HighScope - menettelytapa Kaarina, Liisukka, Maarit ja Vilma Vaka-11B
Historiaa ja teoriataustaa Lähtöisin luvulta USA:sta high = tavoitetaso korkea scope = vision laajuus Perustuu lapsen kehityksen tutkimukseen Piaget (sosiokognitiivinen näkemys oppimisesta) Dewey (proggressiivinen kasvatusajattelu) Vygotsky (lähikehityksen vyöhyke) Bruner (Scaffolding) Tuoreita tutkimuksia 2000-luvulta
Yleistä Käytetään yli 20 maassa Euroopassa, Aasiassa, Afrikassa ja Amerikassa Soveltuu eri kulttuuritaustoille ja erityistä tukea tarvitseville Toiminta sekä aikuisjohtoista että lapsilähtöistä Perustalla lasten aktiivinen oppiminen ja osallistuminen oppimisprosessiin Aikuinen toiminnan rakentajana ja mahdollistajana
Opetussuunnitelma Tehty lapsen tarpeista ja kiinnostuksesta Kahdeksan sisältöalueen jaottelu kehitysmittareineen 1.Lähestymistapoja oppimiseen 2.Kieli, kirjoitustaito ja kommunikaatio 3.Sosiaalinen ja emotionaalinen kehitys 4.Fyysinen kehitys, terveys ja hyvinvointi 5.Matematiikka 6.Tiede ja teknologia 7.Yhteiskuntaoppi 8.Taide
Toteutusmetodeita Materiaalien ja ympäristöjen resursointi ”Find-use-return” –periaate Ydinajatus: ”plan-do-review” –jaksot 1.Suunnitteluvaihe 2.Tekeminen 3.Arviointi, reflektointi, kertaus Vastavuoroisuus lasten ja aikuisten välillä Palautteenanto Lasten saavutusten kirjaaminen ja jakaminen vanhempien kanssa Arviointimittarit aikuisille ja lapsille
suunnitteluvaihe Oppimisympäristö jakautuu erilaisiin toiminta-alueisiin: kotialue, rakentelualue, hiljainen alue ja taide- ja askartelualue. kotialuetoiminta Pienryhmätuokio: Joka päivä on aikuisten suunnittelemat pienryhmätuokiot. Piirituokio: Päivittäin on myös ryhmän yhteinen piirituokio. Käytännön toimintaa
Koulutus Menettelytapa toimii kun sitä käytetään jatkuvasti ja oikein Tutkimusten mukainen korkealaatuinen opetus Koulutustarjontaa järjestöille ja ammatinharjoittajille Yhteisöllinen ja reflektoiva harjoittelu tehokkainta Työpajatyöskentely
Kritiikkiä Opetusmenetelmiin kohdistuvaa 1.Liian strukturoitua vs. 2.liian vapaata Opetussuunnitelmaa kohtaan 1.Vaativa 2.Aikaa vievä
Lähteet Epstein, Johnson & Lafferty : The HighScope Approach (Chapter 7) Wood & Attfield (2005): Play, Learning and the Early Childhood Curriculum _opas_2011_nn.pdf _opas_2011_nn.pdf