Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto
Ohjaus Itsearviointia ja pilotointia ohjasi KAOn laatutyön ohjausryhmä (LOR) sekä laatupäällikkö Ennakkotiedote kaikille intrassa Ennakkomateriaali arvioijille Itsearviointi , noin 4 tuntia –Lyhyt kertaus mitä tehdään –Jakautuminen arviointiryhmiin (5 ryhmää) –Kullakin ryhmällä aluetta
Arviointiryhmät (yht. 5 ryhmää) Arviointiryhmien henkilöt, –Laatutyön ohjausryhmä –Näyttötutkintomestaritiimi + muutama muu Kuraattoritiimin vetäjä Erityisopetuksen koulutuspäällikkö Kuusamon toimipaikan edustus Hankehenkilö, … jne. –Yhteensä 21 henkilöä
Arvioitavat alueet 1.Laatukulttuuri ja laadunhallinnan kokonaisuus 2.Strateginen johtaminen ja toiminnan ohjaus 3.Henkilöstö ja muut koulutuksen toimijat strategian toteuttajana ja kehittäjänä 4.Perustehtävän laadunhallinta a)Ammatillisena peruskoulutuksena järjestettävä koulutus b)Näyttötutkintoina järjestettävä ammatillinen koulutus (pt, at, eat) c)Muu koulutus (valmistavat ja valmentavat, muu ei tutkintotavoitteinen koulutus) d)Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä (kriteerit soveltuvin osin) e)Ammatillisen erityisopetuksen kehittämis-, ohjaus- ja tukitehtävät (kriteerit soveltuvin osin) f)Muu toiminta esim. työpajatoiminta, hanketoiminta ja maksullinen palvelutoiminta (ml. työvoimapoliittinen koulutus, täydennyskoulutus) g)Opiskelijoille tarjottavat tukipalvelut 5. Arviointi ja tulosten käyttö 6. Parantaminen
Laatupäällikkö –Ennakkomateriaali –Ohjeistuksen laadinta ja ohjaus –Arviointiryhmät / arvioijat –Tulosten koonti –Tulosten syöttäminen –jne. työtä useita päiviä
Kehitettävää Kehitettävää KAOn arviointiprosessissa –Kohta 4.f jako eri alueisiin –Koulutuspäivä (1/2) ennen itsearviointia –Kunkin kriteerin ”näyttö” tulisi olla selkeämpi ja konkreettisempi –Tulosten tiedottaminen johdolle / johtoryhmä –Tulosten tiedottaminen koko henkilökunnalle, opiskelijoille jne. –Kehittämisen painopisteet saatiin esille