Elina Akaan-Penttilä, lakimies, Invalidiliitto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uraohjaus Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa
Advertisements

Työnantajan velvollisuudet käytännössä
Työhönvalmennuksella työelämään
Erityisopetuksen lainsäädäntö toisen asteen koulutuksessa
Henkilökohtaisen avun keskus Pääkaupunkiseudulla
Vammaispalvelulain uudistukset lukien
Siirtyminen henkilökohtaiseksi avustajaksi
Henkilökohtaisen avun keskus Kaakkois-Suomeen Oma koti – oma elämä –seminaari
HENKILÖKOHTAISEN AVUN KEHITTÄMINEN JÄRVENPÄÄSSÄ Vammaisneuvosto
Pellavatehdas Märkäkehruuta Vanha kura-3 -koneella. Kuva otettu ennen vuotta Kuva: Tampereen museoiden kuva-arkisto.
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Kela tukemassa vajaakuntoisen nuoren opintoja
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Sosiaaliviraston palvelut autismin kirjon asiakkaille
Kelan palvelut Pia Kankare
Uudistuva sosiaalihuoltolaki ja työelämäosallisuus
KESKUSTEN MERKITYS HENKILÖKOHTAISESSA AVUSSA HENKILÖKOHTAISEN AVUN ALUETUKIKESKUS-PROJEKTIN PÄÄTÖSSEMINAARI Turku Raija Mansikkamäki.
Vammaisten henkilöiden oikeus palveluihin
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Päätöksiä henkilökohtaisesta avusta Kehitysvammahuollon yhteistyökokous Oulu, Lakimies Sampo Löf-Rezessy, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry.
TYÖEHTOSOPIMUS JA PALKKA
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
ERILAISIA TYÖSUHTEITA JA TYÖNTEON MUOTOJA
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Yhteishankintakoulutuksesta apua rekrytointiin
LAPSIPERHEIDEN KOTIPALVELU Paimiossa
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Kelan mahdollisuudet tukea vammaisen tai osatyökykyisen työllistymistä
Vammaisneuvosto ♥ Vammaisuuteen liittyvien asioiden asiantuntijaelin ♥ Vammaisten yhteiskunnallisen tasa-arvon edistäminen.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Työolosuhteiden järjestelytuki
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
Kansainvälisiä ja kotimaisia lainsäädäntönäkökulmia Työ kuluu kaikille Vammaisfoorumi ry:n ja TE-palveluiden koulutuspäivä Liisa Murto oikeuksienvalvontalakimies.
Vammaisten henkilöiden oikeus palveluihin
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut Katja Savolainen
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Sosiaalihuoltolain mukainen kuljetuspalvelu (607/ , 9§) Osastonhoitaja Katri Idström.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
Vammaisten palvelut 2010 – Kuntakyselyn osaraportti Riikka Väyrynen.
Tervetuloa! Iltapäivän ohjelmassa
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Vammaispalvelut osana tulevaa Keski-Pohjanmaan sotea? Kehitysvammahuollon neuvottelukunta Ulla Aspvik Kehitysvammahuollon johtaja, TtT.
VOIMANA MERI.. Henkilökohtaisen avun päivä Heli Kulmala
Työolosuhteiden järjestelytuki Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta 10 luku 3 § VnA JTYPL, 9: Ohje JTYPL, sivut 275, , ja.
Vammainen valitsee ja vaikuttaa; hän elää mielekästä elämää Käsitteiden määrittelyä Valtakunnallinen vammaispalvelujen kehittämishanke Pohjois-Karjalan.
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
1 Invalidiliitto 1 Esteetön ja yhdenvertainen työelämä Työ kuuluu kaikille! Uudenmaan TE-toimisto, Pasila Anne Mäki, Invalidiliitto ry.
Henkilökohtainen apu kehitysvammaisten palveluissa
Katsaus YK:n vammaissopimukseen ja Yhdenvertaisuuslakiin
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
Liikeyrityksen yhteiskuntavastuu – onko sitä?
1 Yksilö yhteiskunnassa s
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Sosiaaliturva erityistilanteet
Sosiaalinen kuntoutus Sosiaalinen kuntoutus
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Vaikeavammaisten kuntoutus
Minna Lahnalampi-Lahtinen Palvelupäällikkö Hoiva-asumisen palvelut
YK:n vammaissopimus ja uudistuva lainsäädäntö
Sosiaalihuoltolain uudistushanke – Mikä muuttuu?
Esityksen transkriptio:

