Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa 23.5.2014 Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimiva laadunhallintaa ja laadun jatkuvaa parantamista tukeva järjestelmä Laatustrategian toteuttaminen: Laadunhallintajärjestelmien itsearviointiin.
Advertisements

Ammattillisen koulutuksen laadunhallinta Opetusneuvos Leena Koski
Suomen Yrittäjäopisto NUORTEN AIKUISTEN OSAAMISOHJELMA Työseminaari III, Kuopio SYO -case.
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
UUDENKAUPUNGIN AMMATTIOPISTO NOVIDA
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
VETO-hankkeet VE rtaisarvioinnilla T ukea O ppisopimuskoulutuksen laatuun  OPSO ry:n kevätseminaari 2013  Jyväskylä  Kari Plosila, oppisopimusjohtaja.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Virvatuli-koulutusseminaari Anna-Elina Lavaste, rehtori
VALTIONAVUSTUSHANKKEIDEN ALOITUSTILAISUUS - Hankeryhmä: joustavien ja yksilöllisten opinto- ja tutkintopolkujen rakentamisen tuki Ulla Aunola.
Reimari 2 Työvoimahallinnon toimenpiteet
Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
SSKKY laadunhallintajärjestelmän itsearviointi 2014 Elise Anttalainen-Kulmala Mikko Kaskari.
Erityisopettajien toimenkuvan muutokset ja ajankohtaisia asioita Kaija Miettinen Vammala
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Keski-Pohjanmaan ammattiopiston opot
AIPAL – näyttötutkintojen opiskelijapalautejärjestelmä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Aluepalvelut Laureassa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Pilotoinnin tavoite Tavoitteena on testata kriteeri- ja arviointiprosessiehdotusten toimivuutta ja tunnistaa niihin.
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
Toiminnan suunnittelu
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Hankeverkostojen välisen yhteistyön merkitykset – VETO!! & LaStrada– hankkeet Laatustrategian toimeenpanon tuki – hankkeiden päätösseminaari.
KOULUTETTU AMMATTILAINEN ON TULEVAISUUDEN TAITAJA.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
LARK 3 – hanke Tavoitteet ja tulokset. Hankeverkosto Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia Haaga Instituutti-säätiö/Ravintolakoulu Perho Helmi Liiketalousopisto.
Ajankohtaista ammatillisen koulutuksen laadunhallinnasta – ja lyhyesti Jyväskylän koulutuskuntayhtymän laatutyöstä Vierailu Jyväskylän yliopistolle
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
LAADUNHALLINTA- JÄRJESTELMIEN ARVIOINNIN TULOKSET Anu Räisänen Aila Korpi
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Laatutyön organisointi Kemi-Tornion amk:ssa
MTI:N PERUSTAMISEN VAIHEET
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)

Sataedun osuuden väliraportointi
Itsearvioinnin toteutus pilotoinnissa
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Henkilöstölähtöisen kehittämisen vuosikello - esimerkki
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto

Ohjaus Itsearviointia ja pilotointia ohjasi KAOn laatutyön ohjausryhmä (LOR) sekä laatupäällikkö Ennakkotiedote kaikille intrassa Ennakkomateriaali arvioijille Itsearviointi , noin 4 tuntia –Lyhyt kertaus mitä tehdään –Jakautuminen arviointiryhmiin (5 ryhmää) –Kullakin ryhmällä aluetta

Arviointiryhmät (yht. 5 ryhmää) Arviointiryhmien henkilöt, –Laatutyön ohjausryhmä –Näyttötutkintomestaritiimi + muutama muu Kuraattoritiimin vetäjä Erityisopetuksen koulutuspäällikkö Kuusamon toimipaikan edustus Hankehenkilö, … jne. –Yhteensä 21 henkilöä

Arvioitavat alueet 1.Laatukulttuuri ja laadunhallinnan kokonaisuus 2.Strateginen johtaminen ja toiminnan ohjaus 3.Henkilöstö ja muut koulutuksen toimijat strategian toteuttajana ja kehittäjänä 4.Perustehtävän laadunhallinta a)Ammatillisena peruskoulutuksena järjestettävä koulutus b)Näyttötutkintoina järjestettävä ammatillinen koulutus (pt, at, eat) c)Muu koulutus (valmistavat ja valmentavat, muu ei tutkintotavoitteinen koulutus) d)Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä (kriteerit soveltuvin osin) e)Ammatillisen erityisopetuksen kehittämis-, ohjaus- ja tukitehtävät (kriteerit soveltuvin osin) f)Muu toiminta esim. työpajatoiminta, hanketoiminta ja maksullinen palvelutoiminta (ml. työvoimapoliittinen koulutus, täydennyskoulutus) g)Opiskelijoille tarjottavat tukipalvelut 5. Arviointi ja tulosten käyttö 6. Parantaminen

Laatupäällikkö –Ennakkomateriaali –Ohjeistuksen laadinta ja ohjaus –Arviointiryhmät / arvioijat –Tulosten koonti –Tulosten syöttäminen –jne.  työtä useita päiviä

Kehitettävää Kehitettävää KAOn arviointiprosessissa –Kohta 4.f  jako eri alueisiin –Koulutuspäivä (1/2) ennen itsearviointia –Kunkin kriteerin ”näyttö” tulisi olla selkeämpi ja konkreettisempi –Tulosten tiedottaminen johdolle / johtoryhmä –Tulosten tiedottaminen koko henkilökunnalle, opiskelijoille jne. –Kehittämisen painopisteet saatiin esille