OSANA SUUREMPAA SUUNNITELMAA? Elinikäisen ohjauksen kehittämispäivät Turussa Johanna Ollila, projektipäällikkö Tulevaisuuden tutkimuskeskus Turun yliopisto
NIMEÄMISTEN MAAILMA Teollisen aikakauden kuolinkorinaa? Työelämä Elinikäinen ohjaus Ammatillinen identiteetti
TYÖELÄMÄ Työn loppuminen / työstä vapautuminen Oireet jo vakavia, hoidot massiivisia: - kysynnän kriisi -> kulutuskannustus - toiminnan tehostaminen -> keinotyöt - talous kompuroi -> kasvua velalla Mitä rajautuu pois, mihin ripustaudutaan? Mitä on tulevaisuustietoisuus? -”tulevaisuus on päättelyssämme, ei menneen maailman todisteissa” (Marko Ahvenainen, Tulevaisuuden tutkimuskeskus)
MILLAINEN MAAILMA ODOTTAA... Työstä on tulevaisuudessa yhä vaikeampi päätellä koulutusta ja päinvastoin Hullunkuriset perheet: Marimekko ja Kone, vanhainkoti ja neuleyritys Käykö niin, että on satoja yrityksiä joissa on alle 10 tuotantotyöntekijää ja vain muutama yritys joka tarvitsee satoja työntekijöitä Monilla aloilla työkaveri on yhä useammin tulevaisuudessa robotti
ELINIKÄINEN OHJAUS Yksi oireista? - työllistymisen vaikeudet -> elinkautinen ohjaus? Muutokseen reagointia, pyrkimystä hallintaan vai iskujen pehmentämistä? Ohjaajan vaihtoehdot: 1. liikenteenohjaaja – oppilasvirrat oikeisiin suuntiin 2. valmentaja – ohjaus ulkoisista epävarmuuksista sisäiseen varmuuteen (merkityksen antaminen informaatiolle)
”ITSEREFLEKTIO TIEDON ÄÄRELLÄ”
MIHIN OHJAAMME? Työntekijän profiili ja kyky tuottaa jotain merkittävää Skaalautuvat ja mukautuvat organisoinnin muodot Osaamisyhteisöt Monikulttuurinen ja monitieteinen toimintaympäristö Avoin lähdekoodi ja innovaatioympäristö Toistettavuus, kloonaus ja robotiikka Oikeudet ja pääsy tiedon ja vaikutusvallan piiriin
OHJAUS Ohjaus ei ole vain joidenkin ongelma, vaan kaikkien tarve Ohjauksessa tärkeää on yhteyden rakentaminen sisäisen ja ulkoisen maailman välille merkitysten kautta Valinta on ratkaistava itse, mutta ei yksin Valitsija on aktiivinen toimija, ei ohjauksen kohde
AMMATILLINEN IDENTITEETTI Yksi oireista? - teollinen tutkintokoulutus-> nimikeorjuus Mitä tilalle: osaamiset, valmiudet, ammattilaisuus, yksilölliset polut Mitä on tulevaisuusoppiminen? Näkökulman avartamista: miten tämä liittyy minuun? Ymmärrystä valinnoista ja päätöksenteosta
AMMATILLINEN IDENTITEETTI ”Olen todella iloinen etten ole koulutustani vastaavassa työssä” (Aki Koponen, kauppatieteiden tohtori, Turun kauppakorkeakoulun tutkimusyhteistyöstä vastaava johtaja)
Kuva: Pirita Männikkö
KOKEMUKSIA FUTURE CAMPISTA "Kun sai kunnolla mietittyä tulevaisuutta, muuten sitä ei yleensä tule mietittyä” “Jäin pohtimaan eri vaihtoehtoja tulevaisuuteen" "Pisti miettimään tulevaisuutta ja sen mahdollisuuksia" "Mietti oikeasti mitä tulevaisuudestaan miettii" "Oli mielenkiintoisia tehtäviä, ja sai pohtia asioita" ”Hyvä ja rauhallinen tunnelma”
TULEVAISUUSOHJAUS Etsitään vaihtoehtoisia tulevaisuuspolkuja ja mahdollisuuksia kasvattamalla tietoisuutta tulevaisuudesta Pyritään luomaan valmiuksia luovaan ja epälineaariseen ajatteluun Haastetaan ennustava tai jopa ennalta määrätty näkemys tulevaisuuden työpaikoista tai osaamistarpeista