Sirpa Eriksson, Harri Mustonen Tampereen yliopiston normaalikoulu Mobiilioppimisen mahdollisuudet äidinkielen ja S2:n opetuksessa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Advertisements

The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Mobiilioppimisen mahdollisuudet äidinkielen ja S2:n opetuksessa
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Toimintaohjeet opelle
Moodlen ohje opiskelijoille
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
VOA-oppimispäiväkirja
Musiikin ryhmäkoulutus
Arvot ja toimintakulttuuri: Opettajainkokouksen organisointi Turun normaalikoulu helmikuu 2014 paikka: Liedon VanhalinnaLiedon Vanhalinna.
OpinTori Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Oppimispäiväkirjasta Opiskelu et-kursseilla / TYK HämäläinenOpiskelu et-kursseilla / TYK Hämäläinen.
Suullisen esityksen esittäminen
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Norssi ja Varis juttusilla
Blondin logiikkaa 1 Made by the Man.
VANAJAVEDEN OPISTON SÄÄNNÖT
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Ajatuksia oppimisesta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Ohjaaminen verkossa – onnistuneen etäohjauksen edellytyksiä
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
O PISKELU K ANGASALAN LUKIOSSA Opiskelijoiden mielipiteitä Lukion esittelyilta
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Jenni Hakanen & Hanna-Marika Mitrunen
Yhteysopettajakoulutus
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Venäjän alkeiden opetus
Opettajatutoreiden info Opiskelijoiden kansainvälistymistä tukevat mahdollisuudet tekniikan yksikössä Tekijä, pvm.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Osaakko nää Optimmaa? ihmis-, oppimis- ja tiedonkäsitykset muuttuneet opiskeluesteiden vähentäminen opiskelijoiden ja opettajien.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Koppi-hanke Minna Saikkonen Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Jyväskylän Lyseon lukio Tikkakosken toimipiste THO / Minna Saikkonen.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli 3. Pohdinta ja tulkinta 4. Käsitteellistäminen (ja uuden tiedon hakeminen) 5.Kokeilu ja tiedon soveltaminen.
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
Kieli itseilmaisun välineenä
Työelämän tekstejä sähköposti.
Arttu, Amos, Kasimir & Markus
Runon ilmaisukeinojen erittelyä ja tulkinnan tekemistä
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Trailereita imoviella
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Esityksen transkriptio:

Sirpa Eriksson, Harri Mustonen Tampereen yliopiston normaalikoulu Mobiilioppimisen mahdollisuudet äidinkielen ja S2:n opetuksessa

-proosan termisanaston teko Moodleen -blogeja teatteriesityksestä Bloggeriin sekä niiden kommentointia -runoanalyysi ryhmäkirjoittamisena Moodlessa -luovia kokeiluja -iPadit käytössä haluttaessa -materiaaleja jaossa Moodlessa -osassa tehtäviä opetusharjoittelijat mukana ÄI3-kurssilla kokeiltua

ennen kirjoittamista –lyriikan erittelyä ja tulkintaa ( 2 * 75 min) –tekstitaitovastauksen opettaminen ja harjoittelu ( 1 * 75 min) –opiskelijat jaettiin 4 – 5 hengen ryhmiin –ryhmille oma runo Runoanalyysi ryhmäkirjoittamisena Moodlessa

kirjoittaminen –suunnittelukeskustelu keskustelualueella kotitehtävänä –wikin aloitus kotitehtävänä –vastaustekstin viimeistely tunnilla –suullisen esityksen suunnittelu tunnilla suullinen esitys –runojen esittäminen ja analyysien esittely –esitysten kommentointi iPadeillä keskustelualueelle opettajan palaute analyyseista keskustelualueelle Runoanalyysi ryhmäkirjoittamisena Moodlessa

suunnittelukeskustelua Eppu Normaalin ”Tahroja paperilla” -laulun sanoista ”Onko löytynyt hyviä metaforia Antti hyvä?” ”Kyllähän tästä irtoaa vaikka mitä, Jaakko. Esim. Tuuli, jonka mies kasvoillaan tuntee, ei tuntunut tässä laulussa mainitussa talossa. Tuuli liitetään hyvin usein vapauteen ja luulen, että mies on tuntenut itsensä vangiksi tuossa kyseisessä, tunkkaisessa talossa. Myöhemmin runossa tuulen mainitaan vielä työntävän eteenpäin, ulos pääseminen selvästi helpottaa miehen oloa, eivätkä asiat jää paikoilleen vaan liikkuvat juurikin eteenpäin.” ”Ja ’kuljen ulkona valossa’ sopii mainiosti tähän päätelmään, mainiota Antti.” Esimerkkejä tuotoksista

”Olitte tehneet hyviä havaintoja ja tulkintoja, kuten tulkinta runon aiheesta, että se on kuolema ja olitte myös sitonut sen tekstiin. Olitte löytäneet myös symbolin (joutsen=vapaus) mikä oli erittäin hyvä juttu. Olisitte voinut kuitenkin käyttää enemmän käsitteitä ja tehdä enemmän tulkintoja. Itse ajattelin, että kaipuu voisi symboloida myös kuolleen omaisten kaipuuta kuollutta kohtaan.” ”Loistavaa eläytymistä esityksen alussa Kasperilta. Tämä sai esityksenne erottumaan selvästi muista. Runon rytmikin havainnollistui selkeästi siinä samalla. Vaikka runo oli moderni ja vaikeaselkoinen löysitte mielenkiintoisen näkökulman tarkastella sitä.” ”Esitys oli hauska ja humoristinen!” Opiskelijoiden kommentteja esityksistä

ongelmia –langaton yhteys ei toiminut kunnolla –Moodle-tunnukset saatiin myöhässä –Comenius-viikko: opiskelijoita poissa tunneilta –iPadeja oli unohtunut kotiin –keskustelualusta toimi viiveellä –wikissä tekstin asemoinnissa ongelmia –joidenkin opiskelijoiden motivaatio ja vastuullisuus? –käytännön asiat saattavat aiheuttaa suuriakin ongelmia  vaatii ennakointia, on työlästä Arviointia

-termisanasto: hyvissä olosuhteissa toimiva mutta nyt jäi puutteelliseksi -blogit: melko uutena välineenä innosti mutta laatu vaihteli -ryhmäkirjoittaminen: hyvissä olosuhteissa toimiva -kommentointi: innostavaa ja motivoivaa  opiskelijoiden ajatuksia: tekniikan käytölle ehdoton ehkä  ”Suosittelen tekniikan käyttöä vain niissä tapauksissa, joihin se sopii hyvin.”  ”Ehkä vielä totuttelemista.”  ”Toimi ihan hyvin.”  ”Tekniikkaa oli sopiva määrä ja se tehosti oppimista. Myös esim. ryhmätöitä oli helpompi tehdä.”  ”Osittain ihan ok, mutta henkilökohtaisesti en tykkää. Hommat hoituisi paremmin kynällä ja paperilla.” Ajatuksia tekniikan käytöstä