Pääperiaatteet (luonnos 2007)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Erityisopetuksen hallinnollinen päätösprosessi
Advertisements

Maahanmuuttajien joustava perusopetus
ERITYISOPETUKSEN UUDELLEENORGANISOINTI MYNÄMÄESSÄ VUONNA 2011
Ykspihlajan koulu, Kokkola
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
LIIPOLA-KAIKUHARJUN KOULU
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
Yhteistoimin tukea oppimiseen Lahti
PERUS- JA ERITYISOPETUS
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
Turun esi- ja perusopetuksessa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
KELPO – erityisopetuksen kehittämistoiminta
Yhteistyötä lapsen hyväksi
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Perusopetuksen ja Tukitoimien kehittäminen ja Päijät-Hämeessä
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)
LAHDEN ALUEREHTORIMALLI __________________________ seutukehittäjä Kari Hahl Suunnittelu- ja kehittämispäällikkö Marja Spoof.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Pajatyön mahdollisuuksia erityisopetuksen järjestämisessä
Tutkijakehittäjät Lastenlääkäri Leena Isotalo , Vantaan tk
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Ops 2016 ja arviointi.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Ops seminaari Askola.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
JOHTAVA ERITYISOPETTAJA
Ryhmäintegraatio – kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen osallistava malli Rehtori Martti Hellström kertoo espoolaisen Auroran koulun ryhmäintegraatio-opetuksesta.
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
Asiakas Esiopettaja/kelto
Tämän hetkinen tilanne
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Ajankohtaista varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitokset kehittämisalueelta Osa Maarit Lindman.
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
KESKITETYN PALVELUN KOULUJA JA LUOKKIA
Esityksen transkriptio:

Pääperiaatteet (luonnos 2007) PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos 2007)

Lähtökohdat Opettajien tuen kautta oppilaiden tukemiseen => vertaistuki, ohjaus, rohkaisu, työssäjaksamisen tukeminen Opettajien ammattitaidon tehokas seudullinen hyödyntäminen =>Osaaminen, kertynyt tieto-taito, hyvät käytänteet jakoon Lähikoulu/integraatio –periaate eli viedään tukea mahdollisimman paljon lapsen lähikouluun niin että osaamista tuodaan kouluun => osa-aikaisen ja/tai konsultoivan erityisopettajan tuki lapselle, opettajalle, avustajalle, rehtorille Alueellisuus => organisoidaan, resurssoidaan ja koordinoidaan erityisopetuksen kokonaisuus alueittain (esim. kunta tai useita kuntia yhdessä/kaupunginosa) siten, että tavallisimpien ja suurimpien erityisoppilaiden ryhmien erityisopetustarpeet voidaan hoitaa alueella. Alueen osaamis/resurssikeskuskoulu eli Perttu –koulu palvelee alueensa lähikouluja monin tavoin. Samalla erityisoppilaiden kuljetusreitit ja -kustannukset saadaan kohtuullisiksi. Alueellisten Perttu -koulujen lisäksi tarvitaan koko seutukuntaa, maakuntaa palvelevia harvinaisempien ja/tai vaikea-asteisempien/haasteellisimpien erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden erityistarpeisiin erikoistuneita keskitetyn erityisopetuksen kouluja tai yksiköitä. Niissä on pitkälle erikoistunutta osaamista ja ne voivat antaa ohjausta ja konsultaatiota täydentämään alueellisten Perttukoulujen palveluja ja toimivat oman osaamisalueensa kehittämiskeskuskouluina.

Lähikoulujen konsultaatio Osa-aikainen, laaja-alainen erityisopettaja/ 200-250 oppilasta - erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kartoittaminen, tunnistaminen, tilastointi ja seuranta - hoitaa vastuukoulujensa puhe- ja lukiopetuksen ja muun osa-aikaisen erityisopetuksen - toimii aloitteentekijänä koulun oppilashuoltoryhmässä konsultoi vastuukoulujensa opettajia ja avustajia – tukee koulujen HOJKS- prosesseja ja Oppimissuunnitelmien käyttöä ohjaa integroitujen erityisoppilaiden opetusta nivelvaiheiden tiedonsiirto Koulu1 -pienlk/pr OHR Koulu 2 OHR Koulu 3 OHR Päiväkoti 1 OHR Päiväkoti 2 OHR Päiväkoti 3 OHR Päiväkoti 4 OHR

ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU Kunta/alue Lähikoulut Lähikoulut ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut

ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU Jossa on esimerkiksi seuraavia elementtejä ja osaamista: yleisopetuksen luokkia erityisluokkia/ (alueellisia) pienluokkia, pieryhmiä, joustavia ryhmittelyjä, jne. yhtenäiskoulu esim. EMU,ESY,EHA 1, EVY osaamista ja -luokkia integraatio, HOJKS, yksilöllistäminen, metodit opettaja-avustaja -työparityöskentely kokeilu-, tutkimus-, arviointi- tai tukijaksot materiaalipankki konsultointi; konsultoivia erityisopettajia /pedagogisia tukihenkilöitä kokeiluhankkeita alueen erityisopetuksen ja oppilashuollon koordinointi ja hallinto yhdessä yleisopetuksen aluerehtorin kanssa (erityisen tuen tarve, tilastointi, resurssit, yhteistyöryhmät) - erityisopetuksen rehtori/ johtava erityisopettaja/erityisopetuksen koordinaattori - moniammatillinen työryhmä Esim. Seminaarinkoulu, Jokivarren koulu, Kanavan koulu, Kankaan –Salpakankaan koulu, Tiilikangas, Liipola-Kaikuharju, Jalkaranta, Kärpänen (-Puistola), Salinkallio, Kiveriö-Lounaanpuisto, jne.

Maakunnallinen keskitetty erityisopetus erityiskoulu tai erityisluokkia ja mahdollisesti yleisopetuksen luokkia oman osaamisalueensa kehittämiskeskuskoulu - Konsultointi ja ohjauspalvelut, materiaalit, koulutuspalvelut, tukijaksot - maakunnallista koulutusta Liipola -Kaikuharju EDY, (EKU), ESY OT, IG MAMU/S2 Kärpänen(Puistola) EVY,ENÄ Ali-Juhakkala EHA2, AU AIMO ym. Reuma Kanervikko ESY - Etappi/nivelluokkia Rinteen koulu -reggiolainen EHA

Maakunnallinen keskitetty erityisopetus Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut Maakunnallinen keskitetty erityisopetus Lähikoulut Maakunnallinen keskitetty erityisopetus Maakunnallinen keskitetty erityisopetus Lähikoulut Maakunnallinen keskitetty erityisopetus Lähikoulut Lähikoulut ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU ALUEELLINEN PERTTU- eli OSAAMISKESKUSKOULU Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut Lähikoulut

Reunaehtoja Kuntien yhteinen linjaus ja päätöksenteko Korvauskäytännöt kuntien keskinäisessä konsultaatiossa ja ohjauksessa Perttu –kouluverkko –kokonaisuus; koko maakuntaa palvelevat Perttu -koulut Yhteiset konsultaatiokäytänteet Koordinointi, seuranta, kehittäminen Kuntakohtainen päätöksenteko Perttu –kouluverkko osana koko perusopetusverkkoa: kouluverkko, tehtävät, tavoitteet, tunti- ym. resurssit, aikataulutus Perttu –koulut tulee nimetä ja aloittaa niiden toiminnan pitkäjännitteinen suunnittelu, resurssointi ja pilotointi Osaamisanalyysit: koulu- ja opettajakohtainen Täydennyskoulutus (Opeko 2006 -2007 27 erityisopettajaa, laajuus 8 op) Konsultaation laajuuden ja toteutustavan suunnittelu: kuka, keille, millä resurssilla, kuinka paljon/usein Konsultoivien opettajien toimenkuva; konsultaation ja ohjauksen muodot ja työnjako (koulut) Konsultoivan opettajan sijaistaminen, resurssiopettaja/tuntiopettaja –vaihtoehto Tukijaksot Edellyttää oppilaspaikkojen varaamista erityisluokille Verkostot, koordinointi koulu-, alue- ja maakuntatasolla verkkosivusto Tiedottaminen