02.10.2014 Elina Akaan-Penttilä, lakimies, Invalidiliitto. Työ kuuluu kaikille! Vammaisfoorumi ry:n ja Uudenmaan TE-palveluiden koulutuspäivä vammaisten- ja pitkäaikaissairaiden henkilöiden työllistymisen tukemiseksi 02.10.2014 Elina Akaan-Penttilä, lakimies, Invalidiliitto.

Vammaispalvelulain (380/1987) tarkoitus Toteuttaa vammaisten ihmisten perus- ja ihmisoikeuksia arkielämässä Pohja Suomen perustuslaissa Suomi ratifioimassa vammaisten ihmisten YK:n yleissopimusta vammaisten henkilöiden oikeuksista Lain tarkoituksena edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan jäsenenä sekä ehkäistä ja poistaa vammaisuuden aiheuttamia haittoja ja esteitä (VPL 1 §) Vammaisten henkilöiden tarvitsemat palvelut ja tukitoimet järjestetään niin, että ne tukevat heidän omatoimista suoriutumistaan (VPA 1 § 2 mom.)

Soveltamisala Erityislainsäädäntö, järjestetään vain toissijaisesti, jos vammainen henkilö ei saa riittäviä ja hänelle sopivia palveluja ja tukitoimia muun lain nojalla (huom. viivästystilanteet). Henkilöllä oltava vamman tai sairauden johdosta pitkäaikaisesti erityisiä vaikeuksia suoriutua tavanomaisista elämän toiminnoista (vamma on yksilön rajoitusten ja ympäristön välisestä suhteesta syntyvä tila) Vastuu palvelujen ja tukitoimien järjestämisestä kunnalla Palveluja ja tukitoimia järjestettäessä on otettava huomioon asiakkaan yksilöllinen avun tarve Ei diagnoosi, ei ikä eikä varallisuusharkintaa Asiakasmaksuista säädetty asiakasmaksulainsäädännössä

Menettelystä Palveluja ja tukitoimia järjestettäessä on otettava huomioon asiakkaan yksilöllinen avuntarve Palveluntarpeen selvittäminen määräajassa Yksilöllisen palvelusuunnitelman laatimisvelvoite Viivytyksetön päätöksenteko Menettelyssä huomioitava lisäksi mm. sosiaalihuollon asiakkaan asemaa ja oikeuksia koskevan lain sekä hallintolain yleiset säännökset, mukaan lukien yleiset hyvää hallintoa koskevat periaatteet ja perusoikeuksia turvaava lain soveltaminen Viranomaisaloitteisissa asioissa huolehdittava tulkkauksesta

Henkilökohtaista apua vaikeavammaiselle henkilölle Kunnan on järjestettävä vaikeavammaiselle henkilölle… henkilökohtaista apua, jos henkilö vammansa tai sairautensa johdosta välttämättä ja toistuvasti toisen henkilön apua suoriutuakseen: Päivittäisissä toimissa, työssä ja opiskelussa, harrastuksissa, yhteiskunnallisessa osallistumisessa tai sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä Päivittäisissä toiminnoissa, työtä ja opiskelua varten siinä laajuudessa, kuin vaikeavammainen henkilö sitä välttämättä tarvitsee (muutoin pääsääntöisesti 30h/kk) Tarkoituksena auttaa vaikeavammaista henkilöä toteuttamaan omia valintojaan -> itsemääräämisoikeuden turvaaminen Vielä voimassa voimavarasäännös (ei hoivaa, huoltoa, valvontaa + ei ikääntymisen syihin)

