Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
. Rauman freinetkoulu.
Vuosaaren lukio Juha Venäläinen
Vuosaaren lukio Juha Venäläinen
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
YMPÄRISTÖLIIKETOIMINTA JA
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
Collaborative Creation of SME- business Intelligence in Russia FIRST 2011 Maija Kärnä OVET-seminaari
Ammatillinen koulutus
Opinnäytetyöprosessi
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
Tytöt teknologian taitajiksi
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Hajautettujen kurssien organisointi OSCu-hankkeessa ITK’04 Stiina Kojonen TTY/Ohjelmistotekniikka.
OPS-ajatuksia.
Opinnäytetyöprosessi
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Ammatillinen koulutus
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Miten uusi opetussuunnitelma näkyy rakentamishankkeessa? NOVA SCHOLA FINLANDIA
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Turvallisuusosaaminen, saako sitä koulun penkiltä? Eero Peiponen Kemira Chemicals Oy
KAIKUJA KAIVOKSELTA KOULUTUKSEEN TULEVAISUUDEN OSAAJAT MITÄ OPISKELIJALTA VAADITAAN.
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Kemian opetuksen visiot kemianteollisuuden näkökulmasta
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opetussuunnitelmassa 2016
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Ammatillinen koulutus
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
ALAJÄRVEN LUKIO ENSIMMÄINEN VUOSIKURSSI
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Esityksen transkriptio:

Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä

Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua

Oppilaitosten ympäristösertifikaatti §Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy l jätehuoltosuunnitelma l materiaalia l asiantuntijat l jätekoulutus

Kansainväliset kurssit §Talviekologian kurssit l Insinööritoimisto Paavo Ristola Oy - nykyinen Ramboll materiaalia §Sarov l Kymijärven voimala asiantuntijat aineistoa

Teollisuus ja teknologia -kurssi Hollolan lukio ja yhteistyöyritykset §Alfa-Kem l pesuaineiden valmistus l ympäristösertifikaatit ja niiden vaatimukset §Hollolan Apteekki ja Lääkeyhtiö Orion l lääkkeen kehitys molekyylistä tuotteeksi - asperiini l ongelmajätteiden käsittely kotona ja yrityksissä §Rakennusbetoni- ja Elementti Oy l betonituotteen valmistus l Lahden ja Hollolan yhteinen pohjavesialue ja sen suojelu

Käytäntö ja ajankäyttö §opiskelija §yrityksen valinta §verkkotyöskentely §1. vierailu §väliraportti §työtentti §2. vierailu §loppuraportti §töiden esittely §opettaja §yritysten esittely §opettaja käytettävissä §verkkotehtävien tarkastus §opettaja käytettävissä §kokeen valvonta §väliraporttien tarkastus §opettaja käytettävissä §väliraporttien tarkastus §kommentointi ja arviointi

Yhteistyön onnistumisen edellytykset §Opetushallituksen muistio l ”Koulujen ja oppilaitosten sekä yritysten välinen yhteistyö, markkinointi ja sponsorointi.” Tiedotus koteihin kurssin tavoitteista ja toteutuksesta §Yhteinen sopimus rehtorin ja yrityksen johdon kanssa l asioiden sopiminen yleisellä tasolla

Opettajan näkökulma §opetuksen monipuolistaminen §potentiaalisten yritysten hakeminen §yhteistyömuodoista sopiminen §töiden suunnittelu yrityksen kanssa yhteis- työnä - työturvallisuus (työtentti) §työohjeiden tekeminen ja töiden testaus §verkkomateriaalin tuottaminen §raporttien tarkastaminen ja kommentointi

Yrityksen näkökulma §yrityksen imagokysymys ja tulevaisuus §yrityksen johdon lupa toiminnal- liseen vierailuun §yrityksen sitoutuminen vierailuun §kurssin toistettavuus §vastuuhenkilön nimeäminen §töiden suunnittelu yhdessä opettajan kanssa §opettajan ja oppilaiden työturvallisuus

Oppilaan näkökulma §omatoimisuus paranee §oppii käyttämään monipuolisia työskentelymenetelmiä §vastuu omasta opiskelusta kasvaa §tulevaisuuden opiskelutaidot kehittyvät §sosiaaliset taidot kehittyvät §näkemys teollisuudesta ja työelämästä paranee §ohjaa ammatinvalintaan

Koulun näkökulma §yhteistyöstä sopiminen §sijoitus kurssitarjottimeen §kurssin tuomat edut l aihekokonaisuudet toteutuvat (OPS: teknologia + kestävä kehitys) l poikkitieteellisyys mahdollistuu l oman paikkakunnan omaleimaisuus korostuu l kansainvälisyys mahdollistuu l koulun imagokysymys l muun henkilökunnan sitominen opetustyöhön

Kiitos mielenkiinnosta! Aurinkoista kevättä!