HighScope - menettelytapa Kaarina, Liisukka, Maarit ja Vilma Vaka-11B.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
| Pasi Mattila | TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö
helenarimalimankkaankoulu2012
Riihimäen kauppaoppilaitoksen keke- ja laatutyö
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Erja Vihervaara Piirikouluttaja
Urheilun Pelisäännöt vanhempien illassa
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Käsinukke ja sorminukke pedagogisena työvälineenä
GLOBAALIKASVATUS Nomadic Lass cc flickr. Globaalikasvatuksen tavoitteena on ….... avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille...
Yhteisöllinen oppiminen ja virtuaalinen peliympäristö: NoviCraft
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Simulaatioharjoitteen suunnitteluprosessi
Oppia ja elämyksiä maalla - Maatila tulevaisuuden oppimisympäristönä?
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Koko koulun projektiksi  lähtökohdat  teeman kehittäminen  päiväkoti- alakoulu-yläkoulu  toimijat  vapaavalintaisuus.
Mitä te oikein teette? Opiskelijoiden edustamien ammatteihin liittyvien videoklippien tms. suunnittelu ja kuvakäsikirjoitus.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
Greenest City in the World* Ratkaisuja vähäpäästöiseen Helsinkiin Tiina Merikoski Yhdyskuntasuunnittelun tutkimus ja koulutus YTK Aalto-yliopisto.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Tietokoneavusteinen oppiminen
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Mielenterveys s. 110 –
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
LASTEN SYRJÄYTYMISEN SYNTYMEKANISMIT
TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
ARGENTINA: ¿Es diferente? Miguel López.
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
HUOLELLISESTI HOIDETTU LAPSI 1900-luvun alussa LPP15K Henna, Sanna, Siiri, Sonja R.
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Vanhempien mielipiteitä
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Vanhempainilta
Maailmankansalaiseksi kasvamisen ja kasvattamisen haasteita ja oivalluksia Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille.
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
Koulutusteknologia Tietoyhteiskunta/ Oppimisprosessi Teknologia
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Informaatio ja kommunikaatio Tietotekniikka
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Cultura Yhdistävä tekijä
Anna Alftan Heikki Hannula
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Esityksen transkriptio:

HighScope - menettelytapa Kaarina, Liisukka, Maarit ja Vilma Vaka-11B

Historiaa ja teoriataustaa Lähtöisin luvulta USA:sta high = tavoitetaso korkea scope = vision laajuus Perustuu lapsen kehityksen tutkimukseen Piaget (sosiokognitiivinen näkemys oppimisesta) Dewey (proggressiivinen kasvatusajattelu) Vygotsky (lähikehityksen vyöhyke) Bruner (Scaffolding) Tuoreita tutkimuksia 2000-luvulta

Yleistä Käytetään yli 20 maassa Euroopassa, Aasiassa, Afrikassa ja Amerikassa Soveltuu eri kulttuuritaustoille ja erityistä tukea tarvitseville Toiminta sekä aikuisjohtoista että lapsilähtöistä Perustalla lasten aktiivinen oppiminen ja osallistuminen oppimisprosessiin Aikuinen toiminnan rakentajana ja mahdollistajana

Opetussuunnitelma Tehty lapsen tarpeista ja kiinnostuksesta Kahdeksan sisältöalueen jaottelu kehitysmittareineen 1.Lähestymistapoja oppimiseen 2.Kieli, kirjoitustaito ja kommunikaatio 3.Sosiaalinen ja emotionaalinen kehitys 4.Fyysinen kehitys, terveys ja hyvinvointi 5.Matematiikka 6.Tiede ja teknologia 7.Yhteiskuntaoppi 8.Taide

Toteutusmetodeita Materiaalien ja ympäristöjen resursointi ”Find-use-return” –periaate Ydinajatus: ”plan-do-review” –jaksot 1.Suunnitteluvaihe 2.Tekeminen 3.Arviointi, reflektointi, kertaus Vastavuoroisuus lasten ja aikuisten välillä Palautteenanto Lasten saavutusten kirjaaminen ja jakaminen vanhempien kanssa Arviointimittarit aikuisille ja lapsille

suunnitteluvaihe Oppimisympäristö jakautuu erilaisiin toiminta-alueisiin: kotialue, rakentelualue, hiljainen alue ja taide- ja askartelualue. kotialuetoiminta Pienryhmätuokio: Joka päivä on aikuisten suunnittelemat pienryhmätuokiot. Piirituokio: Päivittäin on myös ryhmän yhteinen piirituokio. Käytännön toimintaa

Koulutus Menettelytapa toimii kun sitä käytetään jatkuvasti ja oikein Tutkimusten mukainen korkealaatuinen opetus Koulutustarjontaa järjestöille ja ammatinharjoittajille Yhteisöllinen ja reflektoiva harjoittelu tehokkainta Työpajatyöskentely

Kritiikkiä Opetusmenetelmiin kohdistuvaa 1.Liian strukturoitua vs. 2.liian vapaata Opetussuunnitelmaa kohtaan 1.Vaativa 2.Aikaa vievä

Lähteet Epstein, Johnson & Lafferty : The HighScope Approach (Chapter 7) Wood & Attfield (2005): Play, Learning and the Early Childhood Curriculum _opas_2011_nn.pdf _opas_2011_nn.pdf