Työssä ja opiskelussa… Työllä tarkoitetaan työsuhteeseen perustuvan toiminnan lisäksi yritystoimintaa. Opiskeluna pidetään vastaavasti jonkin tutkinnon tai ammatin saavuttamiseen tähtäävää opiskelua tai sellaista opiskelua, joka vahvistaa vaikeavammaisen henkilön ammattitaitoa ja työllistymisedellytyksiä. Tällaiseksi opiskeluksi on katsottava myös vammaisten opiskelijoiden valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus. Esimerkiksi lukiossa ja ammatillisissa oppilaitoksissa sekä korkeakouluissa opiskelevien vaikeavammaisten henkilökohtainen apu järjestetään vammaispalvelulain nojalla. Perusopetuksessa ensisijainen vastuu kunnan opetustoimella

Järjestämistavat Perinteinen henkilökohtainen avustaja –järjestelmä (vaikeavammainen työnantaja saa kunnalta korvauksen avustajan palkkakulujen korvaamiseksi) Kunnan velvollisuus ohjata ja auttaa Kunta antaa vaikeavammaiselle henkilölle palvelusetelin avustajapalveluita hankkimista varten Kunta hankkii avustajapalvelun ostopalveluna, järjestää sen itse tai sopimusperusteisessa yhteistyössä toisen kunnan kanssa -> Asiakkaalta ei saa periä missään em. järjestämistavoissa asiakasmaksua Järjestämistavan valinta yhteisymmärryksessä vaikeavammaisen henkilön kanssa. Henkilökohtaisen avun tunnusmerkistö: avustettava päättää MITÄ, MISSÄ, MILLOIN JA KUKA!

Kuljetuspalvelut Oikeus vaikeavammaisella, jolla on erityisiä vaikeuksia liikkumisessa ja joka ei vammansa tai sairautensa vuoksi voi käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia. Kaikki työ –ja opiskelumatkat Lisäksi vähintään 18 yhdensuuntaista asiointi- ja vapaa-ajan matkaa kuukaudessa Oman kunnan alueella sekä toiminnallinen lähikunta Enintään paikkakunnalla olevan julkisen liikenteen maksu Yksilöllisten olosuhteiden ja tarpeiden huomioiminen Sisältää saattajapalvelun Sovelletaan asiakasmaksulakia

Kuljetuspalvelut Oikeus vaikeavammaisella, jolla on erityisiä vaikeuksia liikkumisessa ja joka ei vammansa tai sairautensa vuoksi voi käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia. Kaikki työ –ja opiskelumatkat Lisäksi vähintään 18 yhdensuuntaista asiointi- ja vapaa-ajan matkaa kuukaudessa Oman kunnan alueella sekä toiminnallinen lähikunta Enintään paikkakunnalla olevan julkisen liikenteen maksu Yksilöllisten olosuhteiden ja tarpeiden huomioiminen Sisältää saattajapalvelun Sovelletaan asiakasmaksulakia

KHO 31.12.2003 T 3401 Vanhuseläkkeestä huolimatta x teki keikkatöitä satunnaisesti muutaman päivän viikossa. KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja totesi, että henkilö toimii yksityisyrittäjänä, joka oman ilmoituksensa mukaan jatkoi työntekoa. Työtilaisuuksia oli vaikeavammaisen henkilön oman arvion mukaan korkeintaan kolmena päivänä viikossa. KHO viittasi perustuslain 6 §:n 2 momenttiin jonka mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää syytä asettaa eri asemaan mm. iän perusteella. Vammaispalvelulaissa tai vastaavassa asetuksessa ei ole säännöstä, jonka mukaan vanhuuseläkkeelle siirtyminen estäisi kuljetuspalvelujen myöntämisen työmatkoihin. Henkilön kuljetuspalveluhakemusta ei korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen mukaan voitu hylätä sillä perusteella, että vanhuuseläkettä saavalle ei myönnetä kuljetuspalveluja työmatkoihin. HAO kuljetuspalvelun tarkoituksena on poistaa työn tekemiseen liittyviä esteitä ja mahdollistaa vammaiselle toimeentulon hankkiminen

