Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Jumalan kanssa.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi foorumi ja kuinka kommentoida foorumiin. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Yksilö ostajana.
Matti Sipponen 1 Power taitoilta Kilpailun jälkeen – Pohdinta ja oppiminen.
Minne tästä?. Kotiin, mutta ensin... •Pois nykyisestä irrallisten ratkaisujen lyhytnäköisestä toimintamallista •Kielipoliittinen suunnittelun tulee löytää.
Tutkimussuunnitelma…
EVU:n 40-v. historiakirja Alustava suunnitelma Kari Kallio
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Preppaus ENA 4.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
Lauri Rauhalan ihmiskäsitys
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
PILKKU.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
KONSULTAATIO Miksi? Milloin? Ketä ja mihin? Miten?
Runo tekstitaidon kokeessa
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: formaalinen muotoanalyysi:
Puhelintyöskentely.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän ja huonon esityksen piirteitä
Suomalaisten asennoituminen mainontaan 2009 Perusosa.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
HYVÄ PELI? MITÄ VAADITAAN, ETTÄ PELI ON HAUSKA, HYVÄ, KIINNOSTAVA? Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Kirjallisuuden käsitteitä
Tutkielman teko-ohjeet
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
Työelämän tekstejä sähköposti.
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Mainonnan vaikutuskeinoja
Kierros 4 - OLO Web.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
2. tieto osana maailmankuvaa
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten kuva toimii, välittää viestejä, tunteita, kokemuksia ym. tulkitseva analyysi: millaisia viestejä, kokemuksia, tunteita, ajatuksia, ideologioita, arvoja ym. kuva välittää

Analyysin vaiheita Vaikutelma Kuvailu Erittely Tulkinta

Vaikutelma Aluksi on hyvä kirjata ylös kuvan herättämiä vaikutelmia Mitä mielikuvia, tunteita kuva herättää? Onko se pelottava, hauska, jännittävä, tylsä, kiinnostava? Vaikutelma antaa alustavan ymmärryksen, ennakkomielikuvan, johon analyysi voi pohjautua (joko vahvistaakseen tai kumotakseen sen)

Kuvailu Kuvailun tavoitteena on päästä ennakkoluulojen taakse, ”hidastaa” kuvan luentaa katsomalla rauhassa mitä siinä todella on rientämättä liian nopeasti tulkitsemaan sitä Tavoite neutraalisti kuvata, mitä kuvassa todella on (sisältö, rajaus, sävy, sommittelu, jne.) Kuvailussa suljetaan kysymys merkityksestä pois (ei ole oleellista mitä kuva merkitsee, vaan millainen se on) Siis: katso mitä kuvassa tosiasiasssa nähdään (miettimättä vielä mitä se merkitsee).

Erittely Analysoitavan asian erittely käsitteiden avulla (esim. semioottiset käsitteet) Mistä osasista koostuu, miten rakentuu (miksi tämä asia on tässä, miksi rajattu näin, sommittelu) Vertailu vaihtoehtoihin (entä jos?) Esim. miten vaikutus muuttuisi, jos rajausta muutettaisiin, valaistus olisi toinen, jne. Muotoanalyysissä kysymys merkityksestä ei oleellinen

Tulkinta Tulkinnan tehtävä vastata kysymykseen merkityksestä: mitä tämä tarkoittaa, mihin yleisempään asiaan tämä liittyy Vasta tulkinnassa voidaan pohtia mahdollisia symboleita, ideologiaa, jne. Tulkinnan tulee pohjautua sisällön ja muodon analyysiin – ts. perustua siihen, mitä kuvassa todella on