Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
aineenopettajat ohjaavat oman oppiaineensa opiskelua
Aikuisopiskelijan ohjaus ammattikorkeakoulussa -hanke
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
METROPOLIAN OPINTO-OHJAUSSUUNNITELMA: ”Kokonaisvaltainen, opiskelijakeskeinen opinto-ohjaus” Metropolian opinto-ohjauksen ydintiimi
Vertaisohjausta chatissa Sini Huhmarkangas. Tutkimusasetelma • Starttipisteen chatit lokakuun 2011 ja toukokuun 2012 väliseltä ajalta • Mistä chateissa.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma Eveliina Ojala Ohjausryhmä
Laajennettu työssäoppiminen:
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Minä oppijana 1 ov..
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
osana opiskelijan PLE:tä
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Opintojen ohjauksen organisointi
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ zoppimisen ja opiskelun ohjaus, uranvalinnan (ammatillisen suuntautumisen) ohjaus, persoonalliseen kasvuun ja kehitykseen.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
Opintopolku ja ohjaus Terhi Skaniakos
Synergiaryhmän terveiset KOOTuki -ryhmän kokous
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos
Työelämään tutustuja yrityksessä/työpaikassa
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
SINUSSA ON POTENTIAALIA
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Väyläopintoihin ohjautuminen
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Omaopettajatoiminta Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Väyläopintoihin ohjautuminen
Opintoihin orientoituminen
Esityksen transkriptio:

Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos

Opintopolkuajatus Opintojen alku- keski- loppuvaihe Minkälaisia ohjauksen sisältöjä ja tarpeita polun eri vaiheissa? Opintopolulla eteneminen vaatii ohjausta ja tukea -> yksilöohjausta, ryhmäohjausta, vertaisohjausta, verkko- ohjausta… Missä osassa työelämään liittyvät asiat? Mitä ne ovat?

Opintojen ja ohjauksen 3 ydinprosessia Tuen tarve muuttuu opintopolun aikana: - Opiskelijan vastuu ja itseohjautuvuus kasvaa - Opiskelijan aktiivinen rooli ja osallistuminen kasvaa -> Miten huomioidaan ohjauksessa ja opetuksessa? Opiskelijaprosessi PSYKOSOSIAALINEN OHJAUS Oppimisprosessi OPINTOJEN OHJAUS Asiantuntijuusprosessi URAOHJAUS Opintojen alku- keski- loppuvaihe Kuvio 2. Skaniakos 2011, mukaellen Korhonen 2007

Opintojen ohjaus opintojen suunnittelu ja HOPS (laatiminen ja keskustelut) opiskelukäytännöt ja -tekniikat opintosuoritukset opinto-oikeudet tutkintovaatimukset ja valmistuminen opinnäytetyöt, palauttaminen harjoittelu & vaihto jne. Muut ohjaustarpeet, psykososiaalinen ohjaus motivaatioasiat käytänteisiin perehdyttäminen hyvinvointi, jaksaminen, henk.koht. ongelmat Asiantuntijuus/uraohjaus asiantuntijuuden kasvu, oma osaaminen työelämätietous ja –valmiudet, työelämäorientaatio elämän suunnittelu Ohjauksen sisällöt ja teemat:

Mitä on hops? Mitä, missä ja miten hops-ohjausta annetaan?