OSANA SUUREMPAA SUUNNITELMAA? Elinikäisen ohjauksen kehittämispäivät Turussa 8.-9.10.2014 Johanna Ollila, projektipäällikkö Tulevaisuuden tutkimuskeskus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
Vanhustyön ja gerontologisen sosiaalityön tulevaisuus
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
 Polun taustalla HUMU-ryhmän selvitys suomalaisten huippu-urheilijoiden poluista  Suomalaisten arvokisa menestyksen heikkeneminen 1970  2000-luku 
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
URASUUNNITTELU Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Helsingin käsityö- ja teollisuusyhdistys ry Helsingin Käsityö- ja Teollisuusyhdistys ry on perustettu vuonna Käsityöyrittäjyys on pohjimmiltaan yhä.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
Pellervon Pirkanmaan seminaari Pellervo-Seuran valtuuskunnan puheenjohtaja Erkki Vähämaa.
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
ROTARY 2023 Matias Röyttä DG VISIOT / HAASTEET Tietotekniikka / Internet –Henkilökohtaiset tietokoneet –Reaaliaikainen tiedonvälitys –Face-time.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
SAK:n luottamusmieskonferenssi Kiljava YT-paja.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
ESIMERKKI: URHEILUSEURAN STRATEGISTEN PERUSASIOIDEN KONKRETISOINTI
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
Työpaikat kuntoon - pilotti Luottamusmieskonferenssi Aki Rouhiainen
AIKUINEN OPPIJA.
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Kokkolan ammattiopisto
Kuntapäättäjien asenne vaikuttaa elinvoimaan Kunta elinvoiman vahvistajana -foorumi Jarkko Heinonen johtaja Turun kauppakamari.
Työstä kii! Ratkaisuja pitkäaikaistyöttömille Alavus ja Ähtäri ESR toimintalinja 2.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Opintokaaren ammatillinen juonne kasvatustieteiden koulutuksessa TIINA KEMPPAINEN OULUN YLIOPISTO
InNoste-palvelupiste (02)
Kohti yhteistä johtajuusajattelua Sininauhaliitossa. Siniboss 2. 12
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Ops seminaari Askola.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
SAK/Hannele Ugur Ohjaus aikuisopiskelijan tukena Ohjaus Suomessa 2008 –asiantuntijaseminaari Espoo
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
TET =Työelämään tutustuminen
Elinikäinen ohjaus Suomessa
SAK:n luottamushenkilöpaneeli 11/2016
Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa
KANSALAISYHTEISKUNNAN TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISPÄIVÄT 17-18
TET =Työelämään tutustuminen
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
SATAOSAA Porin kaupunki/ Satakunta.
MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT
Esityksen transkriptio:

OSANA SUUREMPAA SUUNNITELMAA? Elinikäisen ohjauksen kehittämispäivät Turussa Johanna Ollila, projektipäällikkö Tulevaisuuden tutkimuskeskus Turun yliopisto

NIMEÄMISTEN MAAILMA Teollisen aikakauden kuolinkorinaa? Työelämä Elinikäinen ohjaus Ammatillinen identiteetti

TYÖELÄMÄ Työn loppuminen / työstä vapautuminen Oireet jo vakavia, hoidot massiivisia: - kysynnän kriisi -> kulutuskannustus - toiminnan tehostaminen -> keinotyöt - talous kompuroi -> kasvua velalla Mitä rajautuu pois, mihin ripustaudutaan? Mitä on tulevaisuustietoisuus? -”tulevaisuus on päättelyssämme, ei menneen maailman todisteissa” (Marko Ahvenainen, Tulevaisuuden tutkimuskeskus)

MILLAINEN MAAILMA ODOTTAA... Työstä on tulevaisuudessa yhä vaikeampi päätellä koulutusta ja päinvastoin Hullunkuriset perheet: Marimekko ja Kone, vanhainkoti ja neuleyritys Käykö niin, että on satoja yrityksiä joissa on alle 10 tuotantotyöntekijää ja vain muutama yritys joka tarvitsee satoja työntekijöitä Monilla aloilla työkaveri on yhä useammin tulevaisuudessa robotti

ELINIKÄINEN OHJAUS Yksi oireista? - työllistymisen vaikeudet -> elinkautinen ohjaus? Muutokseen reagointia, pyrkimystä hallintaan vai iskujen pehmentämistä? Ohjaajan vaihtoehdot: 1. liikenteenohjaaja – oppilasvirrat oikeisiin suuntiin 2. valmentaja – ohjaus ulkoisista epävarmuuksista sisäiseen varmuuteen (merkityksen antaminen informaatiolle)

”ITSEREFLEKTIO TIEDON ÄÄRELLÄ”

MIHIN OHJAAMME? Työntekijän profiili ja kyky tuottaa jotain merkittävää Skaalautuvat ja mukautuvat organisoinnin muodot Osaamisyhteisöt Monikulttuurinen ja monitieteinen toimintaympäristö Avoin lähdekoodi ja innovaatioympäristö Toistettavuus, kloonaus ja robotiikka Oikeudet ja pääsy tiedon ja vaikutusvallan piiriin

OHJAUS Ohjaus ei ole vain joidenkin ongelma, vaan kaikkien tarve Ohjauksessa tärkeää on yhteyden rakentaminen sisäisen ja ulkoisen maailman välille merkitysten kautta Valinta on ratkaistava itse, mutta ei yksin Valitsija on aktiivinen toimija, ei ohjauksen kohde

AMMATILLINEN IDENTITEETTI Yksi oireista? - teollinen tutkintokoulutus-> nimikeorjuus Mitä tilalle: osaamiset, valmiudet, ammattilaisuus, yksilölliset polut Mitä on tulevaisuusoppiminen? Näkökulman avartamista: miten tämä liittyy minuun? Ymmärrystä valinnoista ja päätöksenteosta

AMMATILLINEN IDENTITEETTI ”Olen todella iloinen etten ole koulutustani vastaavassa työssä” (Aki Koponen, kauppatieteiden tohtori, Turun kauppakorkeakoulun tutkimusyhteistyöstä vastaava johtaja)

Kuva: Pirita Männikkö

KOKEMUKSIA FUTURE CAMPISTA "Kun sai kunnolla mietittyä tulevaisuutta, muuten sitä ei yleensä tule mietittyä” “Jäin pohtimaan eri vaihtoehtoja tulevaisuuteen" "Pisti miettimään tulevaisuutta ja sen mahdollisuuksia" "Mietti oikeasti mitä tulevaisuudestaan miettii" "Oli mielenkiintoisia tehtäviä, ja sai pohtia asioita" ”Hyvä ja rauhallinen tunnelma”

TULEVAISUUSOHJAUS Etsitään vaihtoehtoisia tulevaisuuspolkuja ja mahdollisuuksia kasvattamalla tietoisuutta tulevaisuudesta Pyritään luomaan valmiuksia luovaan ja epälineaariseen ajatteluun Haastetaan ennustava tai jopa ennalta määrätty näkemys tulevaisuuden työpaikoista tai osaamistarpeista