Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Merja Juntunen – KTL 5.5.2009.  Sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöstä ja Web 2.0 -teknologioista. Sosiaalinen media tarkoittaa sovelluksia,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Merja Juntunen – KTL 5.5.2009.  Sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöstä ja Web 2.0 -teknologioista. Sosiaalinen media tarkoittaa sovelluksia,"— Esityksen transkriptio:

1 Merja Juntunen – KTL 5.5.2009

2  Sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöstä ja Web 2.0 -teknologioista. Sosiaalinen media tarkoittaa sovelluksia, jotka perustuvat joko kokonaan käyttäjien tuottamaan sisältöön tai joissa käyttäjien tuottamalla sisällöllä ja käyttäjien toiminnalla on merkittävä rooli sovelluksen tai palvelun arvon lisääjänä. Pirjo Näkki, 2007; http://owela.vtt.fi/owela/2007/04/17/mita-on-sosiaalinen-media/http://owela.vtt.fi/owela/2007/04/17/mita-on-sosiaalinen-media/  Sosiaalisen median sovelluksille on tyypillistä osallistuminen, avoimuus, keskustelu, yhteisöt ja verkottuminen. Näkki, 2007; Antony Mayfield, 2008: What is Social Media? e-book, iCrossing (v1.4 Updated 1.8.08); http://www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_social_media_Nov_2007.pdf http://www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_social_media_Nov_2007.pdf

3 ”Sosiaalinen media on prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.” Jussi-Pekka Erkkola, 2008. Sosiaalisen median käsitteestä. Opinnäytetyö, Taideteollinen korkeakoulu. Saatavissa: http://erkkola.net/sosmed_kasite_erkkola.pdfhttp://erkkola.net/sosmed_kasite_erkkola.pdf Eija Kalliala & Tarmo Toikkanen, 2009. Sosiaalinen media opetuksessa. Fin Lectura, Helsinki. (ks. myös: Sosiaalinen media opetuksessa verkkosivusto: http://www.sosiaalinenmediaopetuksessa.fi/)http://www.sosiaalinenmediaopetuksessa.fi/ ”Sosiaalinen media on osallistumista ja vuorovaikutusta yhdessä tekemistä ja toisten ihmisien kohtaamista.” Ville Venäläinen 2007. Sosiaalinen media oppimisen tukena on verkosto: http://sometu.ning.com/http://sometu.ning.com/

4 A. Kollaboratiivinen media suunnittelu ja tekeminen yhdessä muiden käyttäjien kanssa; sisällöt, jotka tähtäävät yhteiseen päämäärään esim. Wikipedia, Wiktionary, Wikibooks, avoimen lähdekoodin tuotantomalli jne. B. Käyttäjälähtöinen sisällöntuotanto yksittäiset käyttäjät tuottavat sisältöä omista lähtökohdistaan ja omiin tarpeisiinsa; sisältöjä jaetaan, kommentoidaan ja linkitetään esim. Flickr, Picasa, YouTube, VoiceThread, SlideShare, IRC-Galleria, Last.fm jne. C. Sosiaaliseen kanssakäymiseen keskittyvä media ihmiset käyttävät palvelua sosiaaliseen kanssakäymiseen tavoitteet samoja kuin reaalimaailmassa tapahtuvassa sosiaalisessa kanssakäymisessä esim. Facebook, MySpace, LinkedIn, mikrobloggauspalvelut, IRC, Skype, MSN Messenger (mese), keskustelufoorumit, virtuaalimaailmat jne. Juhana Kokkonen, Sosiaalisen median kehittämisareena SOMEKA 2007; http://www.someka.fi/assets/Uploads/someka-toimintasunnitelma-ja-aikataulu-2007- 2009.pdf http://www.someka.fi/assets/Uploads/someka-toimintasunnitelma-ja-aikataulu-2007- 2009.pdf

5  Delicious (http://delicious.com), Diigo (http://www.diigo.com ) – sosiaaliset kirjanmerkit - omien kirjanmerkkien/suosikkien jakaminen ja hallinta verkkopohjaisesti - samoista asioista kiinnostuneiden henkilöiden kirjanmerkkien seuraaminen - tietyillä tageilla /avainsanoilla merkittyjen kirjanmerkkien seuraaminen - ryhmien yhteiset kirjanmerkit yhteisesti sovitun avainsanan (tag) avullahttp://delicious.comhttp://www.diigo.com  iGoogle – henkilökohtainen Google-sivu, esim. selaimen aloitussivuksi - sivun muokkaus haluamakseen: välilehtien otsikointi, teemojen, pienoisohjelmien / RSS-syötteiden (gadgets) valinta internetistä iGoogle

6  Google Reader – RSS-syötteen (RSS feed) / uutissyötteen lukuohjelma eli syötteenlukija ( https://www.google.com/reader) - erilaisten verkkopalvelujen ja -keskustelujen seuraamisen ”apuväline” - tilaa kiinnostavalta sivustolta tai blogista uutissyöte (merkitty usein oranssilla RSS-logolla) lukuohjelmaan - kun uutissyöte on tilattu, lukuohjelma alkaa seurata ko. sivustoa ja tuo tilatun aihealueen otsikot ja ingressit lukuohjelmaan - web-pohjaisten lukuohjelmien lisäksi myös tietokoneelle asennettavia lukuohjelmia esim. Mozilla Thunderbird https://www.google.com/reader

7 Käsitekarttaohjelmistoja / palveluja:  Mind42 (http://www.mind42.com/) - Käyttäjät kutsutaan muokkaamaan käsitekarttaa sähköpostin kautta - Samanarvoisten ja alakäsitteiden lisäys, linkit, kuvat jne. - Liitteet: muistilappu, Wikipedian artikkeli ja ToDo-lista - Online-vuorovaikutus: GoogleTalk ja Skype (käyttäjien Skype-tunnukset voi määritellä asetuksista)http://www.mind42.com/  MindMeister (http://www.mindmeister.com/) –> vastaava kuin Mind42http://www.mindmeister.com/  Käsitekarttojen teko omalle koneelle ladattavalla ilmaisohjelmalla esim. FreeMind ja Cmap (http://cmap.ihmc.us/download/)http://cmap.ihmc.us/download/  Katso Anne Rongaksen käsitekarttavinkit: http://www.peda.net/veraja/kotka/aikuislukio/ideat/softa/mindmap http://www.peda.net/veraja/kotka/aikuislukio/ideat/softa/mindmap

8  Wiki - Verkkosivusto, jonka sisältöä käyttäjät voivat itse muokata, jopa ilman sivustolle kirjautumista; helppo perustaa ja ottaa käyttöön - Vuorovaikutteisuus ja muutosten tekemisen yksinkertaisuus -> tehokas yhteisöllisen kirjoittamisen työkalu - esimerkki http://sosiaalinen.wikispaces.com - kuuluisin: Wikipedia (http://en.wikipedia.org / http://fi.wikipedia.org) - web-pohj. wikipalveluja esim. Wikispaces (http://www.wikispaces.com) ja WetPaint (http://www.wetpaint.com) -> oikeastaan jo verkkosivustohttp://sosiaalinen.wikispaces.comhttp://en.wikipedia.org http://fi.wikipedia.orghttp://www.wikispaces.comhttp://www.wetpaint.com  Writeboard - helppo ottaa käyttöön: ei rekisteröitymistä, vain nimi ja salasana writeboardille - tekstin muokkaus ja kommentointi; selkeä versiointi taulun viereen - ei voi lisätä kuvia, videoita yms.  GoogleDocs - dokumenttien yhteiskirjoitus- ja kommentointialusta GoogleDocsyhteiskirjoitus- ja kommentointialusta

9  Blogi (ks. http://sosiaalinen.wikispaces.com/Pieni+blogisanasto) - Blogi, weblogi, verkkoloki, verkkopäiväkirja…(engl. Blog, weblog) - päivättyjä artikkeleja sisältävä sivusto, joka esittää artikkelit / kirjoitukset aikajärjestyksessä - jokaisella artikkelilla / kirjoituksella oma, pysyvä osoite - blogikirjoitusten kommentointimahdollisuus, toisiin blogiartikkeleihin viittamismahdollisuus, ryhmän yhteisen blogin kirjoittamismahd. Jne.http://sosiaalinen.wikispaces.com/Pieni+blogisanasto  VoiceThread (http://voicethread.com/#home) - Yhden tai useampien henkilöiden ääni-, teksti- tai videotarinoiden kokoamista kuvien ja/tai videoiden ympärille (ilmaiseksi 3 tarinaa tai 75Mb:n tila / tunnus) -> ks. What´s a VoiceThread anyway? - ohje Voicethread –palvelun käyttöönottoonhttp://voicethread.com/#homeWhat´s a VoiceThread Voicethread –palvelun käyttöönottoon

10  Podcast (ks. Mitä on podcasting? ) - audiomuodossa toimitettu blogiMitä on podcasting?  Vodcast, videocast (esim. Seesmic) - videomuodossa toimitettu blogi Seesmic  Kuvien säilytys- ja jakopalveluja: - esim. Flickr (http://www.flickr.com), Picasa (http://picasa.google.com), Photopucket (http://photobucket.com)http://www.flickr.comhttp://picasa.google.comhttp://photobucket.com  Videoiden säilytys- ja jakopalveluja: - You Tube (http://www.youtube.com), TeacherTube (http://www.teachertube.com) jne.http://www.youtube.comhttp://www.teachertube.com  Diaesitysten säilytys- ja jakopalveluja: - SlideShare (http://www.slideshare.net), vcasmo (http://www.vcasmo.com)http://www.slideshare.nethttp://www.vcasmo.com

11  LeMill (http://lemill.net) - vapaiden oppimateriaalien etsimiseen, jakamiseen ja luomiseen kehitetty yhteisöpalvelu lähinnä opettajille ja oppimateriaalin tuottajille - monikielinen web-yhteisöhttp://lemill.net  Elgg (http://elgg.org) - avoimen lähdekoodin ohjelmisto, jonka avulla voi perustaa oman verkkoyhteisön - palvelu sisältää mm. blogit, keskuselut, tiedostojen ja kirjanmerkkien jaon, yhteisöllisen kirjoittamisen työkalut, verkostotyökalut jne. - esim. Eduspaces-verkkoyhteisö (http://eduspaces.net)http://elgg.orghttp://eduspaces.net

12  NING (http://www.ning.com) - verkkopalvelu, jonka avulla voi luoda sosiaalisia verkkosivuja ja -yhteisöjä - ilmainen, verkkopohjainen sosiaalisen verkoston ”alusta” - alustalle / verkkosivulle voi helposti itse kerätä haluamiaan työkaluja: foorumi, blogi, kuvat, videot, RSS-syötteet, tekstikentät ym.) - esimerkkejä: Sometu, Pedacasting - koulutus, Classroom 2.0http://www.ning.com Sometu Pedacasting - koulutus Classroom 2.0  Muita yhteisöpalveluja esim. MySpace, Facebook, LinkedIn jne.MySpaceFacebookLinkedIn  Pikaviestimiä ja audio/videoneuvottelupalveluja & keskustelufoorumeja - esim. Skype, Google Talk, MSN Messenger, ooVoo, DimDim, Disqus jne.SkypeGoogle TalkMSN MessengerooVooDimDimDisqus

13 Mikroblogipalvelut:  Jaiku (http://www.jaiku.com) ja Qaiku (http://www.qaiku.com): - Internetissä ja matkapuhelimissa toimivia yhteisö- ja mikroblogipalveluja, joissa mahdollisuus kirjoittaa jaikuja ja qaikuja, lyhyitä (max. 140 merkkiä) viestejä, lähes mistä tahansa välineestä (matkapuhelin, www-selain, pikaviestinohjelma), ja kommentoida niitä. - Suomessa kehitettyjä palvelujahttp://www.jaiku.comhttp://www.qaiku.com  Twitter (http://twitter.com); vastaava yhdysvaltalainen mikroblogipalvelu - useat mediatalot lähettävät palveluun ”tweettejä”, tweet-uutisvirtaahttp://twitter.com

14  MUVEs (multi-user virtual environments) - pyrkivät visuaalisesti ja kokemuksellisesti muistuttamaan todellista, kolmiulotteista maailmaa  esim. Second Life - suosituin aikuisten virtuaalimaailmoista - yksityisesti omistettu (Linden Lab), internetissä oleva virtuaalimaailma - SL:ssa voi luoda hahmon (avatarin), jonka ulkonäköä voi muuttaa normaalista ihmisestä fantasiahahmoksi jne. - Hahmot voivat liikkua, jopa lentäen, vapaasti suurilla alueilla ja tehdä lähes kaikkea mahdollista: luoda uusia esineitä ja rakennelmia, keskustella chattailemalla tai puhumalla, ratsastaa, saunoa, shoppailla, katsella videoita, kuunnella musiikkia tai vaikkapa mennä naimisiin... - Vaatii kirjautumisen, avattarin ’luomisen’ ja ohjelman asentamisen koneelle - SL:ssa käytössä oma valuutta (Linden dollar), paljon liiketoimintaaSecond LifeLinden LabLinden dollar

15  Suurin osa sosiaalisen median palveluista on ilmaisia; lisäominaisuuksista peritään yleensä joku kuukausi- tai vuosimaksu  Vaatii rekisteröitymisen palvelun käyttäjäksi (käyttäjätunnus ja salasana)  Lisätietoa sosiaalisesta mediasta esim. - hyvä & helppo kirja: Eija Kalliala & Tarmo Toikkanen, 2009. Sosiaalinen media opetuksessa. Fin Lectura, Helsinki. (ks. Myös kirjan verkkosivusto: http://www.sosiaalinenmediaopetuksessa.fi/) - OPH:n sivusto ”Sosiaalinen media oppimisen tukena” - mielenkiintoinen blogi sosiaalisen median maailmasta: Lehmätkin lentäishttp://www.sosiaalinenmediaopetuksessa.fi/”Sosiaalinen media oppimisen tukena”Lehmätkin lentäis Merja Juntunen – KTL 5.5.2009


Lataa ppt "Merja Juntunen – KTL 5.5.2009.  Sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöstä ja Web 2.0 -teknologioista. Sosiaalinen media tarkoittaa sovelluksia,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google