Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MIKÄ IHMEEN SosiaaliNen media ?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MIKÄ IHMEEN SosiaaliNen media ?"— Esityksen transkriptio:

1 MIKÄ IHMEEN SosiaaliNen media ?
Merja Juntunen: Sosiaalinen media - Mitä se on? ( ) MIKÄ IHMEEN SosiaaliNen media ? Merja Juntunen

2 Käsitteen määrittelyä
Merja Juntunen: Sosiaalinen media - Mitä se on? ( ) Käsitteen määrittelyä ”Sosiaalinen media on prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.” Eija Kalliala & Tarmo Toikkanen, Sosiaalinen media opetuksessa. Fin Lectura, Helsinki. (ks. myös: Sosiaalinen media opetuksessa verkkosivusto: Tiivistelmä tästä: Jussi-Pekka Erkkola, Sosiaalisen median käsitteestä. Opinnäytetyö, Taideteollinen korkeakoulu. Saatavissa: ”Sosiaalinen media on osallistumista ja vuorovaikutusta yhdessä tekemistä ja toisten ihmisien kohtaamista.” Ville Venäläinen Sosiaalinen media oppimisen tukena on verkosto:

3 Käsitteen määrittelyä
Sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöstä ja Web 2.0 -teknologioista. Sosiaalinen media tarkoittaa sovelluksia, jotka perustuvat joko kokonaan käyttäjien tuottamaan sisältöön tai joissa käyttäjien tuottamalla sisällöllä ja käyttäjien toiminnalla on merkittävä rooli sovelluksen tai palvelun arvon lisääjänä. Pirjo Näkki, 2007; Sosiaalisen median sovelluksille on tyypillistä osallistuminen, avoimuus, keskustelu, yhteisöt ja verkottuminen. Näkki, 2007; Antony Mayfield, 2008: What is Social Media? e-book, iCrossing (v1.4 Updated );

4 Sosiaalisen median kenttä – ”jako kolmeen”
A. Kollaboratiivinen media • suunnittelu ja tekeminen yhdessä muiden käyttäjien kanssa; sisällöt, jotka tähtäävät yhteiseen päämäärään esim. Wikipedia, Wiktionary, Wikibooks, avoimen lähdekoodin tuotantomalli jne. B. Käyttäjälähtöinen sisällöntuotanto • yksittäiset käyttäjät tuottavat sisältöä omista lähtökohdistaan ja omiin tarpeisiinsa; sisältöjä jaetaan, kommentoidaan ja linkitetään esim. Flickr, Picasa, YouTube, VoiceThread, SlideShare, IRC-Galleria, Last.fm jne. C. Sosiaaliseen kanssakäymiseen keskittyvä media • ihmiset käyttävät palvelua sosiaaliseen kanssakäymiseen • tavoitteet samoja kuin reaalimaailmassa tapahtuvassa sosiaalisessa kanssakäymisessä esim. Facebook, MySpace, LinkedIn, mikrobloggauspalvelut, IRC, Skype, MSN Messenger (mese), keskustelufoorumit, virtuaalimaailmat jne. Juhana Kokkonen, Sosiaalisen median kehittämisareena SOMEKA 2007;

5 Tiedon etsiminen, löytäminen ja suodattaminen
Delicious ( Diigo ( – sosiaaliset kirjanmerkit - omien kirjanmerkkien/suosikkien jakaminen ja hallinta verkkopohjaisesti - samoista asioista kiinnostuneiden henkilöiden kirjanmerkkien seuraaminen - tietyillä tageilla /avainsanoilla merkittyjen kirjanmerkkien seuraaminen - ryhmien yhteiset kirjanmerkit yhteisesti sovitun avainsanan (tag) avulla iGoogle – henkilökohtainen Google-sivu, esim. selaimen aloitussivuksi - sivun muokkaus haluamakseen: välilehtien otsikointi, teemojen, pienoisohjelmien / RSS-syötteiden (gadgets) valinta internetistä