HO 12.1.2009 T 37 Tapauksessa vaikeavammainen henkilö oli kouluttautunut hierojaksi. Hänen tarkoituksenaan oli saada toimeksiantoja yrityksiltä ja yritysten henkilökunnan hierojana. Hierontatyö tapahtui toimeksiantajan tiloissa, joissa vaikeavammainen henkilö pyrki tekemään ainakin työpäivän aina yhdessä kohteessa. Kuukaudessa työpäiviä kertyi noin 10. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että vaikeavammaisen henkilön matkat kotoa yhden päivän kestävän työtehtävän suorittamisen paikkaan ja takaisin kotiin olivat vammaispalvelulain tarkoittamia työmatkoja. Korkein hallinto-oikeus totesi, että vammaispalvelulain soveltamisen kannalta merkitystä ei ole sillä tehdäänkö työtä yrittäjänä vai palkansaajana eikä yksittäisen vaikeavammaisen työssäkäyntiin liittyvä sosiaalinen avustus ollut kiellettyä valtiontukea. Mikäli työtä tehdään yrittäjänä tai työsuhteessa yhtä useammassa paikassa työpäivän aikana, vammaispalvelulain mukaisia työmatkoja ovat matka kotoa päivän ensimmäiseen työpisteeseen ja viimeisestä työpisteestä kotiin.

Ei satunnaisiin tuloihin, oltava pääasiallinen tulolähde Kuljetuspalvelun tarkoituksena on poistaa työn tekemiseen liittyviä esteitä ja mahdollistaa vammaiselle toimeentulon hankkiminen Merkitystä ei ole sillä, turvaako tehtävä työ tosiasiassa henkilön toimeentulon. Lähtökohtana työn tekemisessä on aina se, että työnteolla mahdollistetaan vammaiselle henkilölle toimeentulon hankkiminen. Kunta ei voi kuitenkaan rajoittaa tosiasiassa tällaisen työn tekemistä arvioimalla kuinka paljon tuloja tehtävästä työstä saadaan tai mikä merkitys tai vaikutus työstä saatavalla tulonmuodostuksella on henkilön kokonaistalouden kannalta. Yrityksen toiminnan oltava kuitenkin vakiintunutta (KHO 24.4.2014 T 1412) Ei satunnaisiin tuloihin, oltava pääasiallinen tulolähde Normaalilla työssäkäyntialueella (KHO 19.6.2006 T 1572)

Tulkkauspalvelu Laki vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta (133/2010) -> siirtyy Kelalle 1.9.2010 Hakemusten käsittely, ratkaisutoiminta, välityskeskus keskitetysti Kelalla yhdenmukaisten kriteereiden mukaisesti Oikeus henkilöllä, jolla on kuulonäkövamma, kuulovamma tai puhevamma ja joka vammansa vuoksi tarvitsee tulkkausta työssä käymiseen, opiskeluun, asiointiin, yhteiskunnalliseen osallistumiseen, harrastamiseen tai virkistykseen Edellytyksenä, että henkilö kykenee ilmaisemaan omaa tahtoaan tulkkauksen avulla ja että hänellä on käytössään jokin toimiva kommunikointikeino Järjestettävä siten, että kuulonäkövammaisella henkilöllä vähintään 360 ja kuulo- tai puhevammaisella henkilöllä vähintään 180 tulkkaustuntia/kalenterivuosi Tätä enemmän, jos se on asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioon ottaen perusteltua (esim. perusopetuksesta selviytymisen määrä)

Työ kuuluu kaikille!