VERKOSTOVALMENNUS Aikuisohjauksen koordinaatioprojekti EDU-vuxen 3.5.2010 ARCADA, HELSINKI Kirsti Vänskä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Parisuhdeväkivalta: tunnistaminen ja ennaltaehkäisy
Advertisements

Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
METROPOLIAN OPINTO-OHJAUSSUUNNITELMA: ”Kokonaisvaltainen, opiskelijakeskeinen opinto-ohjaus” Metropolian opinto-ohjauksen ydintiimi
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
2/2009 CIMOn palvelut ohjaajille Hanna Isoranta
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Minä oppijana 1 ov..
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Sosiaalialan asiantuntijapäivät Vanha Satama
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Oppimisen tavoitteet ja osaamisen oivallukset SpiritUra -valmennuksessa Tavoitteeni - millaista muutosta tavoittelen valmennusprosessin tuloksena oman.
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
HPH konferenssi Turku 2011 Improving health gain orientation in all services: Better cooperation for continuity of care Koordinaattori Virpi Honkala, STES.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Viestintäsuunnitelma
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Kumppanuus – kupla? Junkala Pekka, tutkija, Koske Puustinen Alisa, vapaaehtoistoiminnan ohjaaja, MLL.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Oodi-konsortio ja yliopistojen yhteistyö
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ryhmien tehtävistä : Etelä-Savon elinikäinen oppiminen ja nuorisotakuu Tuija Toivakainen ISO ELO -kokous.
AIKUISSOSIAALITYÖ OSALLISUUTTA TUKEMASSA Marja Paananen kehittäjäsosiaalityöntekijä.
Toisen koti työympäristönä Asiakkaan koti Asiakkaan ehdoilla toimiminen Kodin olosuhteet: Ergonomian toteuttaminen kotioloissa esim. vuodekorkeus Erilaisia.
Näin me sitä Lapissa tehdään Helena Kangastie Aikuiskoulutuksen kehityspäällikkö Rovaniemen ammattikorkeakoulu OHJAUS SUOMESSA 2010-SEMINAARI Valtakunnallisen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Vapaaehtois- ja vertaistoimijan motiivit, roolit ja rajat
Elinikäinen ohjaus Suomessa
ELGPN:n toiminnan tulosten ja työkalujen levittäminen ja hyödyntäminen Suomen elinikäisen ohjauksen kehittämisessä Raimo Vuorinen & Jaana Kettunen Jyväskylän.
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Koti hoitoympäristönä
1. Strategiasta toiminnan kehittämiseen ja arvioimiseen
Yhteiskunnallinen osallisuus Toteutusvaihe –tuumasta toimeen
Volitioprosessi, tahdon!
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
SOSIONOMI 210 OP Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia, ennakoida tulevaisuuden muutoksia, tuottaa ja kehittää sosiaalipalveluja. Hän osaa ohjata.
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Työskentelyn tuloksia
Esityksen transkriptio:

VERKOSTOVALMENNUS Aikuisohjauksen koordinaatioprojekti EDU-vuxen ARCADA, HELSINKI Kirsti Vänskä

 Verkostotoiminnan periaatteita ja haasteita  Minkälaisia TNO-palveluja verkostossa halutaan tuottaa? OHJAUSPALVELUIDEN TUOTTAMINEN VERKOSTOSSA 2

Ohjaus - valmiudet - työ- ja koulutushistoria - elämäntilanne - kiinnostukset Neuvonta - miten? Tieto - mitä? - missä? - milloin? TIETO-, NEUVONTA JA OHJAUSPALVELUT 3

TIEDOTTAMINENNEUVONTAOHJAUS Tavoite Tavoite ennaltamääritelty  antaa asiakkaan tarvitsemia tietoja. Tavoite selkeä  neuvoa asiakkaalle sopiva toimintatapa tai toimintatapoja. Tavoite ”sumuinen”  edistää keskustelun keinoin ohjattavan kykyä parantaa elämäänsä hänen haluamallaan tavalla. Suhde tietoon Faktatietoa ”outside-in –tieto” Neuvot perustuvat asiantuntijatietoon ”outside-in –tieto” Asioiden tulkinnanvaraisuudet ja monet toiminta- mahdollisuudet korostuvat ”inside-out –tieto” Ohjattavan rooli Tiedon vastaanottaja. Asiakas hakee itseltä puuttuvaa tietoa, jonka käyttää hyväkseen. Neuvon pyytäjä ja vastaanottaja ja päättää itse neuvon noudattamisesta. Asiakas odottaa asiantuntijan neuvoja ongelmaansa Ohjattava on elämänsä asiantuntija. Ohjattava osallistuu aktiivisesti esittämänsä asian ratkaisuun Ohjattavan tulkinnat ja tavoitteet työskentelyn lähtökohtana. 4 TIEDOTTAMISEN, OHJAUKSEN JA NEUVONNAN JÄSENNYSTÄ

TIEDOTTAMINENNEUVONTAOHJAUS Asiantuntijan rooli Ammattilainen antaa asiakkaalle hänen haluamansa tiedon Ammattilainen on asiantuntija eri toimintavaihtoehtojen arvioinnissa ja hän tietää puheena olevasta asiasta enemmän kuin asiakas. Ammattilainen varmistaa että neuvot ovat asiantuntevia ja ymmärrettäviä. Ammattilainen pyrkii vahvistamaan ohjattavan toimintakykyä ja välttää valmiiden ratkaisumallien antamista Keskustelun kulku Yleensä lyhyt keskustelu. Asiakkaan kysymykset -> ammattilaisen vastaukset; ammattilaisen oma-aloitteinen tiedon antaminen. Yleensä melko lyhyt, voi laajentua monivaiheiseksi. Neuvon pyytäminen  neuvon antaminen, ammattilaisen oma-aloitteinen neuvonta. Yleensä useita keskustelutilanteita Monivaiheinen ja rakenteeltaan löyhä. Ohjattavan tekemät aloitteet  ohjaajan lähestymistavat. Ohjauksessa oppiminen Oppiminen on tiedon jakamista ja saamista, muistamista ja toistamista. Oppiminen on opitun soveltamista. Oppiminen on merkitysten löytämistä, oivaltamista, ymmärrystä, ihmisenä kasvamista. 5 (Vänskä 2009; vrt. Onnismaa 2007, 28; Työministeriö 2002.)

1.Oppimisen ja opiskelun ohjaus 2.Uravalinnan ohjaus 3.Persoonallisen kasvun ja kehityksen tukeminen, psykososiaalinen tuki  ohjaustarpeiden tunnistaminen  eri asiakasryhmien erityistarpeet ohjauksessa ASIAKKAALLE NÄKYVÄT OHJAUSPALVELUT  ELINIKÄISEN OPPIMISEN TUKEMINEN

1.Asiakaslähtöisyys Itsemääräämisoikeus/itsenäisyys Riippumattomuus Luottamuksellisuus Tasa-arvoiset mahdollisuudet Holistinen näkökulma 2.Osallistaminen Aktiivinen osallistava ohjaus Voimavaraistuminen OHJAUKSEN JÄRJESTÄMISEN PERIAATTEET (COMMON AIMS AND PRINCIPLES FOR LIFELONG GUIDANCE PROVISION)

3. Ohjauspalvelujen saatavuuden parantaminen Läpinäkyvyys/tunnistettavuus Ystävällisyys ja empatia Jatkuvuus Saatavuus Helppokäyttöisyys Kohdennettavuus 4. Laadunvarmistus Käytössä olevien menetelmien tarkoituksenmukaisuus Palvelujen jatkuva kehittäminen Oikaisumahdollisuus Ammattitaitoinen henkilöstö (Karjalainen, M. & Kasurinen, H. 2006) (Nykänen, S., Karjalainen, M., Vuorinen, R. ja Pöyliö, L. 2007)

Verkostossa olevan osaamisen tunnistaminen Verkostoituva aikuisohjaus strategisena oppimisena ja kehänä KOHTI AIKUISKOULUTUSSTRATEGIAA 9

 Verkoston kattavuus, oleellisten toimijoiden mukanaolo  Verkoston keskittyneisyys  Verkoston tiheys MILLAISTA VERKOSTOA TAVOITTELEMME? 10

MONIAMMATILLINEN RAJAPINTA, OPPIMISEN TILA

Moniammatillinen rajapinta, oppimisen tila Organisaatio 1. Organisaatio 2. Organisaatio 3. Lähetti Johtaja Työntekijät Lähetti Johtaja Tieto, valtuutus Tieto, valtuutus Tieto, valtuutus Organisaation lähetin toiminta moniammatillisessa ja monihallinnollisessa verkostossa (Nykänen ym. 2007) Tarjouma Tieto ja valtuutus Tieto ja valtuutus

yhden hallinnonalan eri hallinnonalojen sisäinen yhteistyövälinen yhteistyö organisaation sisäinen yhteistyö eri organisaatioiden välinen yhteistyö ( Nykänen, S., Karjalainen, M., Vuorinen, R. ja Pöyliö, L. 2007) MONIAMMATILLISEN JA MONIHALLINNOLLISEN YHTEISTYÖN ULOTTUVUUKSISTA esim. opo ja ammatinopettaja tai erityisopettaja esim. opo, ammatinvalinta- psykologi, sosiaalityöntekijä esim. perusopetuk- sen, ammatillisen toisen asteen ja AMKin opot esim. opo, koulu- kuraattori, terveydenhoitaja, erityisopettaja

Keiden kanssa teemme yhteistyötä nyt ja millaisissa verkostoissa tulevaisuudessa kannattaa toimia? 9. Verkoston ”käyntikortti” Miten verkostoamme markkinoidaan, miten se näkyy asiakkaan suuntaan verkostona? 1. Ohjauspalvelu- verkoston kartoitus 2. Organisaation verkostorooli ohjauspalveluissa 2. Organisaation verkostorooli ohjauspalveluissa 3. Organisaation laajennettu osaamiskartta 3. Organisaation laajennettu osaamiskartta 4. Ohjauspalve- luverkoston taktiikka Mitä tavoittelemme verkostoitumisella ja keiden kanssa nämä tavoitteet parhaiten saavutetaan? Mitä haluamme tarjota asiakkaille (palvelut) ja miten saamme yhdistettyä verkoston osaamiset parhaalla tavalla? Millaisissa ohjauspalvelu- rooleissa olemme vahvimmillamme ja mihin kannattaa erityisesti panostaa? Miten avaamme ohjauspalvelu- näkemykset kumppaneille; miten tehdä yhteistyö hou- kuttelevaksi? 5. Verkoston jalostuva idea 5. Verkoston jalostuva idea Millaisia näkemyksiä kumppaneilla on ohjauspalvelujen ja verkoston toimintatavoista ja sisällöistä? 6. Verkostoitu- misen ehdot Millainen on ohjauspalveluverkoston yhteinen näkemys alueellisesta strategiasta ja kehitystarpeista? 7. Verkosto- strategia Miten seuraamme (mittarit ja prosessit) yhteisten tavoitteiden toteutumista? 8. Verkoston toiminnan arviointi 8. Verkoston toiminnan arviointi Millaisella verkostoidealla ja ehdoilla kumppanit ovat valmiita mukaan yhteistyöhön? Oman organisaatio Yhteistyö ja neuvonpito (Torvinen 2008; VTT Verka-työkirja 2007)VTT Verka-työkirja 2007) Aikuisohjauksen verkostot -työpaperi