Jukka Harmainen Primtask Oy puh 0400 867262 s-posti: OPPIMISTYYLIT, OPPIMISNARRATIIVIT Andragogiikan näkökulmia perheterapian.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
Advertisements

Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Oppimistyylit.
PERHETERAPIAKOULUTUKSEN TYÖNOHJAUS AMMATILLISEN REFLEKTION KÄYNNISTÄJÄNÄ - WORKSHOP PERHETERAPIAN KOULUTTAMISESTA Jukka Harmainen Tapio Ikonen Aarno Laitila.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
OHJAAMINEN.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Aulis Alanen –symposium Tampere
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Työnohjauksen mahdollisuudet johtamisen ja esimiestyön täydennyskoulutuksessa Seija Ollila
Minä oppijana 1 ov..
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Jukka Harmainen OSALLISTUVA OPPIMINEN PSYKOTERAPIAKOULUTUK- SESSA Oppimisnarratiivit ryhmätyönohjauksessa; yhteistoiminnallisen oppimisen edistäminen.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Erityistason perhe- ja pariterapiakoulutus Jyväskylässä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
Harvialan koulu ja päiväkoti
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
PERHETERAPIAN HISTORIAA ja PERUSKÄSITTEITÄ
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Ongelmaperustainen oppiminen
OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Työpaikkaohjaaja- koulutus Oppiminen ja Ohjaaminen Palaute ja arviointi Helena Rajalinna.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Johdon laskentatoimen erityiskysymyksiä
Oppimisorientaatioita
Terapeuttiset kirjeet ja dokumentit- narratiivisen työtavan koulutus
Soittaja kertojana, kertoja oppijana Kasvatustieteen päivät Oulussa Tuuli Talvitie-Kella
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Oppimisen psykologiaa
Ops seminaari Askola.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Pedagogisia näkökulmia opetukseen
Esityksen transkriptio:

Jukka Harmainen Primtask Oy puh s-posti: OPPIMISTYYLIT, OPPIMISNARRATIIVIT Andragogiikan näkökulmia perheterapian opettamiseen Oulu

Jukka Harmainen Primtask Oy puh s-posti: ANDRAGOGIIKKA Aikuisten ja heidän oppimisensa erityispiirteitä tutkiva tiede Aikuisten ja heidän oppimisensa erityispiirteitä tutkiva tiede Viisi perusoletusta aikuisoppijasta Viisi perusoletusta aikuisoppijasta Kehitys riippuvuudesta itseohjautuvuuteenKehitys riippuvuudesta itseohjautuvuuteen Aiemmin opittu uuden perusta/rikastajaAiemmin opittu uuden perusta/rikastaja Oppiminen sos. roolien rakentamistaOppiminen sos. roolien rakentamista Tiedon välitön soveltaminen, ongelmakeskeisyys aikuiselle tärkeääTiedon välitön soveltaminen, ongelmakeskeisyys aikuiselle tärkeää Sisäiset motivaatiotekijät tärkeimpiäSisäiset motivaatiotekijät tärkeimpiä (Ruohotie 2000)

Jukka Harmainen Primtask Oy puh s-posti: TERAPIAOPETUKSEN KRITIIKKI Aikuisopetuksen tietoa ei hyödynnetä Aikuisopetuksen tietoa ei hyödynnetä oppimistyyleistäoppimistyyleistä taitojen oppimisestataitojen oppimisesta oppimisnarratiiveistaoppimisnarratiiveista

Jukka Harmainen Primtask Oy puh s-posti: OPPIMISTYYLEISTÄ Oppiminen kokemuksellista, kollaboratiivista, organisoituu eri tasoille (=oppimaan oppiminen) ja tapahtuu vuorovaikutuksessa (Kolb 1984) Oppiminen kokemuksellista, kollaboratiivista, organisoituu eri tasoille (=oppimaan oppiminen) ja tapahtuu vuorovaikutuksessa (Kolb 1984) Olennaista refleksiivisyys ja palaute Olennaista refleksiivisyys ja palaute Oppimistyylit tietämisen muotoja tai tapoja, joissa elementteinä ruumiillisuus, tunteet ja ajattelutavat (Kolb 1984) Oppimistyylit tietämisen muotoja tai tapoja, joissa elementteinä ruumiillisuus, tunteet ja ajattelutavat (Kolb 1984) Oppimistyylit ovat taipuisia, ajan mukaan vaihtuvia, kontekstisidonnaisia ja niitä muokkaavat hk kiinnostukset, koulutus- ja ammattivalinnat ja asema työpaikalla. Oppimistyylit ovat taipuisia, ajan mukaan vaihtuvia, kontekstisidonnaisia ja niitä muokkaavat hk kiinnostukset, koulutus- ja ammattivalinnat ja asema työpaikalla.

Jukka Harmainen Primtask Oy puh s-posti: TAITOJEN OPPIMINEN Taitojen oppimisen tapa on ehkä parhaiten kuvattavissa yksilökohtaisesti, joskin luultavasti on myös yleisempiä oppimisprofiileja (Street 1997)-- Taitojen opetuksessa siis pitäisi tavoittaa yksilölliset oppimistyylit Taitojen oppimisen tapa on ehkä parhaiten kuvattavissa yksilökohtaisesti, joskin luultavasti on myös yleisempiä oppimisprofiileja (Street 1997)-- Taitojen opetuksessa siis pitäisi tavoittaa yksilölliset oppimistyylit Tarvitaan lisää tutkimusta siitä miten koulutettavat oppivat terapeuttisia taitoja ja kuinka he integroivat itselleen soveltuvaa tapaa tehdä terapiaa (Street 1997) Tarvitaan lisää tutkimusta siitä miten koulutettavat oppivat terapeuttisia taitoja ja kuinka he integroivat itselleen soveltuvaa tapaa tehdä terapiaa (Street 1997) Opettajan/työnohjaajan pitäisi osata sovittaa tyylinsä lähelle ohjattavan tyyliä Opettajan/työnohjaajan pitäisi osata sovittaa tyylinsä lähelle ohjattavan tyyliä

Jukka Harmainen Primtask Oy puh s-posti: OPPIMISNARRATIIVIT Koulutustyönohjauksissa työnohjaajan haasteena seurata montaa prosessia; Asiakastyön sisältöä, yhteistyöprosessia, ohjattavan ryhmän toimintaa, ohjattavan yksilön oppimisprosessia ja omaa toimintaa ohjaajana. Koulutustyönohjauksissa työnohjaajan haasteena seurata montaa prosessia; Asiakastyön sisältöä, yhteistyöprosessia, ohjattavan ryhmän toimintaa, ohjattavan yksilön oppimisprosessia ja omaa toimintaa ohjaajana. Aiemmin asiakastyön analysointia hallinnut syntyvien ilmiöiden kytkeminen asiakassysteemin piirteisiin (isomorfisuus) tai ohjattavan perhetaustaan. Aiemmin asiakastyön analysointia hallinnut syntyvien ilmiöiden kytkeminen asiakassysteemin piirteisiin (isomorfisuus) tai ohjattavan perhetaustaan.

Jukka Harmainen Primtask Oy puh s-posti: OPPIMISNARRATIIVIT 2 Agget ín (2004) mukaan pitäisi oppia myös enemmän huomioimaan ohjattavien oppimiskokemuksia, -tyylejä; koska myös ne vaikuttavat heidän toimintaansa ryhmän jäseninä. Agget ín (2004) mukaan pitäisi oppia myös enemmän huomioimaan ohjattavien oppimiskokemuksia, -tyylejä; koska myös ne vaikuttavat heidän toimintaansa ryhmän jäseninä. Ehdottaa käsitettä oppimisnarratiivi(t), koska se kattaa oppimistyyliä paremmin oppimistapojen erilaisuuden ja henkilökohtaisuuden Ehdottaa käsitettä oppimisnarratiivi(t), koska se kattaa oppimistyyliä paremmin oppimistapojen erilaisuuden ja henkilökohtaisuuden

Jukka Harmainen Primtask Oy puh s-posti: OPPIMISNARRATIIVIT 2 Oppimisnarratiivit auttavat hahmottamaan teemoja opiskelijan aiemman oppimisen ja nykyisen ryhmässä tapahtuvan oppimisen kehittymisen välillä. On tärkeää olla tietoinen siitä että sekä ohjaajan että ohjattavan uskomukset omasta oppimisestaan ovat usein tulosta kovista otteluista ja monista elämänkokemuksista eri konteksteissa ja ko uskomukset voivat myös olla esteenä uuden oppimiselle työnohjausryhmän tapaisessa keskustelevan oppimisen kontekstissa (conversational learning setting). Oppimisnarratiivit auttavat hahmottamaan teemoja opiskelijan aiemman oppimisen ja nykyisen ryhmässä tapahtuvan oppimisen kehittymisen välillä. On tärkeää olla tietoinen siitä että sekä ohjaajan että ohjattavan uskomukset omasta oppimisestaan ovat usein tulosta kovista otteluista ja monista elämänkokemuksista eri konteksteissa ja ko uskomukset voivat myös olla esteenä uuden oppimiselle työnohjausryhmän tapaisessa keskustelevan oppimisen kontekstissa (conversational learning setting).

Jukka Harmainen Primtask Oy puh s-posti: OPPIMISNARRATIIVIT 3 Oppimis- tai prosessointityylit toteutuvat keskustelunomaisissa mikro-prosesseissa ja ne pohjautuvat pidempiin yksilöllisiin sekvensseihin = oppimisnarratiiveihin. Kolbin kuvaama yksilöllisten prosessointityylien ja esim. gender- tutkimuksen esiin nostama yksilöllisten oppimisnarratiivien kehittyminen muodostavat hedelmällisen pohjan systeemisen työnohjauksen jatkotutkimukselle, erityisesti kuinka em kaksi elementtiä ovat vuorovaikutuksessa ja kehittyvät yhdessä ryhmäkeskusteluissa. Oppimis- tai prosessointityylit toteutuvat keskustelunomaisissa mikro-prosesseissa ja ne pohjautuvat pidempiin yksilöllisiin sekvensseihin = oppimisnarratiiveihin. Kolbin kuvaama yksilöllisten prosessointityylien ja esim. gender- tutkimuksen esiin nostama yksilöllisten oppimisnarratiivien kehittyminen muodostavat hedelmällisen pohjan systeemisen työnohjauksen jatkotutkimukselle, erityisesti kuinka em kaksi elementtiä ovat vuorovaikutuksessa ja kehittyvät yhdessä ryhmäkeskusteluissa.

Jukka Harmainen Primtask Oy puh s-posti: OPPIMISNARRATIIVIT 4 1. Perehdy oppimisnarratiiveihin 1. Perehdy oppimisnarratiiveihin 2. Perehdy aikuisopetus/oppimiskirjallisuuteen: 2. Perehdy aikuisopetus/oppimiskirjallisuuteen: Esim. Kolbin ajatus oppimisprosessien sekventiaalisuudesta ja yksilöllisyydestä; joku oppii ensin tekemällä, sitten luomalla siitä visuaalisia analogioita ja vasta sitten siirtyy reflektioon. Toinen voi aloittaa reflektiosta, sitten siirtyä käsitteellistämiseen ja siitä toimintaan. Antaa ohjaajalle uutta kieltä kuvata ja ymmärtää ryhmässä esiintyviä erilaisia prosessointi- ja keskusteluun osallistumistapoja. 3. Luo siltaa vanhan ja uuden oppimisen välille: 3. Luo siltaa vanhan ja uuden oppimisen välille:

Jukka Harmainen Primtask Oy puh s-posti: LÄHTEET Agget, P. (2004) Learning narratives in group supervision; enchancing collaborative learning. Journal of Systemic Therapies, 23:36-50 Agget, P. (2004) Learning narratives in group supervision; enchancing collaborative learning. Journal of Systemic Therapies, 23:36-50 Laitila, A. (2004) Dimensions of Expertice in Family Therapeutic Process. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Sosial Research 247. Jyväskylän yliopisto. Laitila, A. (2004) Dimensions of Expertice in Family Therapeutic Process. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Sosial Research 247. Jyväskylän yliopisto. Ruohotie, P.(2000) Oppiminen ja ammatillinen kasvu. Juva WSOY Ruohotie, P.(2000) Oppiminen ja ammatillinen kasvu. Juva WSOY Storm, C.& Bacigalupe, G. (2004) A Focus on Participatory Learning; an improvisation. Journal of Systemic Therapies, Vol. 23, No. 3, 2004 Storm, C.& Bacigalupe, G. (2004) A Focus on Participatory Learning; an improvisation. Journal of Systemic Therapies, Vol. 23, No. 3, 2004 Stratton, P. (2005) A model to coordinate understanding of active autonomous learning. Journal of Family Therapy (2005) 27: Stratton, P. (2005) A model to coordinate understanding of active autonomous learning. Journal of Family Therapy (2005) 27: