Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Taustaa tuetusta itsearvioinnista -Arvioinnin perusulottuvuuksista -Prosessi / tulos & Sisäinen / ulkoinen -Erilaisia arviointimenetelmiä tarvitaan ja ne palvelevat erilaisia tarkoituksia -Tässä tavoitellaan: -Prosessiarvioinnin hyötyjä (vaikuttaminen kehittämistyön suuntaamiseen) -Itsearvioinnin hyötyjä (toimijoiden omat havainnot ja kokemukset, subjektius) -Toteutettavuutta (aika-, toimija- ja taloudellisten resurssien puitteissa) 3
Tuetun itsearvioinnin ideasta -Kehittämistyön toimijat subjekteina -Ulkopuolinen tuki -Arvioinnin suunnittelussa -Arvioinnin toteutuksessa -Arvioinnin raportoinnissa -Tärkeää säilyttää toimijoiden subjektius ja sopia työnjaosta 4
Tuetun itsearvioinnin ideasta -Systemaattisuus (arvioinnissa yleensäkin) -Kehittämistyön tavoitteet - > arvioinnin tavoitteet -Avoimuus & kunnioitus -Yhteisellä asialla -Arvioidaan toimintaa, ei henkilöitä -Ratkaisuhenkisyys: katse eteenpäin -Yhteinen oppiminen 5
Tuetun itsearvioinnin suunnittelu -Arvioinnin tavoitteet | suhteessa kehittämistyön tavoitteisiin -Arviointiasetelma -Arviointikysymykset -Arvioinnin toteuttajat | kuka on ITSE -Arviointiprosessi 6
Tuetun itsearvioinnin suunnittelu -Arviointiprosessi -Menetelmät & työvälineet -Aikataulu -Työnjako -Itsearvioinnin tekijät ja ulkopuolinen tuki -Dokumentointi 7
Tuetun itsearvionnin tavoitteista -Lähtökohtana hankkeen tavoitteet ja niiden toteutumisen arviointi -Lisäksi saatetaan valita muutamia muita arvioitavia asioita, kuten esim. -Hankkeen ”periaatteiden” tmv. toteutuminen -Yleisiä kehittämistyöhön liittyviä kysymyksiä 8
Hankkeen tavoitteiden jäsennys - 9
Arvioinnin tavoitteet - 10
Arviointikysymykset - 11
Arvioinnin toteuttajat - 12
Arviointiprosessi - Menetelmät ja työvälineet -Työnjako 13
Arviointiprosessi -Aikataulut -Dokumentointi 14