6 Tiedon etsiminen, löytäminen ja suodattaminen
Google Reader – RSS-syötteen (RSS feed) / uutissyötteen lukuohjelma eli syötteenlukija ( - erilaisten verkkopalvelujen ja -keskustelujen seuraamisen ”apuväline” - tilaa kiinnostavalta sivustolta tai blogista uutissyöte (merkitty usein oranssilla RSS-logolla) lukuohjelmaan - kun uutissyöte on tilattu, lukuohjelma alkaa seurata ko. sivustoa ja tuo tilatun aihealueen otsikot ja ingressit lukuohjelmaan - web-pohjaisten lukuohjelmien lisäksi myös tietokoneelle asennettavia lukuohjelmia esim. Mozilla Thunderbird

7 Tiedon rakentelu Käsitekarttaohjelmistoja / palveluja:
Mind42 ( - Käyttäjät kutsutaan muokkaamaan käsitekarttaa sähköpostin kautta - Samanarvoisten ja alakäsitteiden lisäys, linkit, kuvat jne. - Liitteet: muistilappu, Wikipedian artikkeli ja ToDo-lista - Online-vuorovaikutus: GoogleTalk ja Skype (käyttäjien Skype-tunnukset voi määritellä asetuksista) MindMeister ( –> vastaava kuin Mind42 Käsitekarttojen teko omalle koneelle ladattavalla ilmaisohjelmalla esim. FreeMind ja Cmap ( Katso Anne Rongaksen käsitekarttavinkit:

8 Tiedon rakentelu, yhteisöllinen kirjoittaminen ja julkaiseminen
Wikit - Verkkosivustoja, joiden sisältöjä käyttäjät voivat itse muokata, jopa ilman sivustolle kirjautumista; helppo perustaa ja ottaa käyttöön - Vuorovaikutteisuus ja muutosten tekemisen yksinkertaisuus -> tehokas yhteisöllisen kirjoittamisen työkalu - esimerkki - kuuluisin: Wikipedia ( / - web-pohj. wikipalveluja esim. PBworks ( Wikispaces ( WetPaint ( -> oikeastaan jo verkkosivusto Etherpad ( ja Writeboard ( ) - helppo ottaa käyttöön: ei rekisteröitymistä - tekstin muokkaus yhdessä, chat tai kommentointi; selkeä versiohistoria - ei voi lisätä kuvia, videoita yms. GoogleDocs - dokumenttien yhteiskirjoitus- ja kommentointialusta

9 Kirjoittaminen ja julkeiseminen
Blogi (ks. - Blogi, weblogi, verkkoloki, verkkopäiväkirja…(engl. Blog, weblog) - päivättyjä artikkeleja sisältävä sivusto, joka esittää artikkelit / kirjoitukset aikajärjestyksessä - jokaisella artikkelilla / kirjoituksella oma, pysyvä osoite - blogikirjoitusten kommentointimahdollisuus, toisiin blogiartikkeleihin viittamismahdollisuus, ryhmän yhteisen blogin kirjoittamismahd. Jne. VoiceThread ( - Yhden tai useampien henkilöiden ääni-, teksti- tai videotarinoiden kokoamista kuvien ja/tai videoiden ympärille (ilmaiseksi 3 tarinaa tai 75Mb:n tila / tunnus) -> ks. What´s a VoiceThread anyway? - ohje Voicethread –palvelun käyttöönottoon

10 Monimediaisen materiaalin jakaminen
Podcast (ks. Mitä on podcasting? ) - audiomuodossa toimitettu blogi Vodcast, videocast (esim. Seesmic) - videomuodossa toimitettu blogi Kuvien säilytys- ja jakopalveluja: - esim. Flickr ( Picasa ( Photopucket ( Videoiden säilytys- ja jakopalveluja: - You Tube ( TeacherTube ( jne. Diaesitysten säilytys- ja jakopalveluja: - SlideShare ( vcasmo (

11 Verkkoyhteisöjä (oppi)materiaalien jakamiseen, luomiseen & viestintään
LeMill ( - vapaiden oppimateriaalien etsimiseen, jakamiseen ja luomiseen kehitetty yhteisöpalvelu lähinnä opettajille ja oppimateriaalin tuottajille - monikielinen web-yhteisö Elgg ( - avoimen lähdekoodin ohjelmisto, jonka avulla voi perustaa oman verkkoyhteisön - palvelu sisältää mm. blogit, keskuselut, tiedostojen ja kirjanmerkkien jaon, yhteisöllisen kirjoittamisen työkalut, verkostotyökalut jne. - esim. Eduspaces-verkkoyhteisö (

12 Yhteisöt ja viestintä NING ( - verkkopalvelu, jonka avulla voi luoda sosiaalisia verkkosivuja ja -yhteisöjä - ilmainen, verkkopohjainen sosiaalisen verkoston ”alusta” - alustalle / verkkosivulle voi helposti itse kerätä haluamiaan työkaluja: foorumi, blogi, kuvat, videot, RSS-syötteet, tekstikentät ym.) - esimerkkejä: Sometu, Pedacasting-koulutus, Classroom 2.0 Muita yhteisöpalveluja esim. MySpace, Facebook, LinkedIn jne. Pikaviestimiä ja audio/videoneuvottelupalveluja & keskustelufoorumeja - esim. Skype, Google Talk, MSN Messenger, ooVoo, DimDim, Disqus jne.

13 Yhteisöt ja viestintä Mikroblogipalvelut:
Jaiku ( ja Qaiku ( - Internetissä ja matkapuhelimissa toimivia yhteisö- ja mikroblogipalveluja, joissa mahdollisuus kirjoittaa jaikuja ja qaikuja, lyhyitä (max. 140 merkkiä) viestejä, lähes mistä tahansa välineestä (matkapuhelin, www-selain, pikaviestinohjelma), ja kommentoida niitä. - Suomessa kehitettyjä palveluja Twitter ( vastaava yhdysvaltalainen mikroblogipalvelu - useat mediatalot lähettävät palveluun ”tweettejä”, tweet-uutisvirtaa

14 Virtuaalimaailmat MUVEs (multi-user virtual environments) - pyrkivät visuaalisesti ja kokemuksellisesti muistuttamaan todellista, kolmiulotteista maailmaa esim. Second Life - suosituin aikuisten virtuaalimaailmoista - yksityisesti omistettu (Linden Lab), internetissä oleva virtuaalimaailma - SL:ssa voi luoda hahmon (avatarin), jonka ulkonäköä voi muuttaa normaalista ihmisestä fantasiahahmoksi jne. - Hahmot voivat liikkua, jopa lentäen, vapaasti suurilla alueilla ja tehdä lähes kaikkea mahdollista: luoda uusia esineitä ja rakennelmia, keskustella chattailemalla tai puhumalla, ratsastaa, saunoa, shoppailla, katsella videoita, kuunnella musiikkia tai vaikkapa mennä naimisiin... - Vaatii kirjautumisen, avattarin ’luomisen’ ja ohjelman asentamisen koneelle - SL:ssa käytössä oma valuutta (Linden dollar), paljon liiketoimintaa

15 Merja Juntunen – SUKOL Suurin osa sosiaalisen median palveluista on ilmaisia; lisäominaisuuksista peritään yleensä joku kuukausi- tai vuosimaksu -> useat mainosrahoitteisia Vaatii rekisteröitymisen palvelun käyttäjäksi (käyttäjätunnus ja salasana) Lisätietoa sosiaalisesta mediasta esim. - hyvä & helppo kirja: Eija Kalliala & Tarmo Toikkanen, Sosiaalinen media opetuksessa. Fin Lectura, Helsinki. (ks. myös kirjan verkkosivusto: OPH:n sivusto ”Sosiaalinen media oppimisen tukena” - mielenkiintoisia blogeja sosiaalisen median maailmasta: Lehmätkin lentäis, Opeblogi


Lataa ppt "MIKÄ IHMEEN SosiaaliNen media ?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google