Sosiaalisen median mahdollisuuksia Seija Rannikko
Yhteisöllinen media Sosiaalisen median lajityypit Sisällöntuotannon ja julkaisemisen välineitä esim. | Wikit –Wikispace | Blogit – Blogger – Twitter | Podcasting | Ning Jakamisen välineineitä esim. | Delicious | Flickr | Slideshare | TeachersTube Verkostoitumispalveluita esim. | MySpace | Facebook | Ning Kollektiivituotantonvälineitä esim. | Wikipedia Virtuaalisista maailmoista esim. | SecondLife | HabboHotel Eri liitännäiset ja ajanhallinta esim. | GoogleMaps | Sumpli Viestintä ja ajanhallinta Verkkoviestintä esim. | Gmail ja Googletili (RSS, kalenteri, googledocs) | Doodle Viestintäjärjestelmät Videoneuvottelulaitteet, verkkoluokat Voip(Skype) Videoclipit esim. | Kuvankaappaus – CamtasiaStudio | Ääni | Editointi | Jakaminen – Screencast
Yhteisöllisen median pedagoginen käyttö 1. vaiheen välineitä Wiki Delicious Gmail ja RSS Adobe CP ja Skype Google – dokumentit Slideshade
Yhteisöllisen median pedagoginen käyttö 2. vaiheen välineitä Google kalenteri Blogger, Twitter Ning Wikipedia Videoclipit TeachersTube Creative Commons Flickr 1. Wiki Delicious Gmail ja RSS Adobe CP ja Skype Google – dokumentit Slideshade
Yhteisöllisen tiedon kulttuuri Avoin - uskalletaan kysyä, jakaa, kyseenalaistaa Yksilön arvostaminen - jokainen voi vaikuttaa ja jakaa näkemyksensä Paljon ideoita ja kokeiluja virheet käsitellään rakentavasti ja toiminta korjataan
Yhteisöllisen tiedon kulttuuri epätäydellisyyden ja keskeneräisyyden hyväksyminen asiat ja ideat tuodaan arvioitaviksi keskeneräisinä tuotetaan paljon, kirjoitus ja teksti sisältää virheitä hyväksytään, etteivät ole kehittämisvaiheessa täydellisiä erilaisten toimintakulttuurien arvostaminen ja ottaminen huomioon
meOppiminen Reflektoi- Ota tavaksi reflektoida omaa ja ryhmän ajattelua ja tekemistä Jaa – Varmista tiedonkulku ryhmän kanssa Reagoi – Kommentoi muiden ajatuksia ja ulkoista oma ajattelusi Ylläty – Seuraa, mitä yllättävää tulee vastaan Siedä keskeneräisyyttä Totu kaaokseen, lopussa asiat jäsentyvät ja ajatus kirkastuu…