Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Itsearvioinnin toteutus pilotoinnissa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Itsearvioinnin toteutus pilotoinnissa"— Esityksen transkriptio:

1 Itsearvioinnin toteutus pilotoinnissa
Valmisteluvaihe ja tausta Tiedotus Osallistaminen Pilotointiprosessin toteutus Itsearviointi-istunnot Tietojen koonti ja syöttö Mitä maksoi? Hyödyt: Organisaatiolle ja osallistujille Arviointiin lähdettäessä tiedettiin, että laadunhallinnan alueella on jo paljon halkoja kerättynä Haluttiin hyödyntää arviointia oman tilanteen hahmottamiseen ja Kehittämissuunnitelman pohjaksi Eli saada suunnitelma / marssijärjestys miten halkokasaa aletaan laittaa pinoon

2 Taustalla kehittävän arvioinnin viitekehys
jatkuva kehittäminen Taustalla kehittävän arvioinnin viitekehys Talteen tieto siitä, mikä toimii Mikä pitää tehdä toisin 2015 Vaikutukset ja ilmiöt sekä hyvät käytännöt Hyvät talteen ja huonot työn alle Lisätä tietämystä Mahdollisimman monella kokemus arvioinnista ja kriteeristöstä Tunnistaa vaikuttavia toimintaprosesseja Vahvistaa jatkuvan kehittämisen kulttuuria osallistamalla henkilöstöä Lisääntyykö vuorovaikutus ja innostus osallistua Kartoitetaan miten eri toimijat arvioivat Hyödyntää eri toimijoiden näkökulmat jatkossakin Hyödynnettiin kehittävän arvioinnin viitekehystä: haluttiin kerätä talteen tieto siitä, mikä toimii arvioinnissa ja mikä pitää tehdä toisin 2015 arvioinnissa, haluttiin nostaa esiin vaikutuksia ja ilmiöitä sekä hyviä käytäntöjä, jotka nousevat esiin pilotoinnin aikana Lisätä tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta hyödyntämällä pilotoinnissa saatu tieto Tunnistaa vaikuttavia toimintaprosesseja arviointikokemuksen pohjalta Vahvistaa jatkuvan kehittämisen kulttuuria osallistamalla henkilöstöä arvioinnin toteutukseen ja arviointitilaisuuksien vetämiseen Kehittää vakiinnutettavia toimintatapoja (hyvät käytänteet muistiin ja huonosti onnistuneet kehitetään) Kartoitetaan miten eri toimijat arvioivat Näistä kehittävän arvioinnin viitekehyksestä nousevista tavoitteista voisi ottaa ainakin joistakin kohdista esimerkin, miten toteutui (ainakin siinä meidän yhteisessä esityksessä 16.5.) Kehittävä arviointi (Tästä voi ottaa täydennykseksi jotakin näkökulmia jos haluaa): Arvioinnista voi oppia Arviointi tuottaa tietoa päätöksentekoon ja ratkaisuihin Arviointi tekee asioita läpinäkyviksi Arviointi voimaannuttaa ja osallistaa Arviointi auttaa ymmärtämään muutoksia Arviointi voi olla muutoksen ehto Arviointi perustuu ja edistää luottamusta Helmi Sirkiä & Hanna-Liisa Ollila

3 Laatukulttuuri ja laadunhallinnan kokonaisuus 4.
Toteutus 1. Laatukulttuuri ja laadunhallinnan kokonaisuus 4. Perustehtävien laadunhallinta Ammatillisen erityisopetuksen kehittämis-, ohjaus- ja tukitehtävät 2. Strateginen johtaminen ja toiminnan ohjaus 4. Perustehtävien laadunhallinta (opiskelijat) 3. Henkilöstö ja muut koulutuksen toimijat strategian toteuttajana ja kehittäjänä 4. Perustehtävien laadunhallinta - Valmentava koulutus 4. Perustehtävien laadunhallinta - hankkeet Perustehtävien laadunhallinta - Tukipalvelut 5. Arviointi ja tulosten käyttö 4. Perustehtävien laadunhallinta - perustutkinnot 6. Parantaminen.

4 Osallistaminen Pilotoinnissa oli mukana 48 henkilöä 20% henkilöstöstä
Mitä opittiin? Osallistaminen Pilotoinnissa oli mukana 48 henkilöä 20% henkilöstöstä Johtoryhmä Keskijohto kp ja palvelupäälliköt Opetushenkilöstö: ohjaajat ja opettajat Tukipalveluhenkilöstö opiskelijahuoltohenkilöstöä, uraohjaajat Sidosryhmät: Järvenpään kaupunki, opiskeluterveydenhuolto Koulutuksen järjestäjän edustaja (konsernin laatu- ja kehityspäällikkö) Opiskelijat Asiantuntijat ja hanketyöntekijät Eri ihmiset arvioimassa eri alueita Arviointiryhmän vetäjät olivat laadun kehittämistyöryhmän jäseniä ja jokaisessa ryhmässä oli johdon edustaja arvioimassa ne, joilla mahdollisuus toteuttaa kehittämistoimia Mitä opittiin: = ihanteellisimmillaan ne jotka tekevät arvioitavaa tehtävää tai ainakin seuraavat sitä läheltä sekä ne jotka ainakin omalta osaltaan vastaavat kehittämistoimista, joita arvioinnista seuraa Jatkopohdinnat, joita tuli esiin laadun kehittämisryhmässä: Kokoonpano jatkossa. Pohdinta näkökulmasta kuka mitäkin arvioi (osallistavuus + hyöty tiedon käytön kannalta) Sekä näkökulmasta mikä taso mitäkin arvioi Laadun kehittämisryhmässä kirkastunut ajatus → perustehtävien (kohta 4) osalta arvioimassa ne, jotka toteuttavat + ne jotka vastaavat Esim. opettaja tai avustaja lähtee luontevasti käytännöstä liikkeelle ja näkemystä toiminnaohjauksen näkökulmasta täydentää esimies

5 Itsearviointi-istunnot:
Itsearviointi toteutettiin kymmenessä 2 h istunnossa, tilaisuudet toteutettiin neljänä päivänä. Havainnot: Näkökulman vaihtaminen samana päivän osoittautui haasteelliseksi ⇨ perustehtävän laadunhallinta, koulutuksen järjestäjän tehtävät Arviointikohtien määrä samassa kahden tunnin arviointi-istunnossa pitää rajata ⇨ 23 kohtaa oli liikaa Ei 2. ja 4. samalle arvioijaryhmälle samana päivänä Mitä opittiin? Mitä opittiin: Samalle päivälle ei kannata laittaa samojen ihmisten arvioitaviksi esim. kohtaa 2 ja kohtaa 4 Yhdeltä istumalta ei kannata arvioida yli 20 arviointikohtaa → arviointi kärsii oleelliselta osin = perustelut ( päädytään vaan nopeasti arvioon, mutta perusteluihin ei jakseta keskittyä) → arvioijien motivaatio ja mielekkyys kärsivät Arvioinnin luotettavuus horjuu, voimat loppuu!

6 Tietojen koonti ja syöttö
2.1. Arvio omasta tilanteesta: Kehittyvä Perustelut: Koulutukseen hakijoita on hyvin eli vetovoimaisuuskerroin hyvä, osoittaa strategiassa onnistumisen. Laadunhallinta on toiminnassa mukana, lisäksi on kova tahtotila olemassa. Systemaattista palautetietoa on paljon, mutta kaikilta osin toimintaperiaatteet eivät valu toimijoille. Tietoa kerätään, mutta hyödynnetäänkö tietoa arjessa riittävästi ja kuuluuko opiskelijan ääni - kuuluu oppimisprosessissa. Näytöt : Koulutuksen järjestäjän strategiat: Liiton linja II - vuoteen liiton visiot ja strategiat ja muut toiminnan periaatteet, päivitetään liittohallituksen kokouksissa vuosittain Opetussuunnitelmat ja opetusta ohjaavat dokumentit intrassa, päivitykset ajantasaisesti, vastuutaho koulutusjohtajat Koulutuskeskuksen toimintaperiaatteet ja strategiat , päivitykset vuosittain toimintasuunnitelman prosessin yhteydessä Toimintasuunnitelmaprosessi kuvattu IMSiin Keskeiset avainprosessit kuvattu IMS:n Toimintakäsikirja, jossa on kuvattu laadunhallintajärjestelmä Kehittämis- ja palvelukeskustoiminnan periaatteet kuvattu ja arvioitu, sisäinen auditointi 2013 Toimintasuunnitelmat, johtoryhmän pöytäkirjat, työryhmien muistiot intrassa AMEO-verkoston vertaisarviointi 2012, aiheena laadunhallinta Konsernin sisäinen auditointi 2012, aiheena johtaminen Laatupalkintoraportit 2008 ja 2013 Koulutuksen arviointineuvoston arvioinnit: taso ylitetty kaikissa arvioinneissa Oppimistulosten arvioinnit ja niihin liittyvät itsearvioinnit 2013. STEPIT: tiimien rakenne, sovitut tavat ja paikat tiedon siirtoon Opiskelijan kuuleminen aidosti opiskelijan yksilöllisen polun toteutuksessa, ei pelkästään kyselyin

7 Arvioinnin laajuudesta…
Arviointiprosessin hallittavuus Eri näkökulmien yhdistäminen ja tietojen integrointi Tieto tietämykseksi haasteellista Ei arviointia arvioinnin vuoksi ! Helmi Sirkiä & Hanna-Liisa Ollila

8 Hyödyt organisaatiolle ja yksilöille
Osaaminen arvioinnin toteutuksesta lisääntyi taas vähän Saatiin etukäteismateriaalit 2015 tehtävää arviointia varten Laadunhallintajärjestelmän tila ja näytöt saatiin esiin (kokonaisuus) Arvioinnin ohjeistus eri vaiheissa kehittyi työskentelyn myötä Osallistujien kokemukset ovat hyödynnettävissä ” kriteeristö tuli tutummaksi oli mukava tehdä arviointia yhdessä → käsitteet selkiytyivät arvioinnin jälkeen osaa hahmottaa omaa perustehtävää paremmin oli hyvä nähdä, että voi olla mukana tällaisessa sitoutti työskentelyyn (esim. uutta työntekijää) kriteerit tuntuivat etukäteen saatuina vaikeaselkoisilta, mutta ryhmätyöskentely avasi ne ymmärrettäviksi ja siksi vuorovaikutteinen työskentely koettiin myönteisenä osallistujat sitä mieltä, että jos näin vaikeaselkoisten kriteerien pohjalta tehtäisiin webropol-kysely, vastausprosentti saattaisi jäädä alhaisemmaksi työskentelyn koettiin auttavan jäsentämään omaa ajankohtaista tilannetta, sekä näkemään hieman pitemmällä perspektiivillä missä on edetty ja mitä tulee jatkaa. ” Ehkä kalvolle kirjatut hyödyt osoittavat, että joltakin osin onnistuttiin osaliistamisessa ja vuorovaikutuksen ja innostuksen herättämisessä Huomioitava, että eniten hyötyjä kokivat ne arvioijat, joilla oli rajattu arviointialue ja myös vähemmän arviointikohtia Kehittämissuunnitelma vuoteen > Iso 9001 sertifikaatti


Lataa ppt "Itsearvioinnin toteutus pilotoinnissa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google