Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opintopolku ja ohjaus Terhi Skaniakos

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opintopolku ja ohjaus Terhi Skaniakos"— Esityksen transkriptio:

1 Opintopolku ja ohjaus Terhi Skaniakos terhi.skaniakos@jyu.fi http://www.peda.net/polku/ohty

2 Opintojen 3 ydinprosessia Kuvio 1. Skaniakos 2010. Mukaellen Eerola & Vadén 2005; Korhonen 2006. Opiskelijaprosessi Oppimisprosessi Asiantuntijuusprosessi OPINTOJEN ALKU- KESKI- LOPPUVAIHE

3 Ohjauksen 3 ydinprosessia? Kuvio 2. Skaniakos 2011 Opiskelijaprosessi PSYKOSOSIAALINEN OHJAUS Oppimisprosessi OPINTOJEN OHJAUS Asiantuntijuusprosessi URAOHJAUS OPINTOJEN ALKU- KESKI- LOPPUVAIHE

4 Mitä vertaistuki tarkoittaa opintopolun eri vaiheissa? Opiskelijaprosessi PSYKOSOSIAALINEN OHJAUS Oppimisprosessi OPINTOJEN OHJAUS Asiantuntijuusprosessi URAOHJAUS OPINTOJEN ALKU- KESKI- LOPPUVAIHE

5 Vertaistutor-tutkimus 2010

6 Tutoroinnin luonne Opintopolun alku kriittinen paikka Vertaistutorointi vakiinnuttanut asemansa suomalaisten korkeakoulujen alkuvaiheen ohjauksen (hyvänä) käytänteenä Ensimmäiset viikot/kuukaudet Ylioppilas/opiskelijakunnilla suuri rooli Vertaistutori = oman alan vanhempi opiskelija Vertaisryhmä = muut uudet opiskelijat, opiskeluyhteisö Tutorointi = ohjaustyötä, vaikka eivät ohjauksen ammattilaisia Tutorit yhä enenevässä määrin ohjauksellisesti orientoituneita, myös koulutus tukee

7 Kysely Internet-kysely kevät ja syksy 2010 YO ja AMK tutorit, vastaajia 20 korkeakoulusta Yht. N=784 (YO n= 322, AMK n=462 ) Vertaistutoreiden kokemukset tutoroinnista ja motivaatiosta: 1.Taustatiedot 2.Tutoroinnin sisällöt 3.Pedagogiset menetelmät 4.Tutorin rooli 5.Tutoroinnin kehittäminen

8 Keitä tutorit ovat? ”Tyypillisin” profiili: 23-vuotias nainen, opiskelee itse toista vuotta, on tutorina ensimmäistä vuotta, tuutoroi uusia opiskelijoita 73% naisia, 27% miehiä (JY enemmän naisia) Syntymävuosi 1982-1990, ka 1988 = valtaosa 22- 23 vuotiaita On itse 2. tai 3. vuoden opiskelija Suurin osa on tutoroinut ensimmäistä vuotta (82%) ja 1-vuoden opiskelijoita (95%) Eniten vastaajia (ala): luonnontieteellinen, humanistinen, kasvatustieteellinen, kauppatieteellinen

9 Mikä motivoi? P Aktiivisuus ja sosiaalisuus 2.3 Halusin tutustua alani uusiin opiskelijoihin.595 2.3 Halusin oppia uutta 2.3 Halusin luoda uusia kaverisuhteita 2.3 Olen aktiivinen ainejärjestön toiminnassa 2.3 Tutorointi on mukavaa Aikaisempien tutoreiden vaikutus.610 2.3 Oma tutorini oli hyvä 2.3 Oma tutorini oli huono (negat.) 2.3 Kuulin hyvää palautetta aikaisemmin tutoreina toimineilta Palkkiot, välineellinen hyöty.468 2.3 Tutoroinnista saatavat opintopisteet 2.3 Tutorpalkkio 2.3 Tutoroinnista saatava (työ)kokemus Koko aineisto

10 Tutor-tyypit α= 1. Aktivoivia ja toiminnallisia menetelmiä käyttävät tutorit Toiminnallisia harjoituksia, ryhmäleikkejä, liikunnallisia pelejä, draama, pariharjoituksia.703 2. Sosialisoivat ja tiedottavat tutorit Vapaamuotoiset illanvietot, sähköposti, tutustumiskierrokset, sosiaalinen media.588 3. Tutor-johtoisesti työskentelevät tutorit Tutor-johtoiset keskustelut, pienryhmätehtävät ja –keskustelut, tutorin pitämät alustukset.580 4. Työelämäorientaatiota ja henkilökohtaisia keskusteluja korostavat tutorit Alumni-vierailut, muiden asiantuntijoiden vierailut, vierailut alan työpaikkoihin, henkilökohtaiset keskustelut.530 Koko aineisto

11 JY: Koulutus 97% tarjottiin koulutusta, 92% osallistui 99% koki saaneensa riittävästi koulutusta! Koulutuksessa antoisinta: Tutustuminen uusiin ihmisiin, yhdessä tekeminen, verkottuminen, vertaistuki (leiri) Ryhmäytyminen ja ryhmäyttäminen Esiintymistaito, ilmaisuharjoitukset Ohjeistus, vinkit, neuvot, info Arvosana: Oman koulutusohjelman tutor-toiminnalle: ka 4,0 (3,8 asteikko 1-5) Omalle toiminnallesi tutorina: ka 3,9 (3,8 asteikko 1-5)

12 Sisällöt Millä alueilla opiskelijat tarvitsevat eniten ohjausta? (koko aineisto) 1.Opintoasiat (57% asetti sijalle 1.) 2.Muut opiskelijaelämään liittyvät asiat (57% asetti sijalle 2.) 3.Työelämään liittyvät asiat (78 % asetti sijalle 3.) MUTTA: Miten tärkeinä pidät seuraavien asioiden sisällyttämistä tutorointiin? (ryhmittäin summamuuttujat, mediaani asteikolla 1->5) Muut opiskelijaelämään liittyvät asiat 3,2 Opintoasiat 2,8 Työelämään 2,6 (AMK korkeampi)

13 Muut opiskelijaelämään liittyvät asiat (ka) Ryhmäytyminen ja opiskeluyhteisön jäseneksi tuleminen 3,8 Kavereiden ja ystävien saaminen 3,7 Opiskelijajärjestöt 3,4 Opiskeluruokailu 3,3 Opiskelukaupunkiin tutustuminen 3,2 Opiskelukaupungin palveluihin tutustuminen 3,1 Opintososiaaliset asiat 3,1 Terveyspalvelujen esittely 3,1 Elämiseen liittyvät käytännön asiat 3,0 Opiskelukaupungin harrastusmahdollisuudet 2,9 Opiskelun ja muun elämän yhteensovittaminen 2,9

14 Opintoasiat (ka) Kampuksen esittely 3,6 Tiloihin tutustuminen 3,6 Tukipalvelujen (esim. kirjasto, opintotoimisto) esittely 3,1 Opiskelumotivaation ylläpitäminen 3,1 Ohjausjärjestelmä 3,0 Tutkintorakenne ja opintovaatimukset 2,7 Opiskelutaidot ja -tekniikat 2,2 Opiskelukäytännöt 2,5 Opintosuunnitelman ja hopsin laatiminen 2,5 Vaihto-opiskelu 2,1

15 Työelämäorientaatioon liittyvät asiat (ka) Verkostoituminen oman alan toimijoiden kanssa asiat 2,9 Opintoihin liittyvät (työ)harjoittelut 2,8 Oman asiantuntijuuden / ammatillisuuden kasvu 2,6 Oman alan työllistymisnäkymät 2,6 Koulutuksen tuottamat työelämävalmiudet 2,6 Ammattijärjestöasiat 2,4 Työnhakuun liittyvät asiat 2,4

16 JY: Yhteistyö Muut oman oppiaineen tutorit 87/9 (paljon / jonkin verran %) Ainejärjestö 61/36 Laitoksen hallintohenkilökunta 58/42 Oman alan opiskelijat 44/50 Ylioppilaskunta 19/55 Tiedekunnan hallintohenkilökunta 17/54 Muut laitoksen/yksikön opettajat 9/58 Opettajatutor/omaopettaja 12/34 Opiskelijapalvelut 6/69 Hyvin vähän: opiskelijapastori, oman alan alumnit, ura- ja rekry, ammattijärjestöt Ei lainkaan: opiskelijapsykologi

17 JY: Missä tutoroidaan? usein + joskus % Laitoksen/yksikön tarjoamissa tiloissa 97% Yliopiston muissa tiloissa 86 % Kahviloissa 74 % Tutorin/ryhmäläisten kotona 59 % Ainejärjestön tiloissa 59 % Julkisissa tiloissa 31 %

18 JY: Haasteet Kyllä Vetäytyvien hiljaisten opiskelijoiden mukaan saaminen 72% Ajankäytön suunnittelu 65% Tutoroitavan ryhmän opiskelijoiden erilaisuus 62% Sisältöjen suunnittelu 57% Tietämys oman yliopiston organisaatiosta 53% Tietämys yliopiston ohjausjärjestelmästä 52% Ohjausmenetelmien suunnittelu 47% Tutoroitavien opiskelijoiden ennakkokäsitykset 41% Tutoroitavien asenteet 35% Yhteistyö muiden ohjaustahojen kanssa 31% Yhteistyö laitoksen/yksikön kanssa 29% EI: tehtävien antaminen ryhmälle, ryhmätyöskentelyn ohjaaminen, ryhmän jäsenten erimielisyydet, vastuun ottaminen ryhmätoiminnasta, tietämys laitoksen/alan opiskelukäytänteistä

19 JY: Mitä opittu?  YLEISIÄ TYÖELÄMÄTAITOJA (alemmat kuin yleinen ka) On lisännyt yleistä opiskelija aktiivisuutta 57% (78%) Esiintymistä2,25 Vuorovaikutustaitoja2,41 Ryhmän ohjaustaitoja2,28 Organisointitaitoja2,23 Suunnittelua2,17 Kokonaisuuden hallintaa2,21 Oman alan sisältöjä2,70

20 Kehittämisideoita YHTEISTYÖ - toiset tutorit, opettajat, yksikkö, koulutusohjelmat… Aikaa enemmän tutorointiin, tapaamisia enemmän ja pidempään Aktiivisuutta lisää Selkeämmät ohjeet Muutakin kuin baaritoimintaa Välineitä ryhmäyttämiseen Vastuiden selkiyttäminen Tutoreiden motivoiminen ja innostaminen Tutoreiden rekrytointi Myös kehuja & ei valitettavaa!

21 Yhteenvetoa Tutorointi tärkeä ohjauksen muoto Tutorit tekevät tiivistä yhteistyötä eri ohjaus- ja neuvontatyötä tekevien kanssa -> usein amanuenssi. yms. Mitkä ovat tutorin tehtävät ja vastuut? Miten voimme tukea ja lisätä ohjausyhteistyötä? Tutorilla Pitää olla ainakin YKSI yhteyshenkilö laitoksella Pitäisi olla myös opetushenkilökunnasta ”työpari” -> opettajatutori


Lataa ppt "Opintopolku ja ohjaus Terhi Skaniakos"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google