelu työskentely tutkimusryhmissä OSAAMISEN RAKENTUMINEN TIEDEOPINNOISSA Tek1 2003
4. OPSin sisältö; menetelmiä ydinainesanalyysi ydinaineksen eri määritelmät opintojen mitoitus; kuormittavuuslaskenta eri laskentamallit tulosten vertailtavuus tärkeää mitä voidaan saavuttaa valitsemalla tiettyjä sisältöjä ja mitä puolestaan valitsemalla tiettyjä pedagogisia ratkaisuja? Katariina Alha/W5W
Ydinainesanalyysi tutkitaan opetettavan aineen sisäistä rakennetta suhteessa tieteelliseen osaamiseen ammatilliseen osaamiseen luokitellaan opetettavat tiedot (taidot, asenteet) 2 - 4 luokkaan tärkeyden mukaan opetettavien tietojen hierarkia ja yhteydet tutkinnon tavoitteet opiskelijan käytettävissä oleva aika Katariina Alha/W5W
Mitoitus: tunnit ja pisteet tutkinnon laskennallisen keston tulee vastata sen todellista kestoa opiskelijan vuosittainen työaika on 1600 tuntia 1600 tuntia on 60 opintopistettä Katariina Alha/W5W
Mitoitusmalli - opetusmuodot oppiminen vs. kontaktiopetus esityö? jälkityö? mitoitusmallin (1) käyttöä varten opetus-menetelmät luokitellaan opetusmuotoihin ks. Anna aikaa ajatella –kirja voidaan käyttää myös yksinkertaisempaa mitoitusmallia (2) ’neljän työmuodon malli’ Katariina Alha/W5W
5. Arviointi; menetelmiä saavutetaanko tavoitteet näillä rakenteilla ja sisällöillä? miten osaaminen rakentuu? millaisella arviointijärjestelmällä koulutusta seurataan suunniteltu opintopolku vs. toteutuva opiskelijapolku ja: mitkä ovat hyvän opetussuunnitelman tuntomerkit? laadulliset? määrälliset? miten OPSissa näkyvät: oppimisympäristöjen luominen oppiminen - opiskelijan toiminta – aika tiedon rakentuminen ymmärtävä oppiminen oppimisen evaluoiminen Katariina Alha/W5W
OPPIMISEN LAATU JA SYVYYS HYVÄ OPETUSSUUNNITELMA ON TEHTY TURVAAMAAN OPPIMISEN LAATU JA SYVYYS 1. POHJAA TIETOISEEN OPETUSAJATTELUUN 2. OHJAA OPISKELIJAN OPINTOJA 3. ON OPETUKSEN LAATUJÄRJESTELMÄN KULMAKIVI 4. ON OPETUKSELLISEN YHTEISTYÖN VÄLINE Asko